CPM (Cost per impression)

De cost per impression (CPM) ratio wordt bepaald door uit te rekenen welke winst je per 1000 views hebt gemaakt. Dit kan je zowel voor advertenties uitrekenen, als voor webpagina’s. Aangezien het bij onlineadvertenties echter om geld gaat, zijn daar vaker technieken en analyses voorhanden om deze cijfers op te leveren.Het is hierbij zinvol om op zoek te gaan naar benchmarks, bedrijven met advertenties net zoals jij. Dan kun je bepalen of je goed zit of niet. De ratio’s zijn namelijk vaak lager dan je als leek zou denken.  CPM kan, nog even los van jouw benchmark, je nog iets anders duidelijk maken. Stel: je zet dezelfde advertentie op verschillende websites. Je ziet aan de CPM wel waar je echte doelgroep zich bevindt, degene die niet allen klikt, maar ook klant wordt bij jou.Hiervoor moet je wel zorgen dat conversie toe te rekenen is aan die ene advertentie. Een goede conversietracking, analyse software en analist die de cijfers een betekenis kan geven zijn nodig om effectief met CPM aan de slag te gaan Anders is de kans groot dat je appels met peren, of erger, appels met bulldozers vergelijkt en verkeerde conclusies trekt uit de data die je verzamelt.CPM staat ook bekend onder de naam ‘revenue per thousand impressions’ (RPM).