- 1) Richt je op het juiste publiek
- 2) Zet sterk in op SEO
- 3) Bedenk een onweerstaanbare titel
- 4) Werk samen met collega bloggers
- 5) Zet social media op de juiste manier in
- 6) Versnel de indexering door Google met Google Search Console
- 7) Schat je leads op waarde in
- 8) Schrijf gastblogs op andere websites
- 9) Gebruik afbeeldingen
- 10) Blog promoten: vergeet e-mail niet
- 11) Deel je kennis op andere websites
- 12) Hergebruik je blog op andere manieren
- 13) Publiceer een teaser op LinkedIn Articles
- 14) Gebruik je netwerk
- 15) Blog promoten bonus tip: Update oude blogposts en promoot ze opnieuw

Blog promoten: 15 power tips van online marketing experts
Als je blogt, ben je waarschijnlijk net als ik altijd op zoek naar manieren om je artikelen onder de aandacht te krijgen van jouw publiek. Ik vroeg daarom aan de gastbloggers
De online marketing
Sommige van de tips licht ik nog in mijn eigen woorden nader toe via een ingesloten video.
1) Richt je op het juiste publiek
Frans Jan Boon: Bezint eer ge begint: zorg ervoor dat je blogpost aansluit bij het (be)zoekgedrag van je potentiële klanten en bezoekers met betrekking tot het onderwerp waarover jij gaat schrijven. Als dat het uitgangspunt van je blogpost is dan vergroot je de kans dat deze gevonden gaat worden via zoekmachines en gedeeld gaat worden via social media.
Steven van Vessum: Mijn eerste tips als het gaat om blog promoten? Onderscheid je van de rest, en wees spraakmakend!
2) Zet sterk in op SEO
Edwin Vlems: De beste promotie is geen promotie, aangezien de meeste lezers uiteindelijk via Google op je blog landen. Dat betekent wel: goede SEO
Keesjan Deelstra: Doe een zoekwoorden onderzoek zodat je artikel aansluit bij het taalgebruik van je lezer en je blog in google zichtbaar wordt op veelgezochte zoektermen.
Steven van Vessum: Zoek naar websites die linken naar een kapotte pagina over hetzelfde onderwerp en bied ze een artikel van jezelf als goed alternatief aan (broken linkbuilding
Frans Jan Boon: Meet vanaf het moment van publicatie het bezoekgedrag (bounce, click, scroll) op je blogpost en pas deze daar direct op aan. Negatief bezoekgedrag schaadt de SEO van je blogpost en is een indicatie dat social sharing waarschijnlijk ook niet hard zal gaan lopen.
3) Bedenk een onweerstaanbare titel
Keesjan Deelstra: Gebruik een oneven cijfer in je kop die aanzet tot lezen. "11 tips om... / 7 tips voor .." De CTR bij social delen zal dan hoger zijn omdat je doelgroep
4) Werk samen met collega bloggers
Steven van Vessum: Betrek anderen in het schrijven van jouw blogposts, ze zullen dan ook eerder je blog promoten.
Danny Oosterveer: Een blog schrijf je niet in isolatie. Je wilt immers dat je blog relevant is voor anderen om te lezen. Inherent daaraan is dat je schrijft over dingen die 'leven' bij anderen. Een blog schrijven en niet verwijzen en linken naar bestaande materie is dus eigenlijk heel raar. Anderen vinden het ook gaaf als je naar hun werk verwijst. Als jij schrijft over iets wat ze interessant vinden, en je linkt bovendien naar hun stuk, nou dan is de kans erg groot dat zij ook wel iets willen roepen over jouw stuk. Linken draagt ook bij aan je betrouwbaarheid. Voortbouwend op het linken naar content van anderen, kan je het artikel bij hen onder de aandacht brengen. Je zou hen zelfs kunnen vragen om te reageren op jouw artikel. Dit zorgt weer voor meer interactie rondom jouw artikel.
Melchior van Velzen: Vraag experts of (micro-)influencers vooraf te reageren op je blogpost. Grote kans dat je eerder opvalt in de stroom van likes, reviews en mentions.
5) Zet social media op de juiste manier in
Christian Slagter: Delen via social media als Linkedin
Nils van der Knaap: Deel je blogpost op in korte behapbare stukjes en verspreid de informatie via social media. Verwijs naar het complete artikel voor mensen die geïnteresseerd zijn geraakt.
Leestip: Social Selling 2.0 met LinkedIn
6) Versnel de indexering door Google met Google Search Console
Frans Jan Boon: Doe, direct nadat je nieuwe blogpost online staat, een 'fetch' van de URL
Leestip: Google Search Console voor Marketeers
7) Schat je leads op waarde in
Nils van der Knaap: Zodra meer bezoekers
8) Schrijf gastblogs op andere websites
Edwin Vlems : Probeer je blog op een onafhankelijk platform te krijgen, ze zijn altijd op zoek naar goede content. Link van daaruit ook naar je eigen site, dat is goed voor je eigen ranking bij Google.
Nils van der Knaap: Schrijf eerst een uitgebreide blogpost over een onderwerp. Promoot deze blog vervolgens door gastblogs te schrijven (op andere websites dus) over hetzelfde onderwerp. Hierin verwijs je naar de uitgebreide uitleg die op jouw eigen site te vinden is. Zorg dat de link naar je eigen website ook echt meerwaarde geeft aan het artikel, anders voelt het aan als spam.
9) Gebruik afbeeldingen
Keesjan Deelstra: Gebruik veel plaatjes in je blogpost. ook deze worden bij social delen dan meegenomen. Denk ook aan Twittercards.
Melchior van Velzen: De meest vergeten tip: gebruik alt-tekst labels bij de plaatjes in je post. Ook afbeeldingen worden geïndexeerd en in verband gebracht met content.
Leestip: Afbeeldingen voor je Website of Blog: de Ultieme Lijst
10) Blog promoten: vergeet e-mail niet
Frans Jan Boon Sluit e-mail niet uit om je blog te promoten. Dit 'old school' medium genereert vaak nog het beste bereik.
Keesjan Deelstra: Verleid mensen in te schrijven voor je nieuwsbrief zodat je een trouw schare lezers krijgt die je je volgende artikelen kunt sturen.
Nils van der Knaap: Plaats op de pagina van de blogpost, bijvoorbeeld ernaast of eronder, een oproep om zeer waardevolle informatie gratis te downloaden in ruil voor een e-mailadres. Dit wordt ook wel een 'lead
Bas van Eeuwen: Voorzie volgers van je blog van automatische updates bij nieuwe posts.
11) Deel je kennis op andere websites
Nils van der Knaap: Zoek op fora, blogs en vraag-en-antwoord-sites of er gesproken wordt over het onderwerp waar je zelf ook een artikel over hebt geschreven. Als jouw artikel een waardevolle aanvulling is dan kun je een link er naar toe plaatsen. Deel eerst mee in de discussie om te laten zien dat je daadwerkelijk verstand van het onderwerp hebt.
12) Hergebruik je blog op andere manieren
Nils van der Knaap: Als je blogpost voornamelijk uit tekst bestaat, dan kun je dezelfde informatie nogmaals gebruiken in een ander formaat. Er zijn 4 formaten die tot je beschikking staan: tekst, afbeelding, audio en video. Herpubliceer je content bijvoorbeeld als infographic
13) Publiceer een teaser op LinkedIn Articles
Edwin Vlems: LinkedIn trekt blogs voor die op hun eigen platform zijn geschreven, dus daar zitten voordelen aan als je in de B2B
Keesjan Deelstra: Publiceer de eerste alinea's van je blogpost als Linkedin Artikel met een lees meer link naar je eigen blog. Dit werkt vooral goed bij B2B.
14) Gebruik je netwerk
Steven van Vessum: Laat je netwerk je blog promoten. Je kent vast mensen met een goed bereik, kijk of je elkaar over en weer kunt helpen met promotie van blogposts.
Bas van Eeuwen: Stel influencers op de hoogte van het verschijnen van je blog.
15) Blog promoten bonus tip: Update oude blogposts en promoot ze opnieuw
Frans Jan Boon: Heb je -om welke reden dan ook- wijzigingen doorgevoerd in je blogpost, pas dan de publicatiedatum aan, fetch deze opnieuw, en communiceer deze als 'update' naar je relaties, fans, followers etc.