Facebook-magiër Chris van der Krieke is een graag geziene gast bij IMU. Waarom? Omdat hij al jaren al onze advertenties draait. Dat doet hij trouwens niet alleen voor ons, maar ook voor grote namen zoals Wim Hof en Vertellis. Inmiddels gaf hij meer dan 5 miljoen euro uit aan advertenties op social media.
Het is Chris die ervoor zorgt dat de advertenties van IMU winstgevend draaien. Als we zelf met onze vingertjes aan de facebook-knoppen gaan zitten draaien, draait het uit op een groot fiasco (toch, Martijn? 😉 ).
De laatste tijd zien we Chris ietsje minder bij IMU. Naar eigen zeggen komt dat omdat zijn team daar inmiddels te groot voor is. Martijn sprak hem onder meer over dat team, maar ook over de start van zijn onderneming, zijn zoektocht naar vrijheid, het belang van data, budgetten en de eeuwige zoektocht naar de heilige graal.
Het hele interview kun je hier direct terugkijken:
Of lees de uitgebreide samenvatting hieronder.
Beginnen met ondernemen
Voor Chris begon het 2,5 jaar geleden op Bali. Hij werkte in loondienst bij IMU. Hij verzorgde de advertising en alles draaide goed. Misschien wel te goed. Het maakte hem wat onrustig. Hij was toe aan een nieuwe uitdaging en een andere omgeving.
Het ‘aha-moment’ kwam tijdens het lezen van het boek The 4-Hour Work Week van Timothy Ferris. Dat leek Chris wel wat. Niet per se de 4 uur werken per dag, maar de vrijheid. Het kunnen werken waar en wanneer je maar wilt.
Zo kwam het dat hij op een dag bij Tonny op kantoor stond en vertelde dat hij een tijd vanuit Bali wilde werken. Tonny stond daarvoor open en weg was Chris, op weg naar Bali. Daar merkte hij dat er veel vraag was vanuit de markt naar een partij die echt goed was in advertising.
De meeste bestaande partijen begrepen het spelletje op Facebook en Instagram niet. Er volgde een brainstormsessie met Tonny over hoe ze het helemaal anders konden doen.
Tonny en Chris starten samen Switch Online Marketing
Chris zegt daarover: “Bij Switch doen we alles op basis van resultaat. We meten alles van A tot Z door. Een miljoen mensen bereiken is leuk, maar dat is niet het spel.
Het spel draait om: hoe bereik ik de juiste mensen en hoe behaal ik daar ook resultaat mee.
Het grote voordeel van social media is dat het een soort kraan is. Heb je een formule gevonden die werkt, dan is het een kwestie van de kraan openzetten en er meer budget in pompen.”
De zoektocht naar vrijheid
De groei ging enorm snel, maar dat ging wel ten koste van Chris zijn vrijheid. Toen rees bij hem al snel de vraag ‘Hoe ga ik het vormgeven?’ Zijn eigen kernwaarden waren hierbij leidend. Vrijheid was veruit de belangrijkste.
Om die vrijheid terug te krijgen, bouwde hij een team om zich heen. Maar die eerste persoon aannemen is altijd erg ingewikkeld. Chris begon met een stagiair. Volgens hem maakte hij daar een klassieke fout. Hij liet zichzelf gijzelen in zijn eigen business.
De stagiair moest vanuit school 40 uur bij een bedrijf op locatie zitten. Chris voelde zich naar hem toe verplicht om dus ook 40 uur op locatie te zitten. Dat ging tegen zijn eigen kernwaarden in.
Na een half jaar viel de beslissing om mensen op freelance basis in te huren. Chris stak veel tijd en energie in het opleiden van die freelancers van A tot Z. Het moest een remote team van mensen worden. Niet iedereen hoeft altijd op kantoor of op locatie aanwezig te zijn. Wat dat betreft, gelooft Chris niet in werken van 9 tot 5.
Hoe meer vrijheid je mensen geeft, hoe meer verantwoordelijkheid ze nemen.
Chris met een paar van zijn teamleden op Bali aan het werk
Chris over die periode: “In het begin was ik mijn vrijheid kwijt. Gelukkig zijn veel ondernemers in mijn omgeving al een stap verder. Zo heb ik veel stappen kunnen overslaan. Ik had al snel het idee dat als ik mijn vrijheid terugwilde, ik iets moest creëren wat voor mij werkt. Een team opbouwen dat mij niet aan één locatie kluistert.”
Chris en zijn team noemen zichzelf ook wel de Switch Tribe ‘een stam van gelijkgestemden’. Ze kunnen altijd bij elkaar terecht om:
- kennis te delen;
- elkaar te helpen bij struggles;
- successen te delen.
Chris wil vrijheid creëren voor de mensen die voor hem werken, maar wil de mensen waarvoor hij werkt ook vrij kunnen maken. Vrij om hun business naar een niveau te tillen waarbij ze niet de artiest zijn binnen hun bedrijf, maar in plaats daarvan een mooie business hebben die voor hen werkt.
Alles draait om data
Terug naar Facebook advertising. Volgens veel mensen is Facebook dood, maar Chris onderbouwt dat liever met data. Chris daarover: “Met data kun je precies zien welke doelgroep waar aanwezig is. Dat is het mooie van social advertising. Bij de jongere doelgroep – mensen tussen de 20 en 35 jaar – zie je een enorme toename van Instagram. Maar op Facebook zie je nog steeds de oudere doelgroep terug.”
Je moet nooit op elke hype inzetten, maar jezelf altijd de volgende vragen stellen:
- Waar is mijn doelgroep?
- Waar kan ik content én waarde creëren?’
Het begint met een goede strategie
Bij Switch beginnen ze altijd met een strategiesessie. Ze duiken de hele business in. Cijfers zijn daarbij belangrijk. Je hebt marge nodig om advertenties te kunnen draaien. Een product van een paar euro is niet duur genoeg om voor te adverteren. Switch kijkt in zo’n sessie ook naar wat er al is. Een goede strategie, dat is waar het allemaal mee begint.
Een goede strategie draait volgens Chris om de vraag ‘hoe kunnen mensen zo laagdrempelig mogelijk bij je binnenkomen?’ Stel, je product kost 1000 euro. Gooi je nu een advertentie de lucht in, dan moet je mazzel hebben om die converterend te krijgen. Heeft iemand je product nog nooit eerder gezien, dan lukt het niet om iemand meteen een product van 1000 euro te verkopen.
Chris geeft daarover het volgende advies: “Je kijkt eerst naar ‘Hoe kunnen we de drempel verlagen?’. Dat kan bijvoorbeeld door een e-book weg te geven. Je geeft een stukje waarde weg waarin je je kennis etaleert en waarmee je e-mailadressen verzamelt om een mailinglijst mee op te bouwen. Dat is vrij laagdrempelig. Je kunt ook gratis challenges organiseren waar mensen aan mee kunnen doen. De sales volgt pas in een later traject.”
Strategiesessie in volle gang
Budget bestaat niet
“Budget bestaat niet, budget is een illusie”
Chris vraagt niet voor niets naar het budget van ondernemers op het aanvraagformulier voor een strategiesessie. Zo polst hij met wat voor ondernemer hij te maken heeft. Stel iemand vult 50 of 200 euro in, dan weet hij dat diegene het spelletje niet heeft begrepen.
Ondernemen is een spel en adverteren is dat ook. Het gaat niet om het budget, maar om de Return on Ad Spend (ROAS).
Ondernemers staren zich vaak blind op de verkeerde cijfers. Chris legt dat als volgt uit: “Stel, ik investeer 100 euro in advertising en ik verdien 500 euro mee, dan heb ik een ROAS van 5. Voor elke euro die ik investeer, krijg ik 5 euro terug.
Je kunt ook 1000 euro investeren en 3000 euro verdienen, dan verdien je meer maar is de ROAS lager. Je moet je focussen op de juiste cijfers. Het gaat er niet om wat een klik of lead kost. Het gaat erom hoeveel omzet je kunt kopen voor een zo laag mogelijke Ad Spend. Dat is het leuke aan het spelletje.”
Euroneutraal adverteren
Een echte uitdaging voor Chris en zijn team is euroneutraal adverteren. Daar heeft Chris een mooi voorbeeld van.
“Een klant van ons geeft challenges. Op een zeker moment deden we een smoothie challenge. Daarvoor schreven zo’n 5000 mensen zich in. Meteen na de inschrijving kwamen ze op een Bedankpagina. Daar plaatsten we een hele persoonlijke video met uitleg over de challenge. Een manier om alvast waarde te geven.
Vervolgens pitchen we daar meteen een verkoop. Een uniek aanbod voor 37 euro. Het percentage mensen dat tot aanschaf overging, dekte meteen de Ad Spend aan de voorkant. Die kun je direct weer herinvesteren om nog meer deelnemers binnen te halen. En dan moet je echte aanbod nog komen. Dat volgt na de challenge. Daar maak je pas echt het verschil.”
Blijven vernieuwen
De afgelopen 2,5 jaar leerden Chris en zijn team een belangrijke les. Vroeger kon je campagnes best lang laten draaien. Die doorlooptijd is veel korter geworden. Als mensen een advertentie eenmaal hebben gezien en besluiten er niets mee te doen, dan kun je deze niet lang meer gebruiken.
Vroeger kon je dezelfde advertentie nog maanden gebruiken door nieuwe doelgroepen toe te voegen. Nu is de gemiddelde looptijd nog maar 3 tot 5 weken. Daar moet je rekening mee houden.
Zorg dat je een batch video’s en afbeeldingen klaar hebt liggen, zodat je veel kunt variëren. Zowel qua invalshoek, unique selling point, triggers als teksten.
De heilige graal bestaat niet
Ondernemers willen altijd weten wat het beste werkt. Is het adverteren op de Facebook tijdlijn of op Instagram Stories? Met filmpjes, foto’s of toch met tekst? Volgens Chris is dat niet vooraf te zeggen:
“Mensen zijn altijd op zoek naar de heilige graal, de Holy Grail. Maar na miljoenen te hebben uitgegeven aan Facebook advertising weten we dat die niet bestaat. Voor elke klant werkt een andere strategie. Wat dat betreft is het steeds weer een puzzel; een zoektocht naar de juiste strategie.
Bij de ene klant werken Instagram Stories bijvoorbeeld supergoed, bij een ander kun je je beter alleen focussen op Facebook. Wat dat betreft is de Holy Grail het vinden van de Holy Grail, want die is voor jouw business uniek.
Meer Chris?
Krijg jij, net als wij, ook geen genoeg van Chris? Heb je door deze blog én het interview de nodige inspiratie opgedaan, maar wil je nog meer weten over Facebook- en Instagram-advertising? Kom dan van 16 t/m 18 oktober naar het IMU Event, waar Chris een van de sprekers is.