Brand awareness is een vorm van branding dat specifiek gericht is op het merkbewustzijn. Het is het vormen van een merkidentiteit. Bij een hogere herkenbaarheid zal de toegevoegde waarde van je bedrijf beter kunnen worden ingeschat. Dit levert een positieve bijdrage aan het vertrouwen in je aanbod en op de afzet voor langere termijn.
Bij brand awareness speelt herkenning dus een belangrijke rol. Er zijn organisaties die hun brand awareness dusdanig goed voor elkaar hebben dat de doelgroep al bij het zien van een deel van het logo, direct weet om welk merk het gaat.
Herkenning van een merk (brand awareness) is te onderscheiden in twee vormen:
In het geval van brand recognition, geholpen herkenning, zal een klant een merk herkennen op het moment dat deze een verpakking te zien krijgt.
In geval van brand recall, ongeholpen herkenning, zal een klant een merk kunnen koppelen aan een product categorie.
Bij een aankoopproces waarbij direct een beslissing gemaakt wordt (zoals in een winkel) heeft brand recognition een grotere waarde. Hierbij wordt vaak een aankoopbeslissing gemaakt bij het zien van de productcategorie.
Bij een proces waar het maken van de aankoopbeslissing wat langer duurt speelt brand recall een grotere rol. Vaak vindt dit proces buiten een fysieke winkel plaats.
Brand awareness kan van grote waarde zijn voor een bedrijf of website om de volgende redenen:
Het kan fungeren als middel om te beïnvloeden. Door het inspelen op emoties wordt een merk beter onthouden. Hierdoor zal een consument het merk ook in een later stadium sneller herkennen en herinneren.
Het kan een merkloyaliteit bevorderen door het consistent uitdragen van een boodschap waarin een consument zich kan vinden.
Het zorgt voor een onderscheidend vermogen door een karakteristieke, vaak emotionele (immateriële) waarde die het een consument kan bieden.
Brand awareness is dus belangrijk om in de consideration set van de klanten te komen. Dit is het rijtje aanbieders dat een doelgroep in het hoofd heeft op het moment dat er een aanbod uit een bepaalde categorie aangeschaft moet worden. Brand awareness kan de gedachten van een klant beïnvloeden en doorslaggevend zijn voor het maken van een keuze. Tevens kan brand awareness een associatie van een merk versterken. Een merk kan immers geassocieerd worden met een bepaalde behoefte en op deze manier sneller in het geheugen van een klant blijven hangen. Het draagt hierdoor dus bij aan een merkidentiteit.
Brand awareness kun je op diverse manieren beïnvloeden:
Het creëren van een autoriteit status in een categorie;
Niet alleen wervende informatie verstrekken maar ook informatief zijn;
Inspelen op emoties;
Humor in de communicatie;
Een onderscheidende toegevoegde waarde creëren;
Gebruik van goede communicatiemiddelen (website, social media).