arrow_drop_up arrow_drop_down
30 juni 2015 
in SEO

Zelf zoektermen-onderzoek doen? Dat doe je zo

Zoekmachine optimalisatie begint met zoektermen-onderzoek. Ik noem het 'zoektermen', omdat 'zoekwoorden' de suggestie kan wekken dat het om een enkel woord gaat. Dat zoektermen-onderzoek begint wat mij betreft bij jezelf en dat hoeft niet zo moeilijk te zijn. Sterker nog, ik denk dat je er nog wel eens lol aan zult beleven ook.

Zelf zoektermen-onderzoek doen

Hoe doe je dat zoektermen-onderzoek?

Er zijn drie mogelijkheden waarmee je zelf zoektermen-onderzoek kunt doen. Let wel: je begint wel eerst met bedenken welke zoekwoorden of zoektermen voor jou belangrijk zijn. Maak eerst een lijst met de woorden of termen/zinnen die jij belangrijk vindt. Of beter nog, waarvan je weet (of denkt) dat je doelgroep daarop zal zoeken. Vraag het ook gerust aan je klanten, daar krijg je ook veel waardevolle informatie van. De drie mogelijkheden voor zoektermen-onderzoek zijn:
  1. Google (of een andere zoekmachine)
  2. Google Adwords Zoekwoordplanner (KeywordPlanner)
  3. Diverse (online) tools, programma's en apps
Ben je er klaar voor? We beginnen met de eerste.

Zoektermen uit Google ophalen

In Google werkt het heel simpel. Tik je zoekterm in zoals je normaal een zoekopdracht zou doen. Stel dat je coach bent in Amsterdam. Dan denk je uiteraard als eerste aan "coach amsterdam". Toch? Buiten het feit dat je daarbij flinke concurrentie hebt van een winkelketen die COACH heet, zijn er ook veel verschillende soorten coaches. Het zoekwoord 'coach' raad ik je daarom al af. Niettemin is het wel de start van je onderzoek. Bij Google kun je gebruik maken van twee opties: Google Suggest en de gerelateerde zoekopdrachten. Google Suggest is de benaming van de suggesties die je ziet wanneer je begint met typen in de zoekbalk van Google. Deze optie kun je overigens uitschakelen, maar komt voor je zoektermen-onderzoek wel goed van pas natuurlijk. De suggesties die je krijgt bij het invoeren, kunnen je helpen aan goede ideeën. Google geeft ook gerelateerde zoekopdrachten onderaan de pagina met zoekresultaten. Wanneer je "coach amsterdam" inypt, kun je daarna doorscrollen naar het einde van de pagina. Hier vind je dan de volgende gerelateerde zoekopdrachten: Google gerelateerde zoekresultaten coach amsterdam - zelf zoektermen-onderzoek doen Je ziet dat de suggesties heel uiteenlopend zijn en zowel met coaching als met de winkelketen te maken hebben. De voor jou nuttige suggesties noteer je en kun je verder onderzoeken. Dat doe je door deze ook weer in Google in te voeren om daar weer gerelateerde zoekopdrachten, ofwel om deze met een van de andere tools nader te onderzoeken.

De Google Adwords Zoekwoordplanner

Mogelijk ken je 'm al, toch blijkt hij voor velen nog een grote onbekende: de Google Adwords Zoekwoordplanner. Zoals de naam al zegt is dit een tool voor Google Adwords, het programma voor de betaalde zoekresultaten in Google. De Zoekwoordplanner is echter ook prima in te zetten voor het onderzoek van zoektermen voor de zoekwoorden voor je website. In het kort: tik een term in, kies voor 'zoekwoordideeën' en zie daar: de door jou ingevoerde zoekterm(en), aangevuld met alternatieven. En allemaal met het (gemiddelde) aantal zoekopdrachten per maand op die zoektermen. Google-Adwords-Zoekwoordplanner-Zelf-zoektermen-onderzoek-doen Kies daarbij niet al te gretig voor de zoektermen die de meeste maandelijkse zoekopdrachten hebben. Die hebben vaak ook de meeste en zwaarste concurrentie. Je ziet echter ook welke zoektermen (te) weinig maandelijkse zoekopdrachten hebben. Het heeft natuurlijk geen zin om hier veel tijd en geld in te steken. Direct laten vallen dus en door met de rest die wel interessant is. Of ze moeten je inspireren tot weer andere zoektermen. Belangrijk is dat je meerdere zoekwoorden of zoektermen invoert in de Zoekwoordplanner. Je hebt wel voldoende input nodig om tot de juiste zoektermen voor jouw website te komen. En eventueel dit weer verder te onderzoeken in een van de complexere zoekwoordentools