Google heeft een verandering doorgevoerd in het formulier dat bedrijven kunnen gebruiken om een review in Google Mijn Bedrijf als ongepast te markeren.
Het nieuwe formulier geeft meer opties en is een stuk uitgebreider dan eerst. Ook is de workflow wat veranderd.
Zo ziet het nieuwe formulier eruit
Het nieuwe formulier bedekt het volledige scherm en vraagt: “Waarom wil je deze review rapporteren?” Vervolgens krijg je de volgende opties:
- Off topic: De review heeft niets te maken met een ervaring bij of met het bedrijf
- Spam: De review is van een bot, nepaccount of bevat advertenties
- Belangenconflict: De review is van een verbonden of concurrerende organisatie
- Godslastering: De review bevat scheldwoorden, expliciet taalgebruik, impliceert geweld of bevat een andere illegale activiteit
- Pesterijen en intimidatie: De review is een persoonlijke aanval op een specifiek persoon
- Discriminatie of haat zaaien: De review bevat schadelijk taalgebruik over een individu of groep gebaseerd op identiteit
- Persoonlijke informatie: Bevat persoonlijke informatie, zoals een adres of telefoonnummer
Niet alleen zijn de redenen om een review te rapporteren uitgebreid, ook de bevestiging na het markeren van een ongepaste review is veranderd. Het ziet er nu als volgt uit:
Wat is er nieuw
Volgens Joy Hawkins, Lokale SEO expert, zijn de volgende punten veranderd:
- De beschrijvingen onder de verschillende opties stonden er eerst nog niet. Dit is nieuw en heel handig, want het maakt het veel makkelijker voor bedrijven om te zien welke optie ze moeten kiezen. Het geeft ook betere inzichten in wat voor reviews tegen de richtlijnen van Google ingaan.
- Voorheen was er slechts één optie, genaamd: ‘haatdragend, gewelddadig of ongepast’. Deze is nu opgesplitst in drie specifieke categorieën: ‘Godslastering’, ‘Pesterijen en intimidatie’ en ‘Discriminatie en haat zaaien’.
- De optie om persoonlijke informatie in reviews te rapporteren is nieuw
- Er is een nieuwe pagina die je te zien krijgt nadat je een categorie kiest. De pagina laat weten dat het drie werkdagen duurt voordat Google je verzoek heeft bekeken. Veel mensen wisten dit niet, dus dankzij de bevestiging wordt het proces een stuk duidelijker.
Waarom is dit belangrijk?
Dankzij de nieuwe update is het voor bedrijven duidelijker wanneer ze een review kunnen aangeven als ongepast. Daarnaast zorgt de update ervoor dat Google ongepaste reviews sneller kan verwerken en verwijderen.
Bron: SearchEngineLand