Meer content in minder tijd dankzij de Content Bakery
19 oktober 2019 
6 min. leestijd

Meer content in minder tijd dankzij de Content Bakery

Als ondernemer wil je online overal aanwezig zijn en je content laten zien. Een deel van je achterban zit op LinkedIn, anderen op Instagram en weer anderen gaan naar je website. Je wilt je content op verschillende plekken neerzetten. En als het even kan op een manier die past bij het platform.

Daarmee komen we meteen op het grote probleem van content marketing: waar vind je er de tijd voor? Een blog schrijven, de reacties bijhouden, video’s editen, plaatjes maken. Voor je het weet heb je een dagtaak aan content maken.

Content machine

Hoe handig zou het zijn als je content creatie proces een soort machine wordt? Je stopt er een stuk waardevolle content in (bijvoorbeeld een seminar opname, interview, blogartikel of podcast) en er komt van alles uit wat je kunt hergebruiken. Ideaal.

De machine was een feit, maar we wilden er nog een goede naam voor hebben. Content machine klonk zo basic. Ineens hadden we het: Daniëlle! Zij is binnen de IMU verantwoordelijk is voor alle content, en haar achternaam is Bakker. Alle content gaat in haar hoofd, en zij knipt er hapklare brokken van en verspreidt het over al onze kanalen. Zij is de Bakkerij. De ‘Content Bakery’ was geboren!

Toen we tijdens een masterclass vertelden over de content bakery, waren de reacties unaniem: “Ik heb ook een eigen Daniëlle nodig. Ik moet ook zo’n bakery!”

Waarom content maken een probleem is voor ondernemers

Hoe zorg je dat je veel meer content kunt produceren zonder dat je heel veel uren moet investeren? Veel ondernemers gaan daar stuk op. Een groot deel van de ondernemers heeft überhaupt moeite om content te maken. Ofwel ze hebben er de tijd niet voor, ofwel ze durven het niet. Ze durven niet op beeld, niet te gaan schrijven en ze durven al helemaal niet geconfronteerd te worden met de reacties.

Zodra je die angst overwonnen hebt, komt de volgende uitdaging. Je moet kiezen wat voor content je schrijft, hoeveel je maakt en waar je dat allemaal gaat plaatsen.

Content maken was voor ons ook een uitdaging. De afgelopen jaren zijn we steeds minder zelf gaan bloggen, omdat we steeds meer andere activiteiten hebben. Op een gegeven moment realiseerden we ons dat we al heel veel content hadden. Gedurende de maand produceerden we heel veel content, maar achteraf deden we daar niets mee.

Je ziet het regelmatig. Ondernemers horen dat ze actief moeten zijn op meerdere kanalen. Instagram, Facebook, YouTube, een blog, overal zijn ze aanwezig. Zelf deden we het in het verleden ook. Daarom kunnen we je vertellen: het kost een hele hoop energie.

We stopten veel tijd in het maken van video’s voor Facebook. Maar na een paar dagen keek niemand meer om naar die video’s. Dat is heel gevaarlijk. Als je één keer iets post op Instagram, is het binnen twee dagen zijn bereik kwijt. Daar wil je niet je primaire aandacht op richten. Je wilt juist tijd investeren in iets wat door blijft lopen.

Hoe werkt de content bakery?

Wanneer we gebruik maken van de content bakery, focussen we altijd op één stuk kern content. Dat is iets wat sowieso langer blijft bestaan. Iets waar mensen ook over een maand of zelfs een jaar nog op terecht kunnen komen. In ons geval kunnen dat drie dingen zijn: een YouTube video, onze eigen blog en onze podcast.

Onze kern content plaatsen we één keer en mensen kunnen er op elk moment naar terugkomen. Op Instagram zou het al binnen twee dagen weg zijn. Dat is waar het in deze tijd met alle influencers een beetje mis gaat. Er wordt weinig tijdloze content geïnvesteerd.

Op de een of andere manier zijn ondernemers wel bereid om een uur te investeren in content voor vandaag, maar niet bereid om twee uur te investeren voor content voor de hele maand. Of een dag te investeren in content voor altijd.

Zelf hebben we ons daar ook vaak toe laten verleiden. We keken in de marketingagenda en dachten: we moeten weer eens iets doen. Dan gaven we een live webinar en stond er achteraf niets meer online. We deden zelfs niets met de opname van zo’n webinar.

Inmiddels hebben we daar een goede balans in gevonden. Als we een YouTube video maken, betekent dat niet zozeer dat die overal moet staan en dat je die video overal naar uploadt. Dat werkt niet, want elk platform is verschillend en kent zo zijn eigen regels. Wat op LinkedIn werkt, werkt niet per se op Instagram. En wat op Instagram werkt, werkt niet per se op YouTube. Laat staan op een blog.

