Negatieve reacties op social media? Zo ga je om met haters op het internet
10 maart 2021 
7 min. leestijd

Negatieve reacties op social media? Zo ga je om met haters op het internet

Regelmatig krijgen we hatelijke reacties op social media posts en advertenties. Als je je kop boven het maaiveld uitsteekt, krijg je nu eenmaal een hoop negativiteit over je heen. Hoe gaan Tonny en Martijn daarmee om?

“Ik run ads op Facebook en Instagram en krijg daar weleens negatieve reacties op. Hoe gaan jullie om met negatieve reacties? Krijgen jullie ook haat comments?”

Regelmatig krijgen we wel een negatieve reactie. We zien het bij onze advertenties, maar ook bij Online Barketing afleveringen. Zoals: “Wat een slap gelul.”

Een jaar of vijf geleden kreeg Tonny een klapper van een negatieve reactie. Hij plaatste een video over de toekomst van Google. Hij vertelde over de updates die geweest waren en de updates die er nog aan komen. Hele algemene content dus. Er zit niets van een mening in. Op de video kreeg hij de volgende reactie:

“Wanneer je in de ogen van deze jongeman kijkt, zie je een zelfgenoegzame blik van een onbewust mens met een groot ego. Je kan het hem niet kwalijk nemen. Hij weet niet beter en is zo opgegroeid. Wanneer hij het gevoel krijgt van aandacht, groeit zijn ego tot onmeetbare hoogte. Een gevaarlijk mens. Het vernietigen van andermans kansen en dromen en daar een goed gevoel aan overhouden en rijkdom mee verschaffen. Heel fout.”

We hebben nog wel meer van dit soort reacties gehad. Elke internetondernemer heeft er weleens mee te maken. Als je dat niet hebt gehad, ben je misschien nog wat te voorzichtig geweest. Als je je kop boven het maaiveld uitsteekt, krijg je nu eenmaal een hoop negativiteit over je heen. Zelf als je de beste bedoelingen hebt.

Verschillende soorten negatieve reacties

Wanneer je een negatieve reactie krijgt, kan dat een doordacht verhaal zijn of gewoon een internettrol. Iemand die het lekker vindt om te haten. Of bots die automatisch negatieve reacties achterlaten. Wij zien het ook met onze video’s. We hebben zo’n 7000 abonnees op ons YouTube kanaal en al jarenlang krijgt elke video die online komt binnen een paar minuten twee duimpjes omlaag.

Het zijn niet altijd bots die negatieve reacties achterlaten. Soms zijn het echte mensen. We hebben een hoop reacties gehad van mensen die de content niet eens hebben gekeken. Je moet leren om daar een nuance in te zien.

Trek het je niet zo aan

De laatste jaren hebben we minder last van negatieve comments. We zijn er meer aan gewend geraakt. Negatieve reacties horen er nu eenmaal bij als internetondernemer.

Vroeger was dat wel anders. Toen Tonny nog niet zolang bezig was met zijn bedrijf, had hij geen team en geen kantoor. Hij was thuis aan de keukentafel blogs, video’s en webinars aan het spuien. Daar kwamen veel positieve reacties op, maar soms ook een negatieve. Als je dan op een dag 10 complimenten kreeg en 1 hater had, dan onthield je die ene negatieve reactie.

Van negativiteit trek je je meer aan dan van positiviteit. Zo zitten we als mensen in elkaar. Negativity bias, heet dat. In het begin hadden we er veel moeite mee als mensen iets negatiefs over ons zeiden. Je moet eraan wennen. Na verloop van tijd ga je het juist als iets positiefs zien.

Negatieve reacties gaan helemaal niet over jou. Het is de onzekerheid van degene die reageert. Soms is het ook afgunst of jaloezie.

Toch hebben veel mensen de neiging om het zich persoonlijk aan te trekken. Dan heb je er zelf een vervelende avond door, terwijl het juist van iemand anders vandaan komt.

Veel ondernemers staan voor hun eigen content. Ze geloven hun boodschap en willen mensen daarmee helpen. Als je dan een hater krijgt op je advertentie, heeft dat waarschijnlijk helemaal niet met jou te maken. Maar het voelt wel als een aanval tegen jou. Dat kan heel frustrerend zijn.

Inmiddels krijgen we de meeste negatieve reacties niet eens meer te zien. Ons team beheert de advertenties en de reacties die erop komen. Als er typische haat reacties op komen, dan haalt ons team deze weg. Daarom zien we het niet meer en raakt het ons ook niet. Het is een stuk makkelijker om haat reacties over iemand anders te verwijderen dan als ze over jou zelf gaan.

Wat doe je met negatieve reacties?

Als wij een negatieve reactie krijgen, gaan we daar op verschillende manieren mee om: soms laten we ze staan, soms halen we ze weg en soms gaan we het gesprek aan. Wat we precies doen, ligt een beetje aan de inhoud van de reactie.

Soms is een reactie pure haat. Bijvoorbeeld iemand die je zomaar uitmaakt voor sukkel. Die persoon heeft de content niet eens gekeken of gelezen en wil niets anders dan haat zaaien. Met zo’n reactie kun je niets, dus je kunt het beter weghalen.

Dan zijn er nog de comments waarbij je wel de discussie kunt aangaan, maar waar geen enkele kans is dat de ander naar je gaat luisteren of zich gaat laten overtuigen. Voor wie voer je dan die discussie? Misschien doe je het voor jezelf. Je wilt iets kwijt en houdt daar een goed gevoel aan over.

Reageren op een negatieve comment kan juist heel goed voor je werken.

Het is heel sterk als je het gesprek aangaat met iemand die een negatieve reactie plaatst. Anderen zien dat ook en door de negativiteit recht te zetten, is het gesprek weer mooi in balans. Je zet het zo juist kracht bij.

Je moet uiteindelijk voor jezelf de afweging maken of het de energie waard is.

Soms reageren we helemaal niet op een negatieve reactie. Dat is een stukje energiemanagement. Eigenlijk zouden we er iets over moeten zeggen, maar we willen er geen tijd in stoppen. Misschien is dat niet altijd de beste oplossing. We kiezen er immers zelf voor om het podium te pakken. Dan moet je ook bereid zijn om het gesprek aan te gaan. Ga daar echter niet te ver in. Soms is het beter om één reactie te plaatsen en dan meteen aan te geven dat je er verder niets meer over gaat zeggen.

Hoe krijg je minder last van negatieve reacties?

Een van de grootste uitdagingen bij negatieve reacties is dat veel ondernemers het zich persoonlijk aantrekken. Je moet er een dikke huid voor opbouwen. Hoe meer negatieve comments je krijgt, hoe makkelijker je het op een gegeven moment van je af laat vallen. Als je impact wil maken en mensen wil bereiken, hoort het erbij dat je soms negatieve comments krijgt.

Laat het over je heen komen en realiseer je dat het niet over jou gaat.

Er zijn een paar dingen die je kunt doen om beter om te gaan met negatieve comments. Martijn kijkt bijvoorbeeld ‘s avonds laat niet meer op social media. Als je zo’n negatieve reactie ziet voordat je gaat slapen, ga je erover piekeren. Iets anders wat je kunt doen, is iemand anders inschakelen om haat reacties onder je advertenties te verwijderen. Het is stukken makkelijker om reacties over iemand anders te verwijderen dan reacties over jezelf.

De positieve kant van negatieve comments

Bij het omgaan met negatieve comments komt een stukje ego kijken. Iemand zegt iets wat jij niet leuk vindt en je wilt dat rechtzetten. Uiteindelijk lukt dat nooit. Als je de reactie gewoon verwijdert, ben je er binnen een paar seconden vanaf. Maar als je een reactie plaatst, ga je om het kwartier kijken of die ander al heeft gereageerd.

Als je twijfelt of je ergens op moet reageren, kunnen er een paar dingen aan de hand zijn. Aan de ene kant heeft het te maken met je ego. Maar als een reactie jou raakt, kun je dat ook als iets positiefs zien.

Als jij je gekwetst voelt, betekent dat niet dat de ander jou kwetst, maar dat jij jezelf kwetst met de woorden van iemand anders. Dat kan alleen maar als je zelf vindt dat er een kern van waarheid in zit.

