Sneeuwbaleffect

Wat is het sneeuwbaleffect?

De term sneeuwbaleffect is een omschrijving van een bepaalde groei als gevolg van zichzelf versterkende factoren. Deze groei zal vanzelf gerealiseerd worden en niet meer veroorzaakt worden door een toevoeging van waarde door de oorspronkelijke vormgever. Een gebeurtenis zal zichzelf dus versterken. Het vergelijk met een naar beneden rollende sneeuwbal is snel gemaakt: deze sneeuwbal zal steeds groter worden en sneller gaan rollen als de wrijvingsweerstand even buiten beschouwing wordt gelaten.

Veel bedrijven zetten marketingactiviteiten in om een sneeuwbaleffect tot stand te brengen. Door een product goed onder de aandacht van een doelgroep te brengen, kan interesse verworven worden. Op het moment dat de interesse in een artikel of de eerste positieve gebruikerservaringen in de doelgroep worden gedeeld, kan er een sneeuwbaleffect op gang komen.

Hierdoor kan er een situatie ontstaan dat het veel minder noodzakelijk is om marketingactiviteiten in te zetten om de afzet van dit product te ondersteunen. Het product verkoopt inmiddels zichzelf. Op het moment dat de verkoopcijfers ook daadwerkelijk groeien is er sprake van een sneeuwbaleffect. Loyale ambassadeurs van het aanbod zullen spontaan voor de verkoop bevorderende activiteiten zorgen.

Virale marketing is tegenwoordig van zeer grote waarde voor een bedrijf om een sneeuwbaleffect op gang te krijgen. Deze marketingvorm heeft als doelstelling om het sociale netwerk rondom een aanbod te vergroten. Hierdoor kan de populariteit van een product of dienst vergroot worden. Vooral de communicatie tussen de doelgroep onderling kan voor een sneeuwbaleffect zorgen. De diverse social media kanalen kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. Deze platforms zijn uitstekend geschikt om een grote groep mensen te bereiken. Op deze manier wordt er immers een vorm van digitale mond-tot-mondreclame gerealiseerd. Dit is voor een bedrijf een snelle en voordelige manier van virale reclame maken. Door het delen van berichten wordt een steeds grotere groep mensen bereikt, het sneeuwbaleffect. Dit heeft nóg meer waarde als mensen spontaan hun goede ervaringen met een aanbod delen en mensen spontaan aanraden hier ook gebruik van te maken.