Direct marketing is het reclame maken voor producten of diensten door (potentiƫle) klanten direct en persoonlijk te benaderen. Door dit directe contact wordt het ook wel dialoogmarketing genoemd. Het bedrijf gaat immers in direct gesprek met de klanten.
Direct marketing kan via een aantal wegen gebeuren. Zo kun je als bedrijf post (direct mail) versturen, je klanten telefonisch benaderen (telemarketing), e-mails sturen of kortingsbonnen geven. Direct marketing in de brede zin omvat echter ook advertenties in kranten, tijdschriften, op de radio en televisie of op websites en zoekmachines.
De wijze waarop je als bedrijf direct marketing kan toepassen, is afhankelijk van welke informatie je hebt van de doelgroep. Heb je bijvoorbeeld post- of e-mailadressen en telefoonnummers? Dan kun je makkelijker in direct contact komen dan via een reclame op tv.
Het idee achter direct marketing is om de (potentiƫle) klant aan te sporen tot actie. Je wilt immers dat ze je product kopen, een telefoonnummer bellen of een website bezoeken. Doordat je een reactie van de klant uitlokt, is de effectiviteit van een direct marketing campagne makkelijk meetbaar.
Daarnaast kun je direct marketing inzetten om inzicht te krijgen in het gedrag en de wensen en behoeftes van je klanten. Deze informatie kun je dan weer inzetten om ze nog beter van dienst te kunnen zijn en makkelijker te kunnen inspelen op de vragen van de klant. Hiermee bouw je een langdurige en duurzame relatie met je klanten op.
Belangrijk om te weten: niet iedereen wil direct benaderd worden door bedrijven. Hierom is de Wet Persoonsregistratie in het leven geroepen: deze wet moet de persoonlijke levenssfeer van personen beschermen. Zo moet je het altijd vooraf moet laten weten wanneer je iemands gegevens opneemt en mogen de gegevens alleen onder hele strenge voorwaardenĀ doorgegeven worden aan derden.