Google Ads kosten structuur uitgelegd

Adverteren gaat altijd over twee hoofdzaken: Het bereik van het kanaal en de kosten. Hoewel het specifieke bereik vaak moeilijk te bepalen is, kun je met de meeste advertentiekanalen wel zeer accuraat van te voren inschatten hoeveel het gaat kosten. Bij adverteren in Google Ads  zijn de kosten echter wat lastig om in te schatten. In dit artikel gaan we dieper in op de kosten van Google Ads.

Wat is CPC?

De afkorting CPC staat voor Cost Per Click en betekent vrij vertaald de kosten per klik. Waar het tarief  in gedrukte media vaak bepaald wordt door de combinatie van de hoeveelheid ruimte die je gebruikt in het blad en de hoeveelheid lezers, zit de kosten structuur van een Google Ads campagne anders in elkaar. In tegenstelling tot de printmedia betaal je niet voor het weergeven van een advertentie maar alleen wanneer er geklikt wordt op je advertentie. In de basis is dit een gunstiger concept want ook al klikt iemand niet op jouw advertentie, ze hebben toch je bedrijfsnaam gezien, al is het in een flits. De CPC van de advertentie hangt sterk af van de branche en het type product of dienst waarmee je wilt adverteren. In tegenstelling tot andere advertentieplatformen werkt Google niet met een vast tarief per klik maar met een biedingssysteem.

Het Ads CPC Bidding system oftewel het biedingssysteem, is de standaard methode waarmee je op Ads kunt adverteren. De kosten hiervan zijn niet zo eenvoudig als bij het plaatsen van een advertentie in de krant. Om te adverteren in Google Ads heb je allereerst een aantal zoekwoorden nodig. Zodra je deze zoekwoorden hebt, kun je een bod uitbrengen op ieder individueel zoekwoord of een groep zoekwoorden gekoppeld aan een dag-maximum. Via de Google Ads Zoekwoordenplanner kun je zien hoe hoog je zult scoren ten opzichte van andere aanbieders met dat budget en die zoekwoorden. Dit betekent in de praktijk dat als je als eerste zoekresultaat wilt verschijnen op een bepaalt zoekwoord, je het hoogste bod moet uitbrengen voor een klik op dat zoekwoord. Een variant hierop is het gebruik maken van het automatische CPC biedt systeem van Google Ads. Google bepaalt met deze instelling zelf de beste strategie om zoveel mogelijk clicks binnen je dag-budget te genereren. Dit is meestal geen aan te bevelen strategie omdat verkeer niet gelijk staat aan conversie. Naast het CPC systeem hanteert Google ook een CPA bidding system. CPA staat voor Cost Per Acquisition en dit betekent kosten per acquisitie oftewel conversie. Dit systeem is veel geavanceerder en je betaalt in dit systeem per conversie dus per keer dat iemand contact opneemt of een aankoop doet in je webshop.

Hoe betaal je de kosten van Google Ads?

Er zijn verschillende methodes om te betalen voor je Google Ads campagnes. Afhankelijk van je specifieke wensen en je campagne kun je in Nederland kiezen uit drie opties. Vooraf betalen werkt door via Ideal een bedrag over te maken naar je Google Ads account. Je campagnes blijven lopen totdat je budget verbruikt is. Om je campagnes opnieuw te starten moet je opnieuw budget overmaken. Deze methode is met name handig als je veel grip wilt houden op je kosten. De tweede methode is gebruik te maken van een creditcard. De kosten die je maakt worden automatisch geboekt op je creditcard en worden afgeboekt via jouw Credit Card provider. Deze methode biedt iets minder grip op de betalingen. Een andere automatische methode is een afschrijving van de bank. Deze methode machtigt Google Ads om de kosten van de campagne af te schrijven. Dit gebeurt per 30 dagen of totdat je budgetlimiet is bereikt. Als je limiet is bereikt voordat de 30 dagen om zijn wordt het bedrag eerder afgeschreven en gaat een nieuwe periode in van 30 dagen, met eventueel een verhoogt limiet. Met deze methode heb je de minste grip op de kosten van je Google Ads kosten.