6 tips voor een succesvolle nieuwsbrief
Wie opent er tegenwoordig nog een nieuwsbrief? Klanten vinden het toch vervelende ondingen? Kan ik me als ondernemer niet beter helemaal op social media storten? Het zijn vaak gehoorde bedenkingen bij bedrijfsleiders.
Helemaal ongelijk hebben ze niet, die sceptici. De tijden waarin iedereen zich quasi achteloos inschreef voor een zoveelste niet te missen nieuwsbrief liggen achter ons. En zelfs wie zich inschreef voor je nieuwsbrief opent lang niet al jouw mails. En toch kan een nieuwsbrief anno 2014 nog een krachtig marketinginstrument wezen.
Via de (inschrijving op de) nieuwsbrief bouw je als zaakvoeder makkelijk een lijst op met een bijzondere groep van (potentiële) klanten. Waarom? Deze groep heeft zich uit vrije wil ingeschreven op jouw mailinglist en daarmee impliciet te kennen gegeven op zijn minst ontvankelijk te zijn voor de producten en diensten die jij te bieden hebt. Het zijn mensen waar jij – als je het een beetje handig aan boord legt – erg makkelijk een vertrouwensband mee kan uitbouwen. Aldus staan zij alvast een flink stuk dichter bij de verhoging van je omzet dan je volgers uit je social media.
Klinkt mooi, maar hoe pak je dat in de praktijk aan?
1. Geef je inschrijvers een waardevol cadeau
Vandaag de dag zijn weinig mensen bereid om jou hun e-mailadres te geven als daar niks tastbaars tegenover staat. Zorg dus dat jij mensen een goede reden geeft om zich in te schrijven op jouw mailinglist/je nieuwsbrief te ontvangen. Geef dus iets in ruil. Dat kan echt van alles zijn, zolang het maar makkelijk digitaal te verspreiden is: een rapport, een korte instructievideo, een stukje software, een e-book of een kant en klaar rekenblad.
Maak er in elk geval een mooi document van dat ook echt tegemoet komt aan de behoeften van je (potentiële) klant. En uiteraard ook past bij jouw branche, maar dat lijkt me de evidentie zelve. Denk eraan dat het document ook het visitekaartje van je bedrijf is. Het moet dus echt af zijn!
Ontwerp ook een opvallende e-book cover die je samen met je opt-in formulier op een goed zichtbare plaats op je website of blog kan neerzetten.
2. Houd het proces van inschrijven kort en duidelijk
Over het opt-in formulier gesproken: vraag alleen de hoogst nodige gegevens van je contact. In dit geval dus enkel de voornaam – zodat je je e-mail later kan personaliseren – en het mailadres. Eens je die hebt is het zaak je kersvers contact onmiddellijk naar de downloadpagina te leiden, alwaar men het document kan downloaden. Zorg dat het hele proces feilloos werkt want je krijgt geen tweede kans.
3. Vermijd angstvallig het woord ‘nieuwsbrief’
Maak je gebruik van een nieuwsbrief om een mailinglist op te bouwen, noem ‘m dan geen ‘nieuwsbrief.’ Mensen zijn redelijk allergisch aan dat woord dezer dagen. Zeg dus niet: “Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief.”, maar bijvoorbeeld: “Download het gratis e-book en blijf op de hoogte van verdere aanbiedingen!”
4. Zorg voor catchy titels
De meeste van je contacten hebben last van een overvolle inbox. Wil je dat men je mail ook effectief opent, dan moet ie opvallen. Een opvallende call to action in je titel/onderwerp van je mail wil dan wel eens helpen. Met een titel als “Nieuwsbrief nummer 5, jaargang 3” ga je er dus niet komen. Val liever met de deur in huis en vertel meteen wat er zoal te halen, winnen, krijgen of te verliezen valt. Doe dit niet alleen in de onderwerpregel van je e-mail maar ook in de nieuwbrief zelf.
5. Zorg dat je ALTIJD wat te zeggen hebt
En trap dus niet in de val van goh-ik-moet-vandaag-nog-een-nieuwsbrief-de-deur-uit-krijgen-maar-ik-heb-eigenlijk-niks-te-vertellen. Als je niks te zeggen hebt, is er geen enkele reden om een nieuwsbrief te versturen en kan je je klanten/lezers beter met rust laten. Je kan dan beter wachten tot:
- je een nieuw product onder de aandacht wil brengen
- je een promotieactie gaat organiseren
- je een interessant blogbericht hebt geschreven
- je een waardevolle tip hebt die je met je klanten wil delen
- …
6. Houd het kort
Nieuwsbrieven zijn geen complete blogberichten en evenmin online magazines. Blijf dus erg to the point en beperk je ook tot één, maximaal twee onderwerpen per mail. Zorg evenwel steeds voor minstens een link naar je website, blog of webwinkel. Daar doe je het tenslotte allemaal voor!
Zo, dat waren mijn tips voor een succesvolle nieuwsbrief. Ga jij er binnenkort mee aan de slag of ben je van mening dat de nieuwsbrief inderdaad zijn beste tijd heeft gehad?