Alles over het tonen van prijzen op je website
Een best interessant onderwerp, vind ik zelf :) Het komt regelmatig voor dat klanten mij vragen of het verstandig is om prijzen te tonen op een website of dat het juist niet handig is. Helaas is er niet 1 vast antwoord dat ik zou kunnen geven, want het hangt totaal af van je eigen wensen. Wat ik wel kan doen is mijn eigen ervaringen met je delen en ik kan je wat handige tips geven voor het tonen van prijzen op je WordPress website.
Voor startende ondernemers is het soms best spannend om een prijs op een website te zetten. Misschien heb je ook nog niet helemaal duidelijk voor jezelf wat je precies wilt rekenen voor je diensten. Of misschien zijn de diensten die je levert zo uiteenlopend dat het bijna onmogelijk is om er een vaste prijs voor te rekenen. Hoe dan ook… Als startende ondernemer is het al helemaal verstandig om wel voor jezelf te bepalen wat je precies gaat doen en hoe je dat wilt gaan doen. ;)
Nadelen van het tonen van prijzen op je website
Aangezien ik een rasechte pessimist bent, zal ik je eerst vertellen over de nadelen ;)
- Het is dan moeilijker om je prijzen te verhogen op een later moment. (scroll een stukje naar onder om hier meer over te lezen)
- Je concurrenten kunnen jouw prijzen zien.
- Het kan mensen een beetje afschrikken (zie ook het rijtje met voordelen).
- Het kan een beetje ongemakkelijk voelen, zeker wanneer je een startende ondernemer bent. En als Nederlanders vinden we geld toch vaak wel een beetje een dingetje, dat je daar openlijk over praat.
Maar het heeft ook absoluut z’n voordelen.
- Als mensen weten dat ze jouw diensten kunnen veroorloven (en het dat waard vinden), is de drempel om contact op te nemen veel lager. Als je de prijs niet weet ben je al minder geneigd om een mail te sturen of om te bellen. Want stel dat de prijs mega hoog is…
- Als ondernemer ontvang je dan geen offerteaanvragen meer van mensen jouw prijzen niet kunnen betalen. Ik heb nu wel prijzen op mijn website staan, maar dat had ik in het verleden niet. Toen kreeg ik regelmatig offerteaanvragen van mensen die 1/3 in gedachten hadden van wat ik vraag. Balen… En dan had ik ondertussen wel al een uitgebreid telefoongesprek gehad en ik had behoorlijk wat tijd gestoken in het opstellen van de offerte. Mijn conclusie: het bespaard mij veel tijd om WEL mijn prijzen te tonen.
- Het kan jouw positie ten opzichte van je concurrenten verbeteren. Vermeld jij wel prijzen en je concurrent niet? Kan maar zo zijn dat de potentiële klant dan toch sneller voor jou kiest (iets met die drempel om contact op te nemen).
- Het komt betrouwbaarder over als je het wel vermeld. Dan kun je namelijk niet “sjoemelen” met de prijs (“Oh aan die klant kan ik meer verdienen, dus ik vraag extra veel“).
Extra tip: je kunt natuurlijk ook altijd een vanaf prijs vermelden in plaats van vaste prijzen. Handig wanneer je maatwerk diensten levert :)
Prijzen inclusief of exclusief btw plaatsen?
Dat hangt af van wat je doelgroep is. Lever je alleen aan particulieren? Dan worden prijzen vrijwel altijd inclusief btw getoond. Zij kunnen immers geen btw terugvragen. Lever je alleen aan bedrijven/ondernemers? Dan worden prijzen vrijwel altijd exclusief btw getoond. Als bedrijf kun je de btw immers terugvorderen bij de Belastingdienst. Werk je met particulieren en bedrijven? Dan is het meestal handiger om de bedragen inclusief btw te tonen.
Hoe dan ook: het is ALTIJD verstandig om bij de prijzen duidelijk te vermelden of het inclusief btw of exclusief btw is. Op die manier kun je misverstanden voorkomen.
Wat als je je tarieven wilt verhogen?
