- 1. Maak zoveel mogelijk persoonlijk contact
- 2. Gebruik de kracht van livechat
- 3. Gebruik marketing automation
- 4. Zet je websitebezoekers om in leads
- 5. Begin met geven
- 6. Maak van je beste klanten je beste ambassadeurs
- 7. Zorg voor meer online reviews
- +1 Leadgeneratie via zoekmachines, advertising & retargeting
7 krachtige B2B leadgeneratie tips
Ben jij ondernemer, marketeer of sales actief in de B2B? Dan is een belangrijk onderdeel van je baan ongetwijfeld: leadgeneratie. Zonder leads geen business nietwaar? Natuurlijk wil je ook dat je product, dienst en organisatie bekend zijn bij je potentiële klant en dat ie weet waar je voor staat. Maar voor veel B2B ondernemingen is leadgeneratie prioriteit nummer 1.
Maar het genereren van waardevolle B2B leads is in deze wereld van 'infobesitas' niet eenvoudig. Of toch wel?
Met de 7 krachtige B2B leadgeneratie tips in deze blog vergroot je in ieder geval aanzienlijk je kansen.
- Maak zoveel mogelijk persoonlijk contact
- Gebruik de kracht van livechat
- Gebruik marketing automation
- Zet je websitebezoekers om in leads
- Begin met geven
- Maak van je beste klanten je beste ambassadeurs
- Zorg voor meer online reviews
1. Maak zoveel mogelijk persoonlijk contact
Natuurlijk is het makkelijk om bij vragen van potentiële klanten even snel een mailtje of app-je te sturen. Maar het is ook een kans om beter en persoonlijker contact te maken. Als een fysieke afspraak te veel tijd kost of nog niet opportune is, kan je ook kiezen voor een videocall, webdemo of telefonische kennismaking.
2. Gebruik de kracht van livechat
Ook al heb je er alles aan gedaan om je propositie zo duidelijk mogelijk te maken op je website. Sommige bezoekers kunnen soms niet vinden waar ze naar op zoek zijn. Veel klanten geven de voorkeur aan live chat voor supportvragen, en zijn bovendien vaak meer tevreden met het resultaat.
"Kan ik u ergens mee helpen of kijkt u even rond?"
Experimenteer ook met het zelf starten van de chat. Proactief. Sommige websites doen dit al als je 1 seconden op hun homepage zit, maar er zijn ook volop kansen om zowel het moment als de boodschap aan te passen aan de bezoeker op je site.
Denk daarbij bijvoorbeeld aan:
- op welke pagina (op de prijspagina of juist op een vacature)?
- hoe lang (net geladen of al 2 minuten aan het lezen)?
- waar komen ze vandaan (zowel interne links als externe)?
Tip: als je een online advertentiecampagne draait, weet je vaak nog beter de achtergrond van zowel de doelgroep als de trigger om te klikken. Maak daar gebruik van in zowel je reactieve als proactieve chat!
Wil je opvolging kunnen geven aan een chat, schroom dan niet om ook een e-mail adres te vragen!
3. Gebruik marketing automation
Ben je al bezig met het op de juiste manier verzamelen van e-mailadressen? Als dat nog niet zo is, probeer dit zo snel mogelijk te doen. Wanneer je eenmaal een e-mailadres hebt verkregen kan je marketing automation gebruiken om die leads te onderhouden en meer data te verzamelen. Gebruik de beschikbare data om specifieke boodschappen te sturen naar de verschillende groepen. Laat je boodschap afhankelijk zijn van je data en bijvoorbeeld de fase in de customer journey van deze specifieke prospect.
Leestip: De 12 belangrijkste Marketing Automation Trends van 2020
4. Zet je websitebezoekers om in leads
Wist je dat gemiddeld slechts 2% van websitebezoekers contact opneemt met het betreffende bedrijf? De hoogste tijd dus om ook die andere 98% in kaart gaat brengen.
