arrow_drop_up arrow_drop_down

Salespage maken, waar moet je op letten?

Een verkooppagina (salespage) is een webpagina waarop mensen kunnen lezen over je product en ook je product kunnen kopen. Op een salespage staat een verkooptekst gevolgd door een betaalknop, bijvoorbeeld van ideal waarmee de bezoeker via internet bankieren je product kan kopen. Een voorbeeld: 


Salespage

Regels van internetverkopen

Internet werkt heel anders dan de traditionele verkoop van producten in een winkel. Mensen op het internet hebben veel minder aandacht, tijd en focus dan iemand die een winkel binnenstapt... Wist je bijvoorbeeld dat, wanneer iemand op jouw website komt, deze bezoeker er gemiddeld slechts 3 seconden over doet om te besluiten of hij/zij op je website blijft of weer weggaat? Je hebt dus maar een paar seconden de tijd om de aandacht te grijpen van je bezoekers en daar moet je slim mee omgaan.

Aandacht op internet is schaars...

Om het nog even over die aandacht te hebben, aandacht van mensen is erg schaars op het internet en dat betekent dat je jouw bezoekers zo min mogelijk moet afleiden. Hoeveel meer afleidingen je op je verkooppagina hebt des te meer bezoekers je zult verliezen... Je ziet daarom dat internet ondernemers voor de verkoop van hun producten salespages gebruiken die erg schreeuwend en Amerikaans overkomen. Misschien ken je deze pagina's wel, ze zijn meestal helemaal wit met zwarte tekst met daartussen grote springen rode koppen en opsommingen met voordelen.

Sommige salespage wil je nog niet met een stok aanraken...

Salespages verdienen niet altijd de schoonheidsprijs maar ze werken wel uitstekend. Omdat je op een salespage niks anders kunt dan tekst lezen en het product kopen wordt de bezoeker niet afgeleid of uit zijn concentratie gehaald, je kunt ze zo echt "opzuigen" in je verhaal. Je kunt er ook voor kiezen om een hele "mooie" website te maken met menuknoppen en alles er op en er aan maar dan zul je gewoon veel minder verkopen. Toch kiezen veel ondernemers nog voor de mooie website in plaats van de (in hun ogen) lelijke salespage zoals het voorbeeld hierboven. Simpelweg omdat ze een mooie website willen laten zien aan hun sociale netwerk waarvoor zij complimenten krijgen...

Heb jij liever complimenten op je website of liever veel verkopen van je product?

1 pagina, 1 doel

Een salespage is één webpagina met één doel en dat doel is om je product te verkopen. Verder kan de bezoeker ook niets op je webpagina (behalve weggaan dan). Een goede salespage kan een gigantisch verschil maken voor je bedrijf. Wanneer je weet dat je verkooppagina goed werkt dan kun je ook met een gerust hart marketing gaan doen en zoveel mogelijk bezoekers naar die pagina sturen. Het is daarom ook belangrijk op je salespage goed te splittesten. Als je salespage totaal niet aanslaat dan is het zonde om er voor te adverteren en er bezoekers heen te sturen, die gaan dan immers onverrichte zake weer weg...

Een goede salespage schrijven met AIDA

Een salespage is meestal opgebouwd aan de hand van het aida model: AIDA Model

  • Attention (Trek de aandacht)
  • Interest (Wek de interesse)
  • Desire (Creëer een verlangen)
  • Action (Laat ze overgaan tot actie/kopen)

Als je een verkooppagina van boven naar beneden zo opbouwt dan heb je een perfecte rode draad voor je salespage tekst.

Emotie versus Ratio in een verkooppagina

Het is belangrijk om naast tekst ook gebruik te maken van visuals in je salespage. In deze video leg ik uit waarom:

Salespage templates nodig?

Ben je op zoek naar goed, geteste templates voor je salespages? Neem dan gerust contact met ons op.