Alles wat je als retailer moet weten over Instagram

21 februari 2022

Instagram is een van de favoriete platforms voor online marketing. Van posts en stories tot samenwerkingsverbanden met influencers en branded content, tot gesponsorde posts en advertenties, bijna elk soort bedrijf kan profiteren van Instagram. Daarom wil ik het vandaag hebben over hoe online retailbedrijven Instagram kunnen gebruiken om hun merk op te bouwen en de omzet te verhogen.

Waarom Instagram zo goed werkt voor retail

Facebook (eigenaar van Instagram) stelde in een onderzoek in 2019 dat “Instagram een centrale rol speelt in elke stap van het aankoopproces. Mensen gebruiken het platform om te ontdekken wat er trendy is, om producten te onderzoeken voordat ze kopen en om te beslissen of ze een aankoop doen of niet. Elk van deze momenten biedt touch-points op Instagram waar marketeers actie kunnen ondernemen.”

De ondervraagden in het onderzoek zeiden ook dat ze de volgende acties hebben ondernomen nadat ze een product of dienst op Instagram hadden gezien:

We weten immers allemaal dat we veel tijd besteden op Instagram en een groot deel van deze tijd wordt besteed aan content met de focus op producten. Of het nu onze droomvakantie is of de zomeroutfit die we altijd al wilden kopen. De bovenstaande statistieken komen dus zeker niet als een verrassing! Maar wat kun jij hiermee als eCommerce marketeer? Instagram biedt drie belangrijke producten voor eCommerce bedrijven:

  1. Shopping op Instagram
  2. Instagram Dynamische Advertenties
  3. Instagram Checkout (beta)

Laten we hier eens naar kijken!

Shopping op Instagram

Tijdens het scrollen door je feed of het kijken naar stories op Instagram ben je misschien berichten tegengekomen zoals hieronder.
Instagram vernieuwt het tabblad Explore om de aanwezigheid van merken in het centrum van de cultuur te garanderen. Op deze manier kunnen zakelijke accounts een nieuw publiek bereiken zoals volgers die zich richten op het ontdekken van nieuwe dingen.

Wat je in essentie ziet zijn producten getagd in Instagram-posts of -stories. Als je op de tags van producten (of productstickers in stories) klikt, kom je terecht op een Instagram-hosted productdetailpagina zoals die hieronder wordt getoond.

Deze productpagina’s tonen een grote afbeelding van het product, de naam, prijs, merknaam en ook een beschrijving die kan worden bekeken bij het uitvouwen van het tabblad “Description” net onder de “View on Website” knop. Na het aanklikken van de grote blauwe CTA komen de gebruikers op productpagina’s op de site van de adverteerders terecht. Zo kunnen volgers dit item aan het winkelmandje toevoegen en hun aankoop afronden. Ook is er nu een nieuw Shop-tabblad zichtbaar in de profielen van de merken, waarin alle producten die in posts en stories zijn getagd, worden verzameld.

Hoe ga je aan de slag met Shopping op Instagram

Beginnen met Shopping op Instagram is niet echt eenvoudig en vereist nogal wat stappen. Maak je geen zorgen, ik laat je stap voor stap zien hoe je dit goed kan aanpakken.

#1 Controleer of je land in aanmerking komt voor Shopping op Instagram

Alle grote westerse landen komen nu in aanmerking voor Shopping op Instagram, maar het is de moeite waard om dit voor jouw land te controleren met deze link.

#2 Zorg dat je een Instagram business account hebt

Een Instagram business account is een vereiste voor Shopping on Instagram. Als je account nog geen business account is, is het supereenvoudig om het in te stellen. Lees hier hoe je een business account opzet voor Instagram.

#3 Verbind je Facebookpagina met je Instagram business account

Van alle stappen die je moet nemen is dit de makkelijkste. Je kunt je Facebook-pagina koppelen aan je Instagram-account via de Facebook-pagina-instellingen of via je Facebook Business Manager-instellingen.

#4 Je verkoopt alleen fysieke goederen

Vanaf oktober 2019 is Shopping op Instagram alleen nog beschikbaar voor retailbedrijven. Diensten worden helaas nog niet ondersteund.

#5 Creëer je productcatalogus

Je productcatalogus kan een simpel .csv-bestand zijn. Zorg ervoor dat de invoervelden van je product de juiste opmaak hebben. Je kunt met deze link een voorbeeld van een template downloaden.

Om het meeste uit Instagram Shopping te halen is het vitaal dat je product feed goed is opgezet en zo accuraat mogelijke productinformatie bevat. Zodra je feed op orde is, is het tijd om die te uploaden!

#6 Upload je productcatalogus naar Facebook

Het is niet mogelijk om je productcatalogus direct te uploaden naar Instagram. In plaats daarvan moet je de Catalogus sectie in de Facebook Business Manager doorlopen. Dit is dezelfde plaats van waar je je productcatalogus voor Facebook Dynamische Advertenties beheert.

Als je al adverteert met Facebook Dynamische Advertenties kun je zelfs dezelfde productcatalogus gebruiken.

Zoals gezegd komen alleen eCommerce catalogi in aanmerking voor Shopping on Instagram.

Selecteer “Upload Productgegevens”, behalve als je Shopify of BigCommerce gebruikt en deze wil koppelen aan Facebook.

Nu je de catalogus hebt gemaakt, is het tijd om je feed met productgegevens te koppelen.

Selecteer “Use Data Feeds”, tenzij je heel weinig producten hebt en je ze handmatig wilt uploaden

Selecteer “Set automatic file upload schedule” zodat Facebook je feed automatisch ophaalt op een door jou gekozen moment. Eén keer per dag, één keer per week, etc. Daarna voer je jouw feed-URL in.

#7 Koppel je Instagram business account met je catalogus

Nu je product datafeed is geüpload en gekoppeld aan je Facebook-catalogus, kun je deze eindelijk koppelen aan Instagram.

Selecteer in de sectie Catalogus in de Facebook Business Manager je catalogus en klik op “Use cases” in het linkermenu.

Als je alle instructies hebt opgevolgd zou je “Instagram Shopping” moeten zien als een extra optie. Klik er op en klik dan op ” Connect Profile”. Selecteer ” Add a new Instagram Business Profile” en log in op je Instagram business account. Je hebt nu succesvol een catalogus aan je Instagram business account gekoppeld!

#8 Meld je aan voor Shopping en stuur je Instagram account voor beoordeling

Zodra je account en catalogus zijn gekoppeld, open je de Instagram-app om je aan te melden voor Shopping. Ga naar je profielinstellingen, tik op “Business” en kies voor “Shopping on Instagram”.

Volg de stappen om je account ter beoordeling in te dienen. Meestal duurt het proces een paar dagen, maar soms kan het langer duren. Je kunt altijd naar Shopping in Settings gaan om de status van je aanmelding te controleren.

Zodra je account is goedgekeurd, ontvang je meldingen van Instagram en wordt de setup in Shopping voltooid zodat je kunt beginnen met het taggen van producten in je posts en stories!

#9 Tag je producten in je Instagram posts of stories

Posts: maak een post, klik op de producten op de foto die je wilt taggen. Voer de namen van de producten in en selecteer ze als ze in het zoekvak verschijnen.

Stories: selecteer tijdens het maken van een story de productsticker. Selecteer het product uit je catalogus dat je wilt laten zien. Verplaats de productsticker naar de plaats waar je hem in je story wilt hebben.

#10 (Optioneel) Draai Shopping Posts als Advertenties

Facebook maak het mogelijk om Shopping Posts op Instagram te promoten. Het enige wat je hoeft te doen is naar je Facebook Ads Manager gaan en “Existing Post” te selecteren bij het maken van een nieuwe advertentie. Selecteer Instagram in het menu en kies je post. Makkelijker kan niet!

Opmerking: Gepromote Shopping Posts kunnen alleen op de Instagram-feed draaien. Daarom is het belangrijk om een specifieke advertentieset te maken met de Instagram Feed als enige plaatsing.

Instagram Dynamische Advertenties

Terwijl Shopping op Instagram een Instagram-specifieke functie is, moet je altijd onthouden dat het platform voor het delen van foto’s ook deel uitmaakt van Facebook. Dit betekent dat elk type advertentie dat op Facebook draait ook op Instagram kan draaien. Het is slechts een kwestie van het selecteren van de juiste plaatsing bij het maken van Facebook Ads-campagnes.

Facebook en Instagram Dynamische Advertenties zijn zonder enige twijfel het krachtigste advertentieformat voor eCommerce.

Ze tonen een carrousel met producten waar gebruikers eerder interesse in hebben getoond. Zo kun je bijvoorbeeld gebruikers retargeten met producten die ze in het winkelmandje hebben achtergelaten. Of misschien wil je een aantal specifieke producten laten zien aan gebruikers die al een aankoop hebben gedaan en op zoek zijn naar extra accessoires en upgrades.

Je kunt een Dynamic Ads-campagne maken door de Catalogus Sales-campagnedoelstelling in het Facebook Ads-platform te selecteren.

Als je al een productcatalogus hebt geüpload voor Shopping op Instagram, dan kun je die ook gebruiken voor Facebook Dynamische Advertenties. Je hoeft alleen maar de juiste catalogus te selecteren tijdens het creëren van je shopping campagne.

Zoals ik eerder uitlegde kan Facebook Dynamic Ads zowel op Facebook als op Instagram draaien. Ze verbeteren je Instagram-marketingstrategie op een lager deel van de aankooptrechter.

Idealiter zou je nieuwe potentiële klanten willen bereiken via Shopping Posts en ze dan retargeten via Dynamic Ads.

Instagram Checkout

Afrekenen met Instagram is de nieuwste toevoeging van de firma Menlo Park. Het stelt gebruikers in staat om direct op Instagram hun favoriete merken te kopen zonder de app te verlaten.

Bij het aanklikken van een product tag in een Shopping Post op Instagram komen gebruikers op een productdetailpagina terecht. In plaats van de gebruikelijke “View on Website” knop, zien ze dan “Checkout on Instagram”.

Van daaruit kunnen gebruikers naadloos een bestelling plaatsen, direct vanuit de app. Het spreekt voor zich dat dit de potentie heeft om een game-changer te zijn voor de eCommerce industrie!

Helaas is deze functionaliteit nog steeds in gesloten bèta en alleen beschikbaar in de VS. Op dit moment kan alleen een geselecteerde groep van mode- en beautymerken gebruik maken van deze functie.

Conclusie

Voor eCommerce marketeers is de uitdaging om de kansen op een verkoop te maximaliseren en de omzet en winst te verhogen. Instagram bewijst dat ze de perfecte partner zijn voor het bereiken van deze doelen.

Heb jij een succesformule gevonden of unieke ervaringen met Instagram in jouw ecommerce strategie? Laat het me weten in de reacties!