In dit interview spreek ik met Michel Penterman, de eigenaar van Gitaarles.nl. Dit is het grootste online gitaarlesplatform van Nederland, en zoals hij in de video al aangeeft gaat het nu de hele wereld over.
Nr. 1 op Youtube
Zes jaar geleden is hij begonnen met het geven van online gitaarlessen, als een van de eersten, zo niet de allereerste van Nederland. Zijn eerste filmpje, waar hij nu niet heel blij meer mee is staat nog steeds op nr. 1 in Youtube.
Niet bang zijn om te falen
De eerste les die ik van Michel kreeg was om geen angst te hebben om te falen. Om continue nieuwe dingen uit te proberen, voor zowel je business als de marketing van je business.
Als er nieuwe kanalen komen, volle bak erop duiken, proberen en via trial en error erachter komen wat het beste werkt. En als je wel een keer faalt, leren van je fouten en de focus houden op de lessen die je geleerd hebt en niet hoeveel het gekost heeft.
Always “ON” zijn
Als je concurrentie harder werkt dan jou, dan ga je dat voelen in je business. Neem daarom geen resultaten voor lief maar zorg dat je altijd on top of je game bent. Rust niet op je lauweren bij goede resultaten maar blijf harder en slimmer werken dan je concurrentie!
Gebruik affiliates
Je kunt concurrentie zien als gevaar en als bedreiging voor jouw business. Maar wat als je kunt samenwerken met die goed scorende concurrent? Of wat als de grootste facebookgroep in jouw branche jouw producten promoot? Of de grootste Youtuber jouw salespage deelt?
Het werken met affiliates (wederverkopers) is een mooie kans om meer omzet te behalen. Wees daarom niet bang om deze mensen te benaderen en de mogelijkheden door te spreken.
If you can’t beat them, join them!
Enthousiasme
Doen wat je leuk vind, het klinkt erg cliche maar het blijft wel de waarheid als een koe. Als je doet wat je leuk vind dan is het ook makkelijker om enthousiast te zijn, en krijg je ook automatisch een betere band met je achterban.
Accepteer dat je in je business ups-en downs kan hebben, maar laat je daardoor nooit uit het veld slaan!
Uitbesteden
Durf werkzaamheden uit te besteden waar je zelf niet goed in bent. Heb je een hekel aan techniek? Ga dan niet zelf je website bouwen of je met nieuwe technische ontwikkelingen bezighouden.
Vind partners die jouw leegtes opvullen, en durf ook daadwerkelijk uit te besteden. Dat geeft je rust en zorgt ervoor dat jij je kan focussen op zaken die er toe doen, die je leuk vindt en waar je goed in bent! Heerlijk toch?
Het First Mover Advantage
Als ondernemer moet je altijd om je heen blijven kijken en bezig zijn met nieuwe kansen voor je business of je marketing. Het First Mover Advantage, het als eerste adopteren van nieuwe mogelijkheden en er volop inspringen bied grote voordelen.
Zo was het in de beginjaren van Facebook onwijs makkelijk om grote groepen mensen organisch te bereiken. Als je daar als eerste bij was kon je snel mooie stappen maken. Zoals Michel ook al aangaf:
Theorie ontstaat achteraf. Zorg dat je keihard werkt, met je poten in de klei staat en theorie “creëert”
Eerst verkopen, daarna je product maken
Voor de meeste ondernemers voelt het heel raar om eerst verkopen te realiseren, en daarna pas je product te produceren. Toch is dit iets wat steeds vaker gebeurt. Denk aan bijvoorbeeld het proces van crowdfunding, waarbij eerst wordt afgetast of er een markt is. Het mooiste is dan ook dat je op dat moment iets kan creëren wat een klant echt wilt en waar hij echt blij van wordt. Je kunt zelfs tijdens het creëren tips van je eerste gebruikers meenemen.
Vier je successen
Hoe klein je overwinningen zijn, VIER ze! Op die manier beloon je jezelf op het moment dat je goed bezig bent. Dat schijnt psychologisch goed te werken. Dus drink een victory biertje bij je eerste opt-in, verkoop of nieuwe klant!
Niet alleen leuk om te doen, maar ook heel nuttig dus ;-)
Omgeving/Community
Hoewel vrijheid door Michel als primaire drijfveer wordt genoemd is ook het hebben van een fijne basis waar je op terug kunt vallen onmisbaar. Zorg dat je je omringt met gelijkgestemde ondernemers, dat je elkaar motiveert, uitdaagt en ondersteunt. Het gevoel dat je ergens bij hoort en dat je niet alleen bent geeft je de ultieme vrijheid.
Wees ongelooflijk eigenwijs
Als jij het idee hebt dat je een wereldidee te pakken hebt moet je stevig in je schoenen staan. Je zult vaak van mensen in je omgeving te horen krijgen dat ze niet in jouw idee geloven. Niet perse omdat ze niet in jouw geloven, maar soms zien zij gewoon niet wat jij allang duidelijk voor ogen hebt…
Geloof me, als je ze na een aantal jaar op een verjaardag spreekt en jij een volledig schaalbaar en geautomatiseerd businessmodel hebt, hangen ze aan je lippen :-)
Had je omgeving toch stiekem gelijk? En was het idee iets minder goed dan je dacht? Focus dan op de lessen die je eruit geleerd hebt, dan kun je dat gebruiken voor je volgende SUPER goede idee.
Bedankt Michel!
Michel, bedankt voor jouw tijd en de inzichten die je met ons hebt willen delen. We zijn heel benieuwd wat jouw “Always ON” mentaliteit nog voor ons in petto heeft ;-)
Bekijk hier de website van Michel >>>
Wil je ook zo’n website? Check Phoenix >>>