Dropshipping met een Webwinkel?

Verkopen vanuit een webwinkel is de meest gekozen vorm van dropshipping en wellicht ook de meest professionele vorm.

Webwinkel software

Als je een webwinkel gaat starten om van daaruit dropshipping producten te verkopen dan raad ik je aan om eenvoudig te starten. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de service Luondo.nl welke volledig gratis en eenvoudig in gebruik is. Je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld naar BiedMeer te gaan waar je eveneens gratis kunt starten en vervolgens (betaald) kunt upgraden naar meer mogelijkheden. Als je het echt professioneel wilt doen dan raad ik je aan om Magento te gebruiken, dit is wel vrij technisch dus je zult er een programmeur voor nodig hebben om het voor je op te zetten.

Productomschrijvingen

Zodra je webwinkel online staat kun je deze gaan vullen met de productomschrijvingen van de producten die je gaat dropshippen. Deze kun je zelf maken maar je kunt ze misschien ook wel van je leverancier krijgen (die heeft ze vaak al liggen). Wanneer je ze zelf gaat schrijven hanteer dan de zogenaamde AIDA formule. Deze formule staat voor: Attention (grijp de aandacht) Interest (wek de interesse) Desire (creëer een behoefte) Action (betaalknop) Door in deze 4 stappen van boven naar beneden te werken in je advertentieteksten weet je zeker dat je altijd goed verkopende teksten schrijft. Probeer je teksten ook te splittesten zodat je beetje bij beetje meer resultaten gaat behalen. De teksten bij je producten in je webwinkel worden vaak onderschat maar zijn o zo belangrijk. Door de voordelen van je product juist op te noemen en te werken met pakkende teksten kun je een bezoeker misschien wel net overtuigen om te kopen in plaats van verder te gaan kijken.

Betaalproces

In een webwinkel is het bestel- en betaalproces een van de meest lastige factoren aangezien de meeste webwinkels daar een groot gedeelte van hun betalende klanten verliezen. Je ziet vaak webwinkels met ontzettend lange bestelprocessen waar je eerst 8 stappen door moet voordat je eens kunt betalen. Bij elke stap vergroot je de kans dat de klant afhaakt en dus niet koopt... Probeer er altijd voor de zorgen dat de klant eerst zijn product betaalt en daarna pas al zijn gegevens invult voor verzending. Als ze hebben betaald dan vullen ze dan namelijk echt wel in, als ze nog moeten betalen is de verleiding vaak groot om eerst weer verder te gaan. Probeer je betaalproces zo kort en krachtig mogelijk te houden. Vraag niet om dubbele gegevens en vraag ook niet om gegevens waar je niks mee doet. Focus op resultaat.

Gebruiksvriendelijkheid

Het is belangrijk dat je webwinkel zo gebruiksvriendelijk mogelijk is, daar maak je namelijk het verschil tussen een gemiddelde webwinkel en een effectieve webwinkel die goede resultaten behaalt. Het beste wat je kunt doen is je webwinkel laten testen door iemand die niet goed is met computers/internet. Kijk simpelweg hoe deze persoon op je webinkel reageert en probeer geen aanwijzingen te geven. Als deze persoon iets niet snapt dan is de kans groot dat andere bezoekers van je webwinkel dat ook niet snappen. Zorg dat alles in je webwinkel duidelijk en overzichtelijk is, je bezoekers moeten zonder de teksten te hoeven lezen begrijpen hoe alles werkt en wat de bedoeling is. Probeer daar in je design rekening mee te houden. Als laatste wil ik het nog even kort hebben over zoekmachine optimalisatie.

Zoekmachine optimalisatie

Zorg er ook voor dat je webshop zoekmachinevriendelijk is. Uiteindelijk is het namelijk wel zo fijn als je niet in Google Adwords hoeft te adverteren omdat je bezoekers uit de organische zoekresultaten van Google komen. Zorg voor de juiste title tag, meta tags, zoekmachine vriendelijke url’s, alt tags en juiste bestandsnamen bij afbeeldingen, title attributes bij linkjes enzovoorts.

Ik wil je graag een aantal mogelijkheden laten zien van hoe je met dropshipping aan de slag kunt gaan. Verkopen vanuit een webwinkel is de meest gekozen vorm en wellicht ook de meest professionele.

Webwinkel software

Als je een webwinkel gaat starten om van daaruit dropshipping producten te verkopen dan raad ik je aan om eenvoudig te starten. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de service //luondo.nl welke colledig gratis en eenvoudig in gebruik is.

Je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld naar BiedMeer te gaan waar je eveneens gratis kunt starten en vervolgens (betaald) kunt upgraden naar meer mogelijkheden. Als je het echt professioneel wilt doen dan raad ik je aan om Magento te gebruiken, dit is wel vrij technisch dus je zult er een programmeur voor nodig hebben om het voor je op te zetten.

Productomschrijvingen

Zodra je webwinkel online staat kun je deze gaan vullen met de productomschrijvingen van de producten die je gaat dropshippen. Deze kun je zelf maken maar je kunt ze misschien ook wel van je leverancier krijgen (die heeft ze vaak al liggen).

Wanneer je ze zelf gaat schrijven hanteer dan de zogenaamde AIDA formule. Deze formule staat voor: Attention (grijp de aandacht) Interest (wek de interesse) Desire (creëer een behoefte) Action (betaalknop)

Door in deze 4 stappen van boven naar beneden te werken in je advertentieteksten weet je zeker dat je altijd goed verkopende teksten schrijft. Probeer je teksten ook te testen zodat je beetje bij beetje meer resultaten gaat behalen.

De teksten bij je producten in je webwinkel worden vaak onderschat maar zijn o zo belangrijk. Door de voordelen van je product juist op te noemen en te werken met pakkende teksten kun je een bezoeker misschien wel net overtuigen om te kopen in plaats van verder te gaan kijken.

Betaalproces

In een webwinkel is het bestel- en betaalproces een van de meest lastige factoren aangezien de meeste webwinkels daar een groot gedeelte van hun betalende klanten verliezen.

Je ziet vaak webwinkels met onzettend lange besteprocessen waar je eerst 8 stappen door moet voordat je eens kunt betalen. Bij elke stap vergroot je de kans dat de klant afhaakt en dus niet koopt... Probeer er altijd voor de zorgen dat de klant eerst zijn product betaalt en daarna pas al zijn gegevens invult voor verzending. Als ze hebben betaald dan vullen ze dan namelijk echt wel in, als ze nog moeten betalen is de verleiding vaak groot om eerst weer verder te gaan. Probeer je betaalproces zo kort en krachtig mogelijk te houden. Vraag niet om dubbele gegevens en vraag ook niet om gegevens waar je niks mee doet. Focus op resultaat.

Gebruiksvriendelijkheid

Het is belangrijk dat je webwinkel zo gebruiksvriendelijk mogelijk is, daar maak je namelijk het verschi tussen een gemiddelde webwinkel en een effectieve webwinkel die goede resultaten behaalt.

Het beste wat je kunt doen is je webwinkel laten testen door iemand die niet goed is met computers/internet en. Kijk simpelweg hoe deze persoon op je webinkel reageert en probeer geen aanwijzingen te geven. Als deze persoon iets niet snapt dan is de kans groot dat andere bezoekers van je webwinkel dat ook niet snappen. Zorg dat alles in je webwinkel duidelijk en overzichtelijk is, je bezoekers moeten zonder de teksten te hoeven lezen begrijpen hoe alles werkt en wat de bedoeling is. Probeer daar in je design rekening mee te houden.

Zoekmachine optimalisatie

Zorg er ook voor dat je webshop zoekmachinevriendelijk is. Uiteindelijk is het namelijk wel zo fijn als je niet in Google Adwords hoeft te adverteren omdat je bezoekers uit de organische zoekresultaten van Google komen.

Zorg voor de juiste title tag, meta tags, zoekmachine vriendelijke url’s, alt tags en juiste bestandsnamen bij afbeeldingen, title attributes bij linkjes enzovoorts.