Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Bounce rate

De bounce rate (letterlijk vertaald: dat deel wat afketst) is het percentage bezoekers dat op je site landt en direct vertrekt, of in ieder geval geen tweede pagina bekijkt. De bounce rate is daarmee een maat voor de verwachtingen van jouw bezoekers. Als diegene die op een link naar jouw website klikt en niet vindt wat hij verwacht, dan is hij snel weer weg. Bijvoorbeeld als je informatie verwacht, maar direct in een koopmodule belandt.

Of erger, wanneer de klant dacht bij een heel ander bedrijf of dienst te belanden. In dat geval pas je je (SEA-)advertentie, SEO of banner aan zodat het beter aansluit bij wat je daadwerkelijk biedt. Het kan ook iets zeggen over de kwaliteit van jouw pagina en jouw content. Dat kun je bijvoorbeeld zien aan de tijd die de bezoeker gebruikt heeft om jouw pagina te lezen. Als dat meer is dan een paar seconden waren de verwachtingen goed, maar de content kan blijkbaar beter.

Binnen e-mailmarketing betekent bounce rate iets anders. Dan betreft het e-mailadressen die niet meer bestaan. Deze e-mails kunnen niet bezorgd worden en komen ‘retour-afzender’. Je kunt deze adressen het beste verwijderen uit jouw systeem en de klanten benaderen om te vragen wat het juiste adres is.