arrow_drop_up arrow_drop_down
15 juli 2020 

Sms-marketing: next big thing of beter niet?

"Wat denken jullie van sms-marketing? In de Verenigde Staten gebeurt het massaal, maar in Nederland nog niet echt. Wat vinden jullie daarvan?" Zo luidde de vraag van Pieter.  Sms-marketing voelt een stuk meer intrusive dan bijvoorbeeld e-mailmarketing: je zit in de "privé" inbox van mensen en daarmee riskeer je een hoog irritatiegehalte. Toch werkt het goed, omdat het nog niet veel wordt gebruikt. Hoe zit het nou precies en is het interessant voor jouw (en onze) business? In deze aflevering van Online Barketing hebben we het uitgebreid over sms-marketing!

Sms-marketing v.s. E-mailmarketing en Facebook Messenger marketing

E-mailmarketing wordt inmiddels al jaren gebruikt voor marketing. Het is nog steeds super effectief, maar het is allang niet meer zo dat alle mensen die jouw mail ontvangen die openen - laat staan er iets mee doen. Je merkt dat mensen daardoor op zoek gaan andere ingangen. Een tijdje terug was Facebook Messenger Marketing ineens in opkomst, toen hebben wij er ook nog wel wat mee gedaan. We merkten dat de open-rate daar in het begin super hoog was, zo'n 98% mét een prima click-through rate. Toch kelderde het net zo snel weer: Facebook besloot de regels aan te passen en we kregen vrij veel reacties van mensen dat het toch echt wel heel irritant was wat we deden. Sms-marketing is dan ook niet heel verrassend. Als marketeer zoek je steeds een nieuwe ingang bij je (potentiële) klanten. Wanneer de massa zich verplaatst naar een nieuw platform - wat je nu bijvoorbeeld ziet bij TikTok - duurt het vaak even voordat de marketeers er ook zijn. Als je er snel op in kunt spelen, kun je veel impact maken.

Is sms-marketing in Nederland ook interessant?

In Amerika weten we bijvoorbeeld dat Grant Cardone en Gary Vee het gebruiken. Je kunt een berichtje sturen naar een telefoonnummer, waarna je op hun de mailinglijst terecht komt. Als het om online marketing gaat, lopen de Amerikanen wel behoorlijk voor op ons. Of, zoals Tonny zegt:
Amerikanen zijn geboren marketeers.
Wij hebben nog niet uitgezocht hoe het in Nederland zou kunnen werken, maar kunnen ons er natuurlijk wel iets bij voorstellen. Zo zou het bijvoorbeeld prima kunnen werken als een speldenprikje bij een lancering - of beter nog, bij het bijna verlopen van een actie. Even een reminder sturen die opvalt tussen de privé-berichtjes kan er zomaar voor zorgen dat mensen nog snel in actie komen. En: grotere kans dat ze een sms'je zien dan een e-mail! Maar: door het persoonlijke karakter - je zit toch sneller in de privé sms inbox dan in de privé mail - zou je ervoor moeten zorgen dat je ook echt persoonlijk blijft. Je moet dan aansturen op reacties, zorgen dat er iemand aan de andere kant zit die ook echt een gesprek kan aangaan.

Sms'en met IMU

Het lijkt ons heel tof om daar iets mee te doen. Dat je een vraag kunt sturen en meteen een antwoord krijgt via sms of Whatsapp. Het is ook zeker interessant om te kijken of we bij een volgende actie iets kunnen doen met sms-marketing, maar dan loop je wel weer tegen de AVG aan. We hebben een hoop telefoonnummers, maar we mogen die mensen natuurlijk niet zomaar een berichtje sturen. Het werkt waarschijnlijk sowieso beter als mensen "weten dat het komt" en erop zitten te wachten. Daarnaast: we willen natuurlijk niet irritant gevonden worden, laat staan dat mensen klachten gaan indienen. Nog even over nadenken hoe we dat kunnen aanpakken dus! Zou jij het leuk vinden om 365 online marketing tips zouden verzinnen en die versturen per SMS, zou je dat interessant vinden? Een andere frequentie kan ook: laat maar even weten in de comments!

Dus: sms-marketing inzetten voor je business of nog even niet?

Wij geloven best in sms-marketing, maar ook dat het op de juiste manier moet gebeuren. Voor de klantenservice is Whatsapp al een gouden stap, als je doel tenminste is om echt een gesprek aan te gaan. Daar zien we veel mogelijkheden. Sms-berichten sturen als nieuwsbrieven of alleen op de momenten dat je wat te verkopen hebt, kan al snel zorgen voor een hoge irritatiefactor bij de ontvangers. Het wordt dus een uitdaging om die balans te vinden tussen privé binnenkomen en daar marketing toepassen. We zijn benieuwd hoe jij daarover denkt. Wil je ons laten weten of sms-marketing voor jouw business interessant is en hoe je het  gebruikt / gaat gebruiken? Praat mee in de comments!    
Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Dorien
Door

Dorien

op 16 July 2020

Ik kreeg een reactie via sms over iets wat ik bekeken had op een site. Ik vond het verschrikkelijk irritant. Ik ervaarde dat als erg pushy.

Jelle Annaars
Door

Jelle Annaars

op 16 July 2020

Brennan Dunn gebruikt sms geloof ik op de volgende manier. Je staat op zijn lijst, je krijgt een mailtje dat er een aanbod aankomt bv. maandag om 10 uur. Dan biedt hij aan, wil je daar een sms over ontvangen zodra het aanbod start? Dat is dus sms gebruiken binnen permission marketing en op een praktische 'reminder' manier. Je zou dat ook kunnen doen voor als een webinar start bv. Zie ik mezelf wel op intekenen.

Jo Vervoort
Door

Jo Vervoort

op 16 July 2020

Super irritant. Voorlopig sms ( berichten- inbox) nog zonder reclame. Toch 1 communicatie-kanaal waarbij je nog een beetje "ademen"

Gerda Kloezeman
Door

Gerda Kloezeman

op 3 August 2020

Decathlon biedt bij een leeg schap in de winkel een QR-code, die je naar een pagina leidt waar je een notificatie kunt instellen wanneer het product weer op voorraad is. Ze vragen of je die notificatie wilt ontvangen per e-mail of SMS - dat is klantgericht. Servicegericht werkt het sowieso heel goed: om je te reminden voor je kappersafspraak bijvoorbeeld of als je auto klaarstaat na de APK. Voor events kan het ook heel goed ondersteunend werken: door na het scannen van je toegangskaart een SMS te ontvangen met het programma bijvoorbeeld of met een persoonlijke boodschap van je accountmanager. Voorbeelden van hoe we het bij www.webpower.nl ook bewezen succesvol inzetten voor onze klanten.

Reactie plaatsen