Met een tool zoals Leadfeeder ben je in staat om te zien welk bedrijf je website heeft bezocht, welke pagina’s ze hebben bezocht, hoe lang etc. Vanuit de app kun je ze direct in je CRM zetten en een activiteit voor sales aanmaken.
Het in kaart brengen van jouw websitebezoekers is een belangrijk onderdeel van elke online leadgeneratiestrategie. Zo kun je ook goed in de gaten houden hoe effectief je online advertising campagne nu echt is. Doe je dit nog niet? Probeer Leadfeeder 14 dagen gratis. Disclaimer, ik ben zelf werkzaam bij Leadfeeder, bijkomend voordeel: ik help je graag om het maximale uit leadfeeder te halen, dus aarzel niet om me te contacten (en schrik niet als ik graag een demo geef).
Leestip: De 14 online advertising trends voor 2020
5. Begin met geven
Een effectieve manier om leads te genereren via je website is door waardevolle content weg te geven. Denk aan best practices, benchmarks, speciale data of een handige tool. Zorg er wel voor dat je daadwerkelijk waarde creëert.
Er zijn teveel sites die nog net niet brullen: "je geld of je leven" maar wel kiezen voor "je e-mail voor een gratis e-book", om vervolgens een "e-book" sturen van zeer bedenkelijke kwaliteit. Wellicht heb je dan wel een e-mail adres, maar van iemand die vervolgens niet echt of zelfs echt niet enthousiast is over je.
Tip: je kunt voor het schrijven van een goede whitepaper of e-book ook gebruik maken van een copywriter / ghostwriter van CopyRobin.
6. Maak van je beste klanten je beste ambassadeurs
Leads die worden aangedragen door bestaande klanten zijn veelal van hoge kwaliteit. Heb je al een aanpak om jouw goede klanten om te zetten in ambassadeurs?
Een veelgebruikte manier om te achterhalen wie de beste ambassadeurs zijn is de Net Promoter Score (NPS). Voorzie deze groep van de juiste ideeën en manieren om jouw product te promoten. Je zult verbaasd staan hoe vaak ze dit zullen doen!
7. Zorg voor meer online reviews
Positieve reviews verhogen de betrouwbaarheid van elk product of dienst.
Juist B2B beslissers oriënteren zich online voordat ze tot aankoop overgaan. Hierbij gaan ze op zoek naar eerlijke recensies om hun beslissing te ondersteunen. Zorg voor goede en echte reviews over jouw dienst/product online beschikbaar moeten hebben. Koop nooit reviews! Als je bijvoorbeeld pas één klant hebt, zorg dat hij of zij een review schrijft. Eerlijke reviews genereren leads. Nep reviews kunnen je SEO schade berokkenen en, nog erger, reputatieschade opleveren. Neem het risico niet.
Zorg dat je prospects goede reviews zien. Je kunt de NPS tool vanuit tip 6 gebruiken om de juiste klanten te vinden voor een review.
+1 Leadgeneratie via zoekmachines, advertising & retargeting
Hoewel het een open deur is kan deze niet ontbreken. Zorg dat je SEO in goede staat is waardoor je goed gevonden wordt. Het is zaak om een aantal goede backlinks te hebben en te begrijpen welke keywords belangrijk zijn.
Extra websitebezoek genereren via bijvoorbeeld Google Ad is makkelijk, echter wil je niet zomaar een bezoeker. Zorg dat je serieus tijd steekt in het opzetten van campagnes die sales leads genereren en niet alleen maar je websitebezoek verhogen.
Het schrijven van een gastblog kan je ook helpen om je SEO te verbeteren. Gebruik geen remarketing voor al je gebruikers maar creëer campagnes op basis van het gedrag van jouw bezoekers en gebruik gerichte advertenties om ze terug te krijgen.
Als je bezoeker een bepaalde dienst heeft bekeken, zorg dat hij dan een nieuwe case study te zien krijgt. Is een bezoeker meerdere keren op je website geweest, adverteer dan bijvoorbeeld je nieuwsbrief.