Haal het meeste uit je B2B website met deze vijf Hubspot tips
Anno 2020 zijn er ontzettend veel mogelijkheden om je bedrijf aan de man te brengen en dat is ook waar veel ondernemers zich op focussen. Logisch ook, want hoe meer potentiële klanten in aanraking komen met jouw bedrijf, des te groter de kans dat ze ook daadwerkelijk klant worden.
Voor sommigen is het niets minder dan een ‘numbers game’, maar wat als je in een markt zit waar het volume simpelweg laag is? Wat als je zulke specifieke diensten/producten verkoopt waardoor elke bezoeker, inschrijving en contactmoment optimaal benut moet worden zodat er geen kansen op tafel blijven liggen? In dat geval loont het om verder te kijken naar waar je je verkeer vandaan haalt en juist te kijken naar wat je effectief met je verkeer doet.
Simpelweg verkeer naar je website sturen en hopen dat iemand je een mailtje stuurt kán goed werken, maar in veel gevallen mis je heel wat potentie op deze manier. In dit blog behandelen we dan ook vijf tips om zoveel mogelijk waarde uit je verkeer te halen via een tool als Hubspot, een uitgebreid online marketing en sales platform.
Kom te weten welke bedrijven jouw website bezoeken
Altijd al willen welke bedrijven nou eigenlijk je website bezoeken? Met de Prospects tool van Hubspot is het een koud kunstje om dat te achterhalen. Via diverse publieke bronnen koppelt Hubspot bedrijfsgegevens aan de bezoekers van je website, wat erg handig kan zijn voor bijvoorbeeld je sales team. Niet iedereen schrijft zich namelijk in voor een nieuwsbrief, maar dat hoeft niet te betekenen dat er geen interesse is. Een functie als deze stelt je sales team in staat om proactief te werk te gaan om gericht het eerste contact te leggen. Een lijstje van welke bedrijven je website hebben bezocht kan op dagelijkse basis automatisch opgemaakt worden en verstuurd worden naar de juiste personen in je team.
Lead scoring
Niet elke lead is even waardevol, maar hoe kom je daar van te voren achter? Er is een goede kans dat leads die voor jou van waarde zijn vergelijkbaar gedrag vertonen bij het bezoeken van je website of bij het openen van e-mails. Door punten toe te kennen aan acties die voor jou van waarde zijn creëer je als het ware een systeem waarmee je het kaf van het koren scheidt.
Iemand die de ‘over ons’ pagina aandachtig doorneemt, de contact pagina bezoekt en uiteindelijk besluit om je e-book te downloaden in ruil voor een e-mailadres is veel interessanter dan een lead die kort de homepage bezoekt en weer weg is. Door punten toe te kennen aan acties als deze drijven de interessante leads vanzelf naar boven en weet je sales team gelijk wie de moeite waard is om te contacteren.
Slimme automations
Marketing automation is inmiddels voor velen marketeers gesneden koek. Je biedt iets van waarde aan in ruil voor een e-mailadres waarna je de lead voorziet van nuttige informatie over je product of dienst. Vaak stopt het hier bij de meeste campagnes, terwijl dat echt zonde is. Iedereen wordt met een setup als deze namelijk over één kam geschoren, terwijl niet iedereen zich in dezelfde fase van de customer journey bevindt.
Met de Workflows tool van Hubspot maak je hier korte metten mee. Door je automations te combineren met lead scoring kan je tot in detail je eigen journeys opzetten en optimaliseren, om zo je leads door de sales funnel heen te helpen. Daarnaast kan je ook bepaalde acties koppelen aan gedrag. Dit werkt ongeveer hetzelfde als lead scoring, maar in plaats van een score toe te kennen, stuur je bijvoorbeeld gelijk een relevante e-mail.
Creëer een sales pipeline
Naast het identificeren van prospects en het zo efficiënt mogelijk opvolgen van leads zal het niet lang duren voordat men toch wat dieper met je in gesprek wil over de oplossingen die je aanbiedt. Wanneer dat één of twee personen zijn is dat prima te managen. Maar wat als dit er steeds meer worden, welke zich ook nog eens in verschillende stadia bevinden? Met de Sales Pipeline tool van Hubspot kun je exact de stappen uiteenzetten die benodigd zijn om van een lead een klant te maken en bij te houden in welke stap iedereen zich bevindt.
Een conventionele sales pipeline ziet er in veel gevallen als volgt uit:
- Een bezoeker toont interesse en wordt een lead
- Een eerste afspraak wordt gemaakt
- De afspraak wordt succesvol afgerond
- Er wordt een oplossing geboden
- Er wordt een offerte/contract opgesteld
- De lead gaat in op het aanbod
Niet alleen wordt je verkoopproces hierdoor schaalbaar , je houdt te allen tijde overzicht over wie zich in welke stap bevindt waardoor je minder leads uit het oog zal verliezen en dus meer deals succesvol zal afronden.
Loggen en tracken van gebeurtenissen
De laatste tip is redelijk basic, maar erg waardevol en wordt helaas vaak over het hoofd gezien. Met de CRM tool van Hubspot wordt de activiteit van je contacten automatisch bijgehouden. Zo kun je precies zien hoe betrokken iemand is bij je organisatie en welke acties hebben bijgedragen aan het accepteren van bijvoorbeeld een offerte. Zeer handige info dus voor het opbouwen van je lead scoring regels of het uiteenzetten van je sales pipeline!
Tipje van de sluier
Uiteraard zijn bovenstaande tips slechts het tipje van de sluier wat betreft de mogelijkheden die er zijn, maar door alleen al deze vijf te implementeren voor je B2B website zal je de waarde van je verkeer verhogen, omdat je er simpelweg meer uit weet te halen. Uiteraard blijft een gedegen SEO strategie en gerichte targeting voor je campagnes cruciaal om daadwerkelijk leads te generen uit je website verkeer, maar als trouwe IMU lezer is dat niets nieuws onder de zon natuurlijk!