Wanneer je je gekwetst voelt door een negatieve reactie van iemand anders, kun je concluderen dat daar nog een stukje onzekerheid zit. Je staat nog niet helemaal achter wat je doet. En dat is juist iets positiefs, want zo weet je ook waar je nog kunt groeien.

Er zit altijd wel iets positiefs in negatieve comments. Misschien kun je de ander wel overtuigen en zo van je grootste hater je grootste fan maken. Wanneer je soms wat negatieve reacties laat staan, zien mensen dat je niet alles weghaalt en dat je er gewoon op reageert. Ook dat is heel positief.

Als je weet wanneer je het gesprek moet aangaan en iets recht kunt zetten, is dat heel goed voor je eigen zelfvertrouwen. En als je weet wanneer je iets gewoon moet verwijderen en er niet op in moet gaan, is dat ook heel krachtig.

Het is heel goed als je met jouw content een emotie raakt. Vaak levert dat vooral positieve reacties op. Maar misschien levert de emotie die je bij veel mensen raakt bij sommige mensen juist een negatieve reactie op. Dat hoort erbij.

Als je een haat reactie krijgt, betekent dat niet dat niemand jou leuk vindt. Er is simpelweg iemand die jou niet begrijpt of een probleem heeft met jouw boodschap. Maar dan heb je in ieder geval een emotie geraakt. En dat is heel positief.

Je bent niet alleen

Het is heel fijn om je te beseffen dat iedereen te maken heeft met haat comments. In het begin hadden we er zelf veel last van.

Tonny heeft door alle negativiteit zelfs een tijd getwijfeld of hij wel internet ondernemer wilde zijn.

Want wie was híj́ nu om zijn boodschap de wereld in te sturen? Inmiddels zijn we tien jaar verder en denkt hij dat soms nog steeds.

Het is heel goed om jezelf niet altijd even serieus te nemen. En het is helemaal niet erg dat je soms nog twijfelt over wat je doet. Maar het moet niet zo ver doorslaan dat negatieve comments je van je missie houden. Of dat je daardoor minder energie hebt. Of dat je je boodschap gaat indammen. Als je daarin doorslaat, gaat het fout.

Bekijk het eens van de positieve kant.

Het is je gelukt om jouw boodschap de wereld in te sturen en mensen te bereiken die je helemaal niet kent. En je hebt ook nog eens dusdanig veel emotie geraakt dat ze de moeite nemen om te reageren. Dan heb je iets goed gedaan in je marketing.

Toen we tijdens een seminar vroegen wie wel eens negatieve reacties heeft gehad op social media, stak iedereen zijn hand op.

Je bent niet alleen.

Elke ondernemer die bezig is met een online business heeft hiermee te maken. Dat probleem bestaat nu eenmaal in de maatschappij. Het is iets waar je akkoord mee moet gaan als je het spelletje wilt meespelen.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Elma
Door

Elma

op 11 Mar 2021

Mooie vraag met een eerlijk antwoord. Herkenbaar. Ik ben zelfs een keer bedreigd, via de telefoon, omdat iemand op mijn mailinglist stond (hoe zou dat nou komen?). Hij ging helemaal door het lint. Die dreiging heeft hij hoogstwaarschijnlijk ook uitgevoerd, ook al kan ik het niet bewijzen. Het was geen toeval dat het, de dreiging, een paar dagen later gebeurde. Hij was de spiegel voor mij dat het WEL goed was om verder uit mijn comfortzone te stappen, ook al probeerde hij te bewijzen dat het een slecht mens van me maakte. Het blijft nog pittig een negatieve reactie, maar dat duurt nooit lang. Waar licht is, is ook donker. Dus laat mij het licht zijn.

Herman Geertsema
Door

Herman Geertsema

op 01 Apr 2021

Negatieve reacties zijn idd vervelend. Als het terecht is, zie ik dat als kans om te laten zien hoe ons bedrijf met klanten omgaat. (kans voor de klantenservice). De onterechte negatieve reacties is een ander verhaal. Gelukkig heeft Google vrij recent een nieuwe tool gelanceerd waarom je reacties op Google kunt monitoren en managen. Je kunt een verzoek tot verwijdering indienen. Omdat klantrecensies een belangrijk middel zijn om de verkoop te stimuleren, is dit een gunstige ontwikkeling.

Reactie plaatsen