Hoe pak je het dan aan? Wat je eigenlijk wilt doen, is kijken naar welke boodschap je hebt in je content. Die boodschap wil je vervolgens vertalen naar verschillende platformen. Je pakt één stuk kern content en vertaalt dat naar content voor verschillende kanalen. Dat doet Daniëlle voor ons. Dat is de bakery.

Van één video naar content voor alle kanalen

Op ons YouTube kanaal vind je meerdere lange YouTube video’s. Vaak zijn dat video’s van tussen de 5 en 20 minuten. Soms staat er ook een interview van een uur tussen.

De video’s op YouTube zijn op zichzelf al heel waardevol. Maar we weten dat veel van onze volgers ook op andere platformen zitten. Een van de eerste dingen die we doen als we een waardevolle video hebben, is deze laten uitschrijven als blog. Geen letterlijk transcript, want dat leest niet fijn, maar een op zichzelf staand blog. In het blogbericht voegen we ook altijd de video toe. Als iemand het blog bekijkt en de video wil zien, kan dat. Maar ook zonder de video kun je de boodschap en tips lezen.

Door de video om te zetten naar een blog is er al één nieuw stuk content gecreëerd. Daarnaast willen we de boodschap ook op Instagram zetten. Daar zijn de spelregels weer heel anders. Het formaat is anders, je wilt snel de aandacht grijpen en je wilt een call-to-action hebben.

Op Instagram plaatsen we een video van een minuut met een grote titel erboven en een progress balkje, zodat mensen kunnen zien hoe lang de video nog ongeveer gaat duren. Ook ondertitelen we de video, want verreweg de meeste mensen kijken video’s op Instagram zonder hun geluid aan.

De video die we op LinkedIn plaatsen is weer een ander formaat. Ook maken we op basis van de inhoud van de video meerdere afbeeldingen. Op die manier heb je allemaal verschillende soorten content van één video.

Hoe zorg je dat de content bakery gaat draaien?

De content bakery brengt één grote uitdaging met zich mee: wie gaat al het werk doen? Je kunt het zelf proberen te doen, maar het is uniek als je goed bent in video’s editen, photoshoppen én schrijven. En als je er al goed in bent, werkt het niet handig om van een video focus naar een foto focus en naar een tekst schrijven te gaan. Je bent dan constant op verschillende vlakken hetzelfde spel aan het spelen.

Daarom besloten we dat we een aantal mensen of freelancers wilden hebben waar we de verschillende stukken naartoe konden sturen. Daniëlle blijft het aansturend geheel en geeft aan welke content er moet komen en wie die content moet gaan maken. Vervolgens zorgt zij er weer voor dat de content op de juiste manier verspreid wordt. Dat is hoe de content bakery tot stand is gekomen.

Je hebt geen excuus om geen content te maken

Veel mensen denken dat ze niet goed zijn in content maken. In deze competentie zit echter ook een zegen. Als je iets niet kan, moet je het uitbesteden. Dat bespaart enorm veel tijd en energie. Dan kun je massaproductie draaien.

Heb je écht geen idee hoe je content moet maken? Dan kun je iemand inhuren die jou interviewt over je vak. Dan heb je een video. Daar kun je de audio uithalen en die in een podcast zetten. Je kunt naar Freelancer.nl gaan en vragen om van dat audiobestand een blog te maken. Je vraagt de cameraman om een paar stukken uit het interview te knippen, zodat je losse video’s hebt voor op social media. Vervolgens kun je er nog allerlei uitspraken uit laten halen en daar plaatjes van laten maken. Die kun je vervolgens weer op Instagram posten. Dan heb je met één keer energie leveren voor meer dan een maand aan content. Dat schiet lekker op.

Realiseer je vooral dat je niet meteen op alle kanalen actief hoeft te zijn. Begin met kiezen wat jouw kern content wordt. Heb je een radiohoofd? Ga dan podcasten. Ben je heel comfortabel op video? Maak dan video’s. Ben je juist een goede tekstschrijver? Richt je dan op het schrijven van blogs. Focus op waar je goed in bent en laat dat cureren.

En ben je bang dat je nog niet genoeg inhoud hebt om een goed verhaal neer te zetten? Dan kun je altijd iemand anders interviewen. Er is geen enkele reden om geen waardevolle content te maken. Zelfs als je geen inhoud hebt kun je letterlijk iemand anders om de inhoud vragen.

Houd het in het begin vooral simpel voor jezelf. Je hoeft echt niet meteen overal aanwezig te zijn. Maar onthoud wél dat het vrij makkelijk is om met één stuk content op verschillende kanalen op verschillende manieren iets neer te zetten. Zonder dat je dat per se zelf hoeft te doen.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen