Wat is een Bounce rate?

Wat is een Bounce rate?

De bounce rate (letterlijk vertaald: dat deel wat afketst) is het percentage bezoekers dat op je site landt en direct vertrekt, of in ieder geval geen tweede pagina bekijkt.

In dit artikel leggen wij je alles uit over wat de Bounce rate is, wat de oorzaken hiervoor kunnen zijn en wat jij kunt doen om deze te verlagen.

Bounce rate in e-mail marketing

Binnen e-mailmarketing betekent bounce rate iets anders. Dan betreft het e-mailadressen die niet meer bestaan. Deze e-mails kunnen niet bezorgd worden en komen ‘retour-afzender’. Je kunt deze adressen het beste verwijderen uit jouw systeem en de klanten benaderen om te vragen wat het juiste adres is.

Wat verhoogt je bounce rate?

Een hoge bounce rate kan voorkomen wanneer je zoekmachine optimalisatie niet goed is ingericht en je veel bezoekers aantrekt die iets anders verwacht hadden van je website of je aanbod. Je spreekt simpelweg de verkeerde doelgroep aan. Een andere veel voorkomende reden van een hoge bounce rate is dat je website slecht functioneert of geen vertrouwen wekt.

Een van de meest onderschatte oorzaken van een hoge bounce rate op een homepage is je propositie. Is het in één oogopslag duidelijk wat de toegevoegde waarde van jou bedrijf is en wat mensen op je website kunnen?

Bezoekers beoordelen de professionaliteit en betrouwbaarheid van websites in een oogwenk. Ziet je website er out-dated uit of werkt ie niet helemaal goed of is ie onduidelijk, dan zijn ze zo weg. Er zijn immers genoeg andere kapers op de kust die je bezoekers wel kunnen bieden waar ze naar op zoek zijn.

Is een hoge Bounce rate altijd slecht?

Goed nieuws; een hoog Bounce percentage is echt niet altijd reden tot zorgen!

Afhankelijk van je website en de specifieke pagina die je analyseert kan er een zeer plausibele verklaring zijn voor een hoog bounce rate. Stel je voor dat je een diepgaand artikel op je website hebt staan over een lastig onderwerp. Omdat dit artikel zo goed geschreven is scoor je goed in Google met die pagina.

Veel bezoekers komen naar je site om dat specifieke artikel te lezen en verlaten daarna weer je website. Ze hebben gekregen waar ze voor kwamen en gaan door met de dagelijkse gang van zaken. Deze pagina zal een hoog bounce rate hebben maar biedt wel waarde aan je bezoekers. Toegegeven; je had liever gewild dat ze nog even verder keken en ook voor conversie zorgde als je website meer biedt dan goede artikelen maar houdt in gedachten dat sommige tactieken goed werken op de lange termijn.

Wat je nu kunt doen om je Bounce rate te verlagen

Heb je een hoog overall Bounce rate? Of zijn er pagina’s die een hoog Bounce rate hebben? Probeer dan eerst de oorzaak te herleiden voordat je wijzigingen gaat doorvoeren.

Uiteraard kun je in Google Analytics specifieke informatie over het Bounce rate vinden. Bijvoorbeeld de bounce rate per browser en apparaat. Check de oorzaken die kunnen leiden tot een hoog Bounce rate:
  • De werking van je pagina in diverse browsers en op diverse apparaten
  • Zijn je SEO en SEA activiteiten gericht op de juiste doelgroep?
  • Staat je propositie duidelijk omschreven? Kunnen bezoekers in een oogopslag zien wat ze er kunnen vinden of wat je aanbiedt?
  • Is je pagina nog up-to-date ingericht en is het design nog van nu?
Wanneer je een waarschijnlijke aanleiding hebt gevonden kun je wijzigingen gaan doorvoeren en monitoren of je Bounce rate lager wordt.

Wat Matt Cutts zegt over data zoals je Bounce Rate: