arrow_drop_up arrow_drop_down
31 juli 2019 
in SEO

Welke zoekwoorden gebruiken voor SEO

Wélke zoekwoorden moet ik precies gebruiken?  In dit artikel geef ik je verschillende tips en volgende week vertel ik je wat meer over een (gratis) online tool dat jou kan helpen met het bepalen van zoekwoorden.

Een paar algemene tips

Ja, laten we beginnen met een paar algemene tips haha ;)

  • Volg eerst de SEO Bootcamp om te snappen hoe SEO precies werkt. Zonder die kennis zal je namelijk niks hebben aan de zogenaamde “zoekwoorden”.
  • Meten = weten. Het inzetten van zoekwoorden is en blijft een gokspelletje (soort van) en je zal nooit garantie hebben dat je ook daadwerkelijk gaat scoren op die zoekwoorden. Houd dus je statistieken bij en let goed op wat er wel en niet werkt.
  • SEO is een “on going” proces. Het is niet zo dat je het eenmaal instelt en dat je vervolgens altijd blijft scoren. Het toevoegen van (geoptimaliseerde!) content is dus echt een must.
  • Schrijf je teksten niet voor zoekmachines, maar voor mensen. Google vind gebruiksvriendelijkheid het belangrijkst. Heb jij “goede” teksten voor mensen? Dan zal een zoekmachine dat ook vinden ;)

Luister naar jouw klanten

Dat klinkt natuurlijk als een open deur ;) Maar wat ik daar mee probeer te zeggen is dat het belangrijk is om heel goed op te letten wat ze zeggen en welke woorden ze precies gebruiken. Dat zal je enkele hints geven van waar mensen (letterlijk) naar zoeken. Dus welke zoekwoorden ze invullen bij zoekmachines, haha.

Noem de problemen én jouw oplossing

Dit is lastig uit te leggen, dus ik zal er een voorbeeld bij pakken. Een klant van mij zit in de therapie-branche. Op haar website vermelde ze voornamelijk wat zij bied (wat ze als aanbod heeft). Dat zijn dan dus woorden zoals;

  • Psychotherapie
  • EMDR behandeling
  • Systemisch werk
  • Cognitieve gedragstherapie

Ze noemde dus alle “oplossingen” die zij kon bieden. Maar wat als mensen deze termen (nog) niet kennen? Dan zullen ze daar ook niet specifiek naar op zoek gaan… Wat ze dan wel invullen als zoekwoorden, zijn trefwoorden zoals;

  • Depressie
  • Angststoornis
  • Hulp bij trauma
  • Moe, somber, lusteloos
  • Hulp bij depressie

Een heel ander “categorie” zoekwoorden, dus. Daarom is het verstandig om goed te kijken welke problemen mensen hebben wanneer ze bij jou uit zouden komen, en daar (ook) op inspelen. Voor mij zouden dat dan trefwoorden zijn zoals;

Dat soort woorden.

Gebruik de Yoast SEO score bij elke pagina

De Yoast SEO plugin heeft een hele handige functie. Je kunt per pagina een zoekwoord invullen waarop je gevonden wilt worden, en dan berekend de SEO plugin hoe je ervoor staat, wat er goed is gedaan en wat er nog beter kan. Ideaal! Raak niet in de war: het is niet zo dat wanneer je daar een zoekwoord invult, dat je score per definitie omhoog zal gaan voor dat zoekwoord. Het geeft je alleen een score.

Vergeet niet belangrijke termen te vermelden

Ach ja, we zijn allemaal weleens door de bomen het bos niet meer ;) En de meest logische en simpele dingen zien we nog weleens over het hoofd. Hieronder een paar van die termen;

  • Je bedrijfsnaam. Niet alleen in de domeinnaam, maar ook meerdere keren op de website. Bijvoorbeeld op de contactpagina en in de fouter.
  • Jouw eigen naam. Mensen sturen mensen door naar mensen. Geen van mijn potentiële klanten wordt doorgestuurd naar “Boon Webdesign”, ze worden allemaal doorgestuurd naar “Sandra Boon”. Zorg er dus voor dat zoekmachines doorhebben dat dit jouw website is. En dus niet alleen je voornaam, maar ook je achternaam ;)
  • Je locatie, mits dat belangrijk is. Ben je een bakker in Amsterdam? Dan moet je het hebben van lokale klanten. En dus is het belangrijk dat zoekmachines snappen dat jij in Amsterdam zit.

Het volume telt!

Ook het volume is heel belangrijk voor SEO. Heb je slechts één pagina waar de term “Hondenriemen” op staat? Dan is de kans niet groot dat je daar op zal scoren. Zorg voor wat meer content; via blogs bijvoorbeeld. Hoe meer jij schrijft over “Hondenriemen”, hoe groter de kans dat een zoekmachine doorheeft dat er op jouw website veel informatie over “Hondenriemen” te vinden is (en hoe hoger je zal scoren op die term).

Handige tool: Ubersuggest

Ubersuggest is een gratis tool van Neil Patel, die zich heeft gespecialiseerd in SEO en ranking. Om kort samen te vatten wat deze tool doet;

  • Het berekend het volume (hoe vaak er gezocht wordt) op het zoekwoord die jij invult.
  • Het berekend hoeveel kans je maakt om daarmee te scoren.
  • Het berekend hoeveel advertenties zullen kosten (en opleveren) voor deze zoekwoorden.
  • En het geeft je handige ideeën voor gerelateerde zoekwoorden.

Klinkt ideaal, toch? En dat is het ook zeker. Ik zal hieronder wat meer uitleggen over deze tool.

Hoe werkt de Ubersuggest tool?

Als eerste ga je naar Ubersuggest.org. Je kunt de tool gratis en online gebruiken, je hoeft niet eens een account aan te maken of iets dergelijks. Bij de grote zoekbalk kun je één van de zoekwoorden invullen die je in gedachten hebt.

Zodra je klikt op “Zoeken” gaat Ubersuggest allerlei schattingen en berekeningen maken. Hieronder zal ik een paar van deze termen uitleggen:

  • Zoekvolume: hoe vaak er wordt gezocht op deze termen, per maand.
  • SEO difficulty: een schatting hoe moeilijk het zal zijn om met deze zoekwoorden te scoren.
  • Paid difficulty: een schatting hoe moeilijk het zal zijn om met deze zoekwoorden te scoren in betaalde advertenties (Google Adwords).

Daar moet ik wel eerlijk bij zeggen: het zijn slechts schattingen. En wat mij betreft is Neil Patel ook wel erg optimistisch ;) No way dat het makkelijk is om te scoren op de termen “WordPress website”. Wat ook belangrijk is om in je achterhoofd te houden: ook al “lijkt” het makkelijk te zijn om te scoren op bepaalde zoekwoorden; het vereist nog steeds behoorlijk wat werk om ook daadwerkelijk ervoor te zorgen dat je gaat scoren. Verkijk je niet op het werk dat daar nog bij komt kijken, dus.

Keyword ideeën

De ranking weten van bepaalde zoekwoorden is erg handig, maar wat ik vooral handig vind aan deze tool, is dat het suggesties doet voor gerelateerde keywords (zoekwoorden). En dat is ook eigenlijk de reden dat ik een artikel maak over deze tool; zodat je meer ideeën kunt opdoen. En dat je op zoekwoorden komt waar je anders nooit aan gedacht zou hebben.

Je kunt de gerelateerde keyword ideeën vinden op twee manieren;

  • Als je al een zoekwoord hebt ingevuld, kun je een stukje naar onder scrollen. Daar vind je al enkele ideeën, plus een knop met “Weergeef alle keyword ideeën”.
  • Of je kunt in het linkermenu klikken op “Keyword ideeën”.

Daarna begint het echte werk pas

Ik vermeldde het hierboven al, maar ik ga het nog een keer doen haha: ook al “lijkt” het makkelijk te zijn om te scoren op bepaalde zoekwoorden; het vereist nog steeds behoorlijk wat werk om ook daadwerkelijk ervoor te zorgen dat je gaat scoren. Verkijk je niet op het werk dat daar nog bij komt kijken, dus.

Over de schrijver
Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.
Reactie plaatsen