arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe nuttig zijn jouw Instagram volgers?
1 februari 2020 

Hoe nuttig zijn jouw Instagram volgers?

We zien dat er bij onze masterminds steeds meer mensen in de zaal zitten die een groot aantal volgers op Instagram hebben. Veel beginnende ondernemers streven ernaar om zoveel mogelijk volgers op Instagram op te bouwen. Ze starten een Instagramprofiel en gaan inspirerende content over hun vakgebied plaatsen.

Je ziet vaak dat coaches de hele dag door content pushen en zo enorme aantallen volgers opbouwen. Ook veel mensen die iets met voeding of sport doen zijn dankzij Instagram groot geworden. Veel coaches die iets met informatiemarketing doen en digitale producten, online programma's en coachingsproducten verkopen, gebruiken Instagram om zoveel mogelijk mensen te bereiken.

Instagram volgers: de vloek en zegen van deze tijd

Het mooie van deze tijd is dat het werkt. En dat is ook meteen het nadeel van deze tijd. Doordat het werkt, zijn mensen geneigd om zich alleen maar op social media te richten en dat als een business te zien.

Tijdens IMU Silver mastermind spraken we drie mensen achter elkaar die allemaal hetzelfde probleem hadden. Ze hadden superveel volgers op social media en kregen ook veel interactie. Steeds als ze hun product aanboden, verkochten ze ook wel veel, maar daarna was het afgelopen. Het probleem is dat ze mensen constant moesten blijven overtuigen van hun product. Ze wilden juist een business neerzetten die doorloopt en niet afhankelijk is van de mensen die op dat moment toevallig op Instagram kijken.

Social media en Instagram zijn op dit moment helemaal hot. Qua organisch bereik is het al een stukje minder dan een paar jaar geleden. Het kan goed zijn dat er over twee of drie jaar weer een ander social media platform is. Dat is het probleem van bedrijven die al hun klanten uit Instagram halen. Als het wegvalt, is er ook meteen een enorme inkomstenbron weg. In plaats daarvan wil je juist iets structureels opbouwen. Iets wat ook werkt als je geen social media platform zou hebben.

Hoeveel van je Instagram volgers volgen je écht?

Stel, je hebt nu een Instagram account met 10.000 volgers. Het is dan de vraag hoeveel van die mensen jou als persoon ook echt willen volgen. Als je die 10.000 volgers op straat zou aanspreken, zullen veel mensen misschien niet eens weten dat ze jou volgen. Er zijn veel mensen die gewoon iedereen volgen in de hoop dat ze teruggevolgd worden.

Het aantal volgers op Instagram geeft een wat vertekend beeld. Als je nu zou stoppen met Instagram en een berichtje zou plaatsen waarin je zegt dat ze je kunnen volgen op Facebook. Dan ga je die volgers lang niet allemaal meenemen. In het beste geval blijven er 1000 achter.

Een salesfunnel via Instagram

Het mooie aan Instagram is dat je de mensen die je volgen elke dag kunt meenemen in je leven. Als iemand jou drie maanden lang volgt en jij post elke dag stories, dan zitten ze echt wel bij jou in de funnel. Als je vervolgens een product lanceert dat heel erg bij hen past, is de kans groot dat ze het kopen. Dat is waarom Instagram werkt.

Het probleem is dat je dan wel gedwongen bent om elke dag stories te posten en mensen mee te nemen in jouw leven. Dat is een enorme inspanning voor iets wat na 24 uur weer weg is. En als iemand je drie maanden later gaat volgen, heeft diegene de vorige stories niet gezien. Je moet dan helemaal opnieuw beginnen met een band opbouwen. De funnel begint weer helemaal opnieuw en je moet nog eens drie maanden elke dag stories blijven plaatsen.

Dat is waarom het belangrijk is om te gaan kijken naar processen waarmee je een structurele basis op kunt bouwen. Dat werkt zowel voor mensen die vandaag bij jou terechtkomen als voor mensen die je over drie of vier maanden pas ontdekken.

Instagram vs. een structurele basis

Een structurele basis opbouwen kun je op verschillende manieren doen. Tot nu toe hebben we het vooral over coaches gehad, maar je kunt Instagram natuurlijk ook gebruiken als je geen coaching business hebt. Als jij jezelf als persoon vermarkt, zoals veel online coaches dat doen, kopen jouw volgers niet zozeer jouw product, maar jou als verkoper. Ze volgen jouw leven en willen graag dat hun leven meer op dat van jou lijkt. Met jouw product kopen ze een weg naar het leven dat ze graag willen.

Voor de meeste volgers maakt het niet zoveel uit wat jouw product precies is. Ze kopen het eindresultaat: het leven dat jij op social media laat zien. Je kunt het zien als een paspop. Je koopt niet per se de kleren die de paspop aanheeft, maar het imago en de uitstraling.

Wanneer mensen die jou volgen en op basis van jouw leven iets van je kopen, is dat heel erg gericht op de korte termijn. Je moet steeds iets nieuws verzinnen en wordt zo gedwongen van de hak op de tak te blijven gaan. Daarom kijken we veel mer naar structurele processen, zoals SEO en adverteren in Google op een specifieke zoekterm.

Waarom verkopen via Instagram werkt

Stel dat je een fitness influencer bent, 100.000 volgers hebt en helemaal ripped bent. Je laat elke dag zien dat je naar de gym gaat en wat je allemaal eet. Op een gegeven moment ga je een pot eiwitpoeder promoten. Er zijn dan mensen die dat kopen omdat jij dat promoot. Als iemand in Google intypt: ‘eiwitpoeder kopen', dan is hij er op dat moment naar op zoek. Als je dan op een website komt om dat aan te schaffen, is het veel meer een één op één match. De conversie is dan veel hoger dan wanneer iemand met 100.000 volgers eiwitpoeder gaat promoten.

