arrow_drop_up arrow_drop_down
Zoekwoordonderzoek met 3 gratis tools!
11 maart 2015 
in SEO
8 min. leestijd

Zoekwoordonderzoek met 3 gratis tools!

Zoekwoordonderzoek kan veel tijd, energie en soms zelfs veel geld kosten. Om veel gratis bezoekers uit Google te krijgen (SEO) zul je goed onderzoek moeten doen naar de verschillende zoekwoorden en zoekwoordcombinaties waar jouw doelgroep naar zoekt. In dit artikel leer je hoe je zelf een zoekwoordonderzoek kunt doen. We starten met een video:

Hoe doe je een zoekwoorden onderzoek?

Zoekwoordonderzoek met 3 gratis tools

Het vinden en bepalen van de juiste zoekwoorden kan een behoorlijke uitdaging zijn. Vooral als je niet weet waar je moet beginnen en je door alle verschillende hulpmiddelen en tools voor zoekwoordonderzoek, door de bomen het bos niet meer kunt zien. In dit artikel ga ik je exact, stap voor stap, laten zien hoe ik zoekwoorden vind waar veel mensen in Google op zoeken (hoog volume), zodat we daarover blogberichten en video’s kunnen maken op de IMU.

Waarom je geen betaalde keyword tool nodig hebt…

Het is heel verleidelijk om voor een tool te betalen en te denken dat de oplossing op je probleem, of het antwoord op je vraag, zich dan vanzelf aandient. Niets is minder waar, want bij betaalde tools moet je net zo goed nog zelf het werk doen. Ze zijn alleen iets geavanceerder en brengen dus nog wat meer keuzestress en afleiding met zich mee. Niet nodig dus!

Welke keyword tools heb je nodig?

Zo min mogelijk, maar niet minder dan noodzakelijk. De noodzakelijke tools om zoekwoorden te vinden zijn:

  1. Google Suggest
  2. Yoast Suggest
  3. Google’s Zoekwoordplanner

Stappenplan voor zoekwoordonderzoek

Ik raad je aan om elke stap van dit stappenplan zelf mee te doen. Dat is de beste manier om het onder de knie te krijgen en straks zelf zoekwoorden voor jouw website te gaan vinden.

Stap 1: Google Suggest

Wat ik altijd doe is eerst de zoekterm, in dit voorbeeld ‘kookboek’, intypen op Google. Je krijgt dan meteen de suggesties van Google te zien. Deze functie heet dan ook ‘Google Suggest’.

google suggest zoekwoord

Wat Google zegt met deze suggesties is dat mensen die op ‘kookboek’  zoeken vaak ook de woorden ‘van het jaar’ of ‘rens kroes’ in hun zoekopdracht gebruiken. Met andere woorden: dat zijn de meest populaire zoektermen. Wat ook erg handig is aan Google Suggest, is dat je een spatie kunt plaatsen voordat je je zoekterm intoetst. Google laat dan andere zoektermen zien die niet met het woord ‘kookboek’ beginnen, maar waar wel dit woord wel in voorkomt.

spatie bij google suggest

Hier zien we bijvoorbeeld dat de term ‘surinaams kookboek’ waarschijnlijk erg populair is. Zeker iets om mee te nemen dus! Door een letter in te vullen voor de zoekterm, kun je overigens meer zoektermen te zien krijgen die met die letter beginnen, zoals:

zoektermen met de f

Stap 2: Gerelateerde zoekopdrachten vinden

Nadat we de term ‘kookboek’ (zonder spatie of ander woord) op Google hebben ingevoerd, scrollen we helemaal naar onderen. We zien dan de gerelateerde zoekopdrachten. Dit noemen we ook wel LSI keywords. Deze zoekwoorden zijn in de ogen van Google gerelateerd aan het zoekwoord ‘kookboek’ en kunnen voor ons dus interessant zijn om op gevonden te gaan worden. We kopiëren deze termen dan ook naar een Excel-file, of Google Spreadsheet en gaan verder met ons onderzoek

google doc zoekwoorden

Stap 3: Long-tail zoekwoorden bepalen

Tot nu toe hebben we alleen nog maar de zogenaamde ‘short-tail’ termen voorbij zien komen, dat wil zeggen, zoektermen die uit 3 of minder woorden bestaan. Zoals we in dit artikel uitleggen, zit de massa echter in de long-tail zoekopdrachten, dus de termen die uit 4 of meer woorden bestaan. Om erachter te komen welke long-tail zoekwoorden jij kunt gebruiken in je content om meer verkeer uit Google te gaan krijgen, pakken we de Yoast Suggest tool erbij. (Dit is een tool waar ik gek genoeg niemand over hoor, maar die extreem handig is!)

Ga naar: https://yoast.com/suggest/

Typ vervolgens het woord ‘kookboek’ in, selecteer ‘Dutch‘ als taal en klik op ‘Submit‘. Wat we nu te zien krijgen is een overzicht van de 9 Google Suggest termen die met het woord ‘kookboek’ beginnen. Dit rijtje kopiëren we weer en plakken we in de tweede kolom van ons Excel-bestand of de Google Spreadsheet. Met wat basis opmaak ziet dat er nu als volgt uit:

zoektermen onderzoek

Het begint er al op te lijken zo, toch? Maar we zijn er nog niet, want de Yoast Suggest tool heeft ons nog meer te bieden. Onder de suggesties die we gekopieerd hebben staan long-tail zoekwoorden op alfabetische volgorde gesorteerd. We zien bovenaan dus alle zoektermen die met ‘kookboek’ beginnen, gevolgd door een woord dat met de letter ‘a’ begint, zoals ‘kookboek airfryer’.

Ook al deze zoekwoorden kopiëren we en plakken we in ons zoekwoordonderzoek document. Ons document ziet er nu als volgt uit:

document keyword research

Stap 4: Sorteer alle zoektermen op onderwerp

De op één na laatste stap van dit zoekwoordonderzoek is het sorteren en onderverdelen van al deze zoektermen in verschillende tabbladen, zodat je de aparte onderwerpen van elkaar scheidt. In dit onderzoek zien we dat er veel gezocht wordt op kooksterren zoals Jamie Oliver en bijvoorbeeld Annabel Langbein bij de zoekwoorden met de ‘a’ (kende ik ook niet hoor).

Één van de onderwerpen waar we over gaan schrijven, wordt dan ook ‘kooksterren’. We maken een nieuw tabblad aan onderaan in ons Excel- of Google Spreadsheet bestand en noemen deze ‘kooksterren’.

Onder dat tabblad plaatsen we alle termen die met dit onderwerp te maken hebben, zowel de short-tail (kookboek taarten) als de long-tail (kookboek jamie oliver 30 minuten) termen.

Maak alle zoekwoorden die je naar ‘kooksterren’ verplaatst vetgedrukt, of verwijder deze uit het oorspronkelijke bestand, zodat je in één oogopslag kunt zien welke zoekwoorden je nog moet onderverdelen.

Je tabbladen komen er nu als volgt uit te zien:

categorie zoekwoorden en onderwerpen

Stap 5: Zoekvolume bepalen met de zoekwoordplanner

Nu je verschillende onderwerpen hebt bepaald om over te gaan bloggen en weet welke zoekwoorden je hierin kunt gaan benoemen, kijken we nog even naar het zoekvolume van deze zoektermen. Hoeveel mensen zoeken er op elke term? Om hierachter te komen gebruiken we de zogenaamde ‘Zoekwoordplanner‘ van Google Adwords, het advertentieprogramma van Google.

Maak eerste een account aan via https://www.google.nl/adwords/ als je er nog geen hebt en ga vervolgens naar ‘Hulpprogramma’s‘ > ‘Zoekwoordplanner‘.

Klik vervolgens op ‘Nieuwe ideeen voor zoekwoorden en advertentiegroepen zoeken’. Vul de zoektermen die je wilt vergelijken in onder ‘Uw product of service’. Verander onder ‘Targeting‘ > ‘Alle locaties‘ naar ‘Nederland‘ en klik vervolgens op ‘Ideeën opvragen‘.

Klik op ‘Zoekwoordideeën‘ en vergelijk het zoekvolume van de verschillende zoektermen, zoals in het voorbeeld hieronder.

zoekwoord ideeen

Je ziet hier dat er op Jamie Oliver heel veel gezocht wordt, op Annabel Langbein aanzienlijk minder en op het woord ‘kooksterren’ helemaal niet. Dit is hele waardevolle informatie om rekening mee te houden op het moment dat je gaat bloggen. Een blogbericht optimaliseren op een term met 0, 10 of 20 maandelijkse zoekopdrachten is natuurlijk zonde!

Ik raad je aan om het zoekvolume van alle zoekwoorden ernaast in je spreadsheet te plaatsen.

Laatste tip voor je zoekwoordenonderzoek

Zodra je genoeg ideeën hebt voor onderwerpen om over te gaan bloggen en je je eerste bericht aan gaat maken volgens deze strategie, zorg er dan voor dat je de zoektermen terug laat komen in de H2-kopjes van je artikel. Op die manier is de kans nog groter dat je op al die termen gevonden zult gaan worden!

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.