arrow_drop_up arrow_drop_down
Call to action

Call to action (CTA)

Een call to action (oproep tot actie), kortweg CTA is een veelgebruikte term in de marketing en betreft het aanzetten van gebruikers, na het ontvangen van een reclameboodschap, tot een specifieke handeling of een conversie. Het is dan ook de vierde stap (action) in de bekende AIDA formule.

Denk bijvoorbeeld aan het bestellen van het product, het inschrijven voor de nieuwsbrief, het plaatsen van een reactie of het liken van blogbericht. Woorden als “bestel hier!” en “schrijf je nu in” zijn typische call to action uitingen.

Een call to action bestaat dan ook vaak uit:
  • Een korte, tot actie aanzettende zin of knop
  • Een reden om de actie NU te ondernemen (bijvoorbeeld vanuit schaarste)
  • Een belofte (wat krijg je in ruil voor je actie?)

Op iedere pagina hoort een CTA

Voorzie je pagina's altijd van een duidelijke call to action. Ook als het niet om een productaankoop zoals op een salespage gaat, maar bijvoorbeeld om een gratis weggever (op een opt-in pagina) of een offerte- of contactaanvraag. Ook dan wil je deze call-to-action nog steeds ‘verkopen’. Je wilt je lezer zoveel mogelijk redenen geven om de actie direct te ondernemen. Een (geïnteresseerde) lezer die zijn beslissing uitstelt, komt in de meeste gevallen namelijk niet meer terug en dat is een enorme conversiekiller.

Een herkenbare CTA button

Een aantrekkelijke en vooral duidelijke CTA die voor je bezoeker makkelijk te vinden is, vormt de eerste drempel die je moet overwinnen in het behalen van een goede conversie.

Het is natuurlijk prachtig, al die sierlijke lettertypes met krulletjes, flashy effectjes en knoppen die je zelf hebt laten ontwerpen. Maar werken ze? Wordt een klikbare button op je website door je bezoeker wel als zodanig herkend? Steve Krug, auteur van Don’t make me think zegt met zijn boektitel eigenlijk al genoeg: zet je bezoeker niet aan het denken. Verspilt je bezoeker namelijk ook maar een miliseconde aan het uitvogelen van je website, gaat dat al ten koste van het consumeren van de inhoud.

Zo schrijft hij bijvoorbeeld over de zogenoemde affordance (herkenning van de werkwijze) van functionele elementen op je website. Hij laat in zijn boek zien hoe verschillende soorten knoppen herkend of juist niet herkend worden. In het rechterveld van de afbeelding zie je het woord ‘Toegang’ staan, waarbij de bezoeker zich afvraagt of dat iets is waarop geklikt kan worden. Het is geen herkenbare link, maar past misschien wel heel mooi in het design.

In het middelste veld is de tekst ‘Toegang’ omkaderd en is het kader ingekleurd, waardoor het al meer op een button lijkt. De bezoeker hoeft daardoor maar kort na te denken (‘Ik gok dat dit een knop is’) en klikt erop.

In het linkerveld zie je de beste variant: de knop is interactief en zo duidelijk klikbaar dat de bezoeker überhaupt niet hoeft na te denken. Daarom wordt er ook direct op geklikt.
Duidelijke CTA volgens Steve Krug

Laat je CTA opvallen

Je kunt de aandacht van je bezoeker richting je CTA sturen met zogenoemde visual cues (visuele aanwijzingen) zoals gaze cueing. Hier zie je hoe we dat op een oude versie van tonnyloorbach.nl hebben verwerkt:

Gazecueing naar CTA

Je ziet in de linker versie een Tonny die enigszins verliefd naar een kleinere versie van zichzelf kijkt. Om maar niets aan het toeval over te laten en geen enkel risico te lopen dat de bezoeker de CTA mist, houdt deze mini-Tonny ook nog eens een grote rode pijl vast.

Hoewel dit zeer effectief werkt om deze knop onder aandacht te brengen, had deze beter op een andere plek kunnen staan. Nu leidt het effect de aandacht namelijk af van de content en stuurt het de bezoeker al naar de CTA nog voordat die weet waar de actie precies voor dient. Daarnaast past de opbouw (van links naar rechts) niet meer in ons moderne design waarin we van boven naar beneden werken. Rechts zie je een betere uitvoering waarop een digitale Tonny naar de CTA kijkt.

Een of meerdere CTA's?

Wanneer je focust op conversie optimalisatie dan doe je er goed aan om zo weinig mogelijk CTA's per pagina te gebruiken. Bepaal vooraf het primaire doel van je pagina en durf te kiezen welke CTA daar bij hoort. Des te meer opties je jouw bezoekers geeft, hoe minder zij datgene zullen doen wat jij het liefste wilt.

Een landingspagina, of ook wel een conversiepagina, staat bijvoorbeeld in het teken van één concrete call-to-action en begeleidt een bezoeker hier van boven naar beneden naartoe. Alles wat niet bijdraagt aan of afleidt van dit beslissingsproces, hoort niet thuis op de pagina.

Call-to-action tekst effectiever maken?