Misschien heb je het werk te laag ingeschat en kom je erachter dat je veel meer tijd kwijt bent aan diensten dan je denkt. Of kom je er opeens achter dat de prijs die je vraagt helemaal niet rendabel voor jou is. Of had je geen rekening gehouden met het feit dat je belasting moet betalen, onkosten hebt en er ook uren zijn die je niet kunt declareren bij klanten (zoals het doen van de administratie). Of misschien boek je veel succes met je diensten en vind je dat je meer hoort te verdienen.
Anyway… Er kunnen allerlei redenen zijn, maar vroeg of laat heeft elke ondernemer er wel een keer mee te maken; het verhogen van prijzen. Maar hoe pak je dat slim aan? Je wilt natuurlijk niet dat mensen verontwaardigd zijn dat je diensten ineens duurder zijn geworden. Als jij daar wel bang voor bent, dan heb ik drie handige tips voor je:
- Verhoog niet alleen de prijzen, maar ook de waarde van je diensten. En dat betekent niet per se dat je ook MEER moet gaan doen, want dan verdien je in verhouding natuurlijk nog steeds hetzelfde ;) Bied iets extra aan waar je geen extra tijd aan kwijt bent. Toen ik een tijd geleden de prijzen verhoogde voor de BoonTheme websites, heb ik onder andere ook een online cursus SEO toegevoegd. Mensen betalen nu meer, krijgen ook meer, ik ben NIET meer tijd kwijt.
- Geef een goede reden waarom de prijzen omhoog zijn gegaan. Als jij een dienst levert waar goede resultaten uit voort komen, dan mag je daar best meer voor gaan vragen. Of als je gegroeid bent in je expertise en je daardoor ook meer kan bieden, dan mag je daar ook meer voor vragen. Goh, zou wat zijn als ik dezelfde prijzen zou hebben die ik 11 jaar geleden had :)
- Of verander je prijzen op 1 januari. Aan het einde van het jaar maken ondernemers vaak nieuwe plannen voor het volgende jaar. Diensten veranderen nog wel eens. Nieuwe websites worden gemaakt. En het is niet raar als de prijzen dan ook worden aangepast.
Een vierde optie is natuurlijk: gewoon schijt aan hebben. Jij bent jouw baas en jouw klanten bepalen jouw prijs niet. Klinkt niet heel erg vriendelijk, maar het is wel de waarheid :) Als ondernemer moet je leren je eigen keuzes te maken en je moet ook absoluut voor jezelf durven opkomen.
Hoe kun je de prijzen op een leuke manier presenteren?
Je kunt natuurlijk heel simpelweg gewoon een prijs noemen op je website pagina’s. Heel eerlijk gezegd is dat meer dan voldoende en je moet het jezelf ook niet te moeilijk gaan maken ;) Maar je kunt het natuurlijk ook wat creatiever aanpakken, val je ook gelijk meer op tussen alle concurrenten.
- In een rondje/afbeelding. Zo heb ik dat ook gedaan op mijn homepagina. Valt goed op en het is gelijk duidelijk. Mijn stijl dus ;)
- Als je pakketten aanbied, of variaties op diensten, dan kan het ook een goed idee zijn om het in een soort tabel te zetten. Easy Pricing Tables by Fatcat Apps is daar een ideale WordPress plugin voor. Op deze manier kun je ook gelijk de verschillen tussen de variaties duidelijk presenteren.
Op welke pagina plaats je jouw tarieven?
Het komt vaak voor dat mensen een aparte pagina maken met een overzicht van tarieven. Persoonlijk vind ik dat totaal niet gebruiksvriendelijk. Ten eerste omdat er dan op de dienstpagina’s niet wordt vermeld wat de prijs is en je dus naar een andere pagina moet om daar achter te komen. Ten tweede omdat je dan naar een prijslijst kijkt, waar allemaal andere diensten op staan waar je waarschijnlijk helemaal geen interesse in hebt. Dus mijn advies: plaats de prijzen bij de betreffende dienstpagina’s. Wel zo makkelijk voor de bezoeker ;)