Klantgeluk
Wat is klantgeluk?
Klantgeluk kan gerealiseerd worden door als bedrijf nét dat beetje extra te geven waar de klanten blij van worden. Een bedrijf dat veel aandacht besteedt aan klantgeluk zal ervaren dat veel klanten weer terugkomen om opnieuw gebruik te maken van het aanbod of een uitbreiding hiervan. De klantwaarde wordt hierdoor hoger. Het verhogen van het klantgeluk kan dus zorgen voor meer omzet.
Klantgeluk heeft niet alleen betrekking op het verkoopproces zelf maar ook op de andere stappen in de customer journey. Zelfs een goed opgeloste klacht kan een goede bijdrage leveren aan het klantgeluk. Dit schetst het belang van de medewerkers in een servicegerichte organisatie. Zij hebben immers in zowel het verkoop- als het service traject contact het de klant en kunnen als “voelsprieten” voor een bedrijf fungeren door de wensen en de behoeften van de klant in te schatten.
Aandacht voor klantgeluk is in dit tijdperk zeer belangrijk. De klanten van een bedrijf zijn de ervaringsdeskundigen die snel en gemakkelijk een review op diverse online netwerken kunnen plaatsen. Deze earned media kan een uitstekende (gratis) positieve reclame zijn voor een bedrijf, maar ook zorgen voor schadelijke negatieve publiciteit. Klantgeluk kan er dus aan bijdragen dat de klanten ambassadeurs worden van een bedrijf.
Het klantgeluk vergroten op het moment dat een klant in contact is met het aanbod van een bedrijf is de beste salesstrategie die er is. Een goede kennis van de specifieke kenmerken van de klant of doelgroep zijn hierbij zeer belangrijk. Hierbij is inzicht in gedrag en kennis van de diepere drijfveren van zeer groot belang om een goede focus te kunnen leggen op klantgeluk.