Native marketing (ook wel native advertising genaamd) is een vorm van (online) adverteren waarbij de advertenties naadloos opgaan in de omgeving. Ze liggen bijvoorbeeld qua design, maar ook qua look en feel op een lijn met de gewone content op een website. Daarnaast is het ook nog eens content die makkelijk gedeeld kan worden. Hiermee zijn de advertenties in een klap effectiever dan bijvoorbeeld banner ads op websites: native ads woren gemiddeld zo’n 52% vaker bekeken.Dit komt doordat de content van native advertenties niet lijkt op die van een reclame. Hiermee betekent het ook meteen meer werk voor de uitgever, degene bij wie de advertentie geplaatst wordt. De content moet namelijk voor elke advertentie opnieuw gemaakt worden zoals je dat normaal gesproken ook zou doen voor “gewone” content. Een voorbeeld van native marketing is dan ook een advertorial, zolang die niet teveel laat doorschemeren dat het om gesponsorde content gaat maar echt de mening of ervaring van de uitgever naar voren laat komen.Verwacht wordt dat native marketing een steeds belangrijkere rol gaat spelen in de online marketing. Het zijn immers advertenties die door de lezer niet als vervelend worden ervaren en die meeliften op de geloofwaardigheid van het medium waarop de reclame wordt getoond.