Daarmee komen we weer op de vloek en de zegen van deze tijd. Via social media kun je enorme hoeveelheden mensen bereiken die niet wisten dat ze een probleem of behoefte hadden. Ze krijgen de behoefte doordat ze jou zijn gaan volgen. Ze volgen je omdat je zo traint. Als jij een bepaald type voeding of trainingsschema aanraadt, denken ze dat ze hetzelfde resultaat bereiken als jij. Daarom kopen ze dat. Mensen kopen zo een stukje van het leven van een influencer.

Hoe zet je een structurele basis neer?

Soms heb je geen gerichte bezoekers omdat je een business hebt gecreëerd die vast hangt aan wie jij als persoon bent. Mensen zoeken in Google niet zo snel naar jou als persoon, waardoor ze ook niet te zien krijgen wat erachter zit. Mensen komen via Instagram bij jou en gaan jouw persoonlijke verhaal volgen doordat je elke dag posts os stories plaatst. Daardoor raken ze emotioneel met jou verbonden. Ze raken geïnspireerd en daarom kopen ze jouw product.

De vraag is of je dat proces van verbinding misschien ook kunt automatiseren in plaats van dat je elke dag opnieuw zaadjes moet planten. Wij doen dat bijvoorbeeld met deze podcast. Via de podcast vertellen we ons verhaal en het mooie is dat alle afleveringen online blijven staan. De abonnees die we opbouwen, kunnen terugluisteren en op elk moment inschakelen. Dit maakt de content meer tijdloos.

Als je het meer op social media wilt houden, kun je ook de video's van je posts en stories in een funnel zetten. Je kunt vervolgens je volgers op Instagram steeds weer naar je opt-in pagina sturen. Zij schrijven zich in en krijgen vervolgens stap voor stap al die persoonlijke video's en waarde. Uiteindelijk komen ze bij een product dat ze kunnen kopen. Op deze manier zorg je dat je verkopen en inkomsten constant blijven doorlopen.

Dat is het verschil tussen een eendagsvlieg en constant bouwen aan een business. Kijk eens naar wat jouw belangrijkste content is. Wat is de reden dat mensen met jou in zee gaan? Hoe bouw je een band op met die mensen? En op wat voor plek kun je die band nog meer met mensen gaan opbouwen? Op wat voor plek maakt het niet uit of iemand je nu volgt of pas over een jaar?

Automatische funnels als structurele basis

Wij maken zelf gebruik van automatische funnels. We sturen mensen bijvoorbeeld naar een YouTube video die we drieënhalf jaar geleden gepost hebben. De video is nog steeds relevant voor mensen die voor het eerst bij ons binnenkomen. Dat maakt het super waardevol. Met de video creëren we ook een bepaalde behoefte voor mensen, waardoor ze meer interesse krijgen in ons product. Als we elke dag die informatie op Instagram zouden moeten neerzetten, zou dat enorm veel tijd kosten en zouden we daar helemaal niet blij van worden.

Met onze funnel hebben we een proces staan dat werkt. Het enige waar wij Instagram voor gebruiken is om reuring te creëren. Het is niet waar de echte business uit komt. Die komt uit de processen die we hebben staan. Via Instagram sturen we er extra massa naartoe.

Hoe zet je Instagram slim in?

Veel ondernemers kijken op naar anderen die veel volgers hebben. Ze denken dat diegene het automatisch heel goed doet. Bij de IMU Silver mastermind zei iemand zelfs: “Als je nog maar 1500 Instagram volgers hebt, dan tel je nog niet mee.” Daar zijn we het 100% niet mee eens. Ook met 1500 volgers kun je een fantastische business runnen die miljoenen draait.

Er zit wel degelijk business in Instagram, maar het is zeker niet de enige plek waar je business vandaan kunt halen. Er zijn meerdere plekken waar je enorm veel business vandaan kunt halen. Instagram is daar één manier van. Als je volledig inzet op Instagram en er gebeurt straks iets mee, dan is meteen je hele business weg. Dat wil je voorkomen.

Wij kennen genoeg ondernemers die €50.000+ per maand verdienen met alleen Instagram. Dat kan echt wel. Het is ook een prachtig marketingmiddel. Alleen blijken al die ondernemers hetzelfde probleem te hebben. Ze moeten blijven investeren in dat profiel. In content, tijd en stories die na 24 uur weg zijn. Op een gegeven moment ga je content hergebruiken en ga je verschillende posts of stories laten terugkomen. Maar dat is best moeilijk.

Het is fijner als je Instagram als verlengstuk kunt gebruiken. Dat doe je door je Instagramprofiel en al je uitingen zo in te richten, dat je mensen constant naar hetzelfde instappunt toe stuurt. De kans is groot dat er mensen zijn die nog lang niet concreet naar jouw product op zoek zijn. Die mensen zijn nog oriënterend of zelfs nog onbewust. Het is geweldig als je deze mensen kunt raken en ze vervolgens kunt doorsturen naar je opt-in pagina. Je bouwt zo een lijst op en controleert je bereik. Je kunt vervolgens vaker aanbiedingen sturen.

Zo wordt het een heel andere vorm van marketing dan alleen je producten verkopen via Instagram. Zodra mensen op je lijst staan, kun je alles automatiseren. Je kunt zelfs een funnel van een jaar neerzetten, waarbij ze om de zoveel tijd een aanbieding krijgen.

De conclusie van dit alles is dus: bouw idealiter aan een e-mailfunnel. Dat is nog altijd de kern van owned media. Je kunt ook denken aan een YouTube kanaal of een podcast. Die zijn een stuk meer bestand tegen de tand des tijds dan alleen een social media profiel.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen