blog-maken-zelf-doen-of-uitbesteden

Blog maken: zelf doen of uitbesteden?

De beste investering die ik de afgelopen 20 jaar heb gedaan is deze blog. Het levert nu een constante stroom van leads op en de klanten die daaruit voortkomen zijn een betere match dan ooit tevoren.

Er kleeft echter een groot nadeel aan:

Bloggen kost veel tijd en vergt flink wat discipline. Dat heb ik vooral de laatste maanden gemerkt, omdat ik ineens veel extra tijd besteed aan de mantelzorg van mijn ouders. Ik ben daardoor op zoek gegaan naar oplossingen om mijn blog voort te zetten, ondanks dat ik er veel minder tijd voor heb.

Zo werk ik nu veel samen met gastbloggers, krijg ik ondersteuning van mijn team en recycle ik soms oudere artikelen (zoals nu). Maar de grootste tijdswinst haal ik uit het uitbesteden van het schrijfwerk aan professionele copywriters.

Ik kan me dan ook goed voorstellen dat veel ondernemers en marketeers, ondanks dat ze weten dat het werkt, toch tegen het bloggen aanhikken.

Schrijven is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd. Waar de een met groot genoegen blogpost na blogpost publiceert, heeft een ander de grootste moeite om zelfs maar een paar zinnen te schrijven.

Bloggen werkt

Je weet dat een blog voor jouw organisatie een goed idee is. Want je bent je er van bewust dat organisaties die bloggen de vruchten daarvan plukken.

En die vruchten zijn niet gering:

  • Meer bezoekers. Elke keer dat je een blogpost publiceert, heeft Google weer een pagina om te indexeren. En elke keer dat iemand je blogpost deelt via social media, vergroot dat het bereik van je website.
  • Meer leads. Elke blogpost is een gelegenheid om van bezoekers leads te maken. Voeg een duidelijke ‘call-to-action’ toe aan elke post en de stroom leads zal gestaag groeien naarmate je meer artikelen publiceert.
  • Meer aanzien. Door je expertise te delen met je publiek krijg je vanzelf steeds meer aanzien als autoriteit in jouw vakgebied. En meer aanzien als autoriteit vertaalt zich in meer en vooral ook betere klanten en minder prijsdruk.
  • Meer continuïteit. Een blog is een kado dat blijft geven. Pagina’s die eenmaal goed ranken in Google blijven vaak nog jaren lang bezoekers aantrekken. Een blog is dan ook een uitstekende diepte-investering.

Uitbesteden is geen schande

De bedoeling van een blog is niet om te laten zien hoe goed je kunt schrijven. Het gaat erom jouw specifieke kennis en visie te delen met je doelgroep. Het doel is om wat in jouw hoofd zit en in de hoofden van jouw collega’s, op een efficiënte en professionele manier te vertalen naar een leesbare blog.

Het gaat erom jouw specifieke kennis en visie te delen met je doelgroep.

Net zoals je écht goed fotografie en video’s uitbesteedt aan professionals, kun je dat ook doen met het schrijven van je blogartikelen. Dat is helemaal geen schande. Integendeel. Wanneer je jouw bijzondere kennis en inzichten professioneel laat verwoorden, help je jouw doelgroep daar alleen maar nog meer mee.

Hoe kan ik mijn blog uitbesteden?

Veel organisaties kiezen ervoor om het schrijven van een blog intern uit te besteden aan een collega met een vlotte pen. Een veel gemaakte fout daarbij is om het bloggen als een nevenactiviteit te zien. Deze goedwillende medewerkers raken daardoor al snel overbelast en voor je het weet is je meest recente blogpost alweer 5 maanden oud.

Gelukkig zijn er verschillende manieren om het schrijven van je blog uit te besteden aan professionals:

Gebruik een tekstbureau

Er zijn in Nederland vele honderden, misschien wel duizenden kleinere en grotere tekstbureaus. Sommigen zijn generalisten. Andere gespecialiseerd in een specifieke branche. Net als dat je een reclamebureau of ontwerpstudio inhuurt voor een nieuwe huisstijl, kun je een tekstbureau inschakelen voor je blog. Het voordeel is dat je doorgaans prima werk geleverd krijgt. Maar daar hangt meestal een pittig prijskaartje aan. Een prijskaartje dat het misschien onhaalbaar maakt om met regelmaat nieuwe blogs te publiceren.

Leestip: Zo werkt het tekstbureau van de toekomst

Werk met freelancers

Er zijn vele duizenden freelance schrijvers actief die zich aanbieden via websites als Upwork en Hoofdkraan. Voordeel van freelancers is dat deze vaak een stuk goedkoper zijn dan een tekstbureau en je kunt een hechte band met ze opbouwen. Het nadeel is echter dat het voor veel opdrachtgevers moeilijk is om te bepalen of een freelancer écht goed is. Het valt niet mee om de toppers te vinden. Ook kan het aansturen van freelancers op projectbasis behoorlijk tijdrovend en rommelig zijn. En dan hebben we het nog niet eens over de bureaucratie en risico’s rondom de (fiscale) regelgeving (van VAR tot modelovereenkomst en de wet DBA tot opdrachtgeversverklaring).

Neem schrijvers in dienst

Wanneer je serieus aan de slag gaat met een bedrijfsblog, kan het een goed idee zijn om schrijvers in dienst te nemen. Een eigen schrijver begrijpt jouw merkwaarden, tone & voice, dienst of product en doelgroep als geen ander. Dat scheelt je een hoop tijd aan het opstellen van briefings zoals bij een tekstbureau of een freelancer. Het nadeel van schrijvers in vaste dienst is dat je moeilijk omhoog of omlaag kunt schalen. En voor veel schrijvers is het geestdodend om altijd maar over hetzelfde onderwerp te moeten schrijven. Dat kan ten koste van de creativiteit en motivatie gaan.

Leestip: Zo maak je de perfecte briefing voor een copywriter

Gebruik een online dienst

Een online dienst als Textbroker of natuurlijk CopyRobin is:

  • significant goedkoper dan een tekstbureau,
  • efficiënter dan een freelancer en
  • schaalbaarder dan een schrijver in vaste dienst.

Er zijn ook nadelen aan het werken met een online dienst. Zo ligt de verantwoordelijkheid voor succes nadrukkelijk ook bij jou als opdrachtgever. Input is output. Dus een slechte briefing resulteert meestal ook in een slechte tekst. Nu hebben we bij CopyRobin het briefingsproces wel flink geperfectioneerd, maar ook met het beste proces blijft gelden: rommel erin = rommel eruit. Ook worden al onze opdrachten gecontroleerd door een proofreader.  We controleren  de spelling, maar kijken ook naar de briefing, taal & toon en - indien van toepassing - de zoekmachine optimalisatie (SEO).

Wat kan ik beter zelf blijven doen?

Welke vorm van uitbesteden je ook kiest, de schrijvers zullen nooit jouw business zo goed kennen als jij zelf. Jij en je collega’s hebben de benodigde vakkennis en inzichten. Jullie hebben het directe klantcontact. Jullie begrijpen de doelgroep en kennen de doelstellingen van jullie organisatie het beste.

Strategie bepalen

Daarom kun je beter zelf je contentstrategie formuleren. Uit die contentstrategie volgt als het goed is ook een redactionele kalender. Dat helpt enorm bij het op gezette tijden publiceren van nieuwe, waardevolle blogposts.

Vergeet ook niet om een realistisch budget te koppelen aan de contentstrategie. Een budget dat haalbaar is, ook voor de wat langere termijn. Dat is belangrijk, want bloggen moet je lang volhouden om er optimaal resultaat mee te behalen.

Kennis vergaren

Ook kun je beter zelf de kennis binnen jouw organisatie vergaren. Zo kun je niet alleen de juiste blog onderwerpen bedenken, maar ook goede briefings opstellen.

In een eerdere blogpost geven we advies over het op de juiste manier briefen van ontwerpers. Veel van deze tips gelden ook voor het goed briefen van schrijvers.

Promoten van je blog

Content marketing expert Joe Pulizi hanteert de 80/20 regel op content marketing. Oftewel: 20 procent content creatie en 80 procent content promotie. Zelf vind ik dit wat overdreven, maar feit blijft dat als uitsluitend het publiceren van je blog niet genoeg is. Je zult je blog ook moeten promoten. Denk daarbij aan:

  • Mailing list bouwen
  • Social media organisch
  • Social media betaald
  • Influencers / ambassadeurs
  • Eigen medewerkers
  • Evenementen
  • Traditionele media
  • Etc.

Dit kun je prima doen met de tijd die vrijkomt door het schrijven uit te besteden.

Conclusie

Bloggen is een ijzersterk marketingmiddel voor veel bedrijven. Zeker ook B2B. Het levert jouw organisatie meer bezoekers, leads, aanzien en continuïteit op. Bloggen uitbesteden is geen schande. Het doel van je blog is per slot van rekening om wat in jouw hoofd zit en in de hoofden van jouw collega’s, op een efficiënte en professionele manier te vertalen naar een leesbare blog.

Je kunt het schrijven van de blogartikelen uitbesteden aan een tekstbureau, een freelance schrijver, er speciaal iemand voor aannemen, of een online dienst als CopyRobin inschakelen. Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen. Welke oplossing het beste bij jouw organisatie past, hangt van je behoeften en budget af.

Bepaalde dingen kun je beter zelf blijven doen. Namelijk: het bepalen van je contentstrategie, het vergaren van de kennis en het promoten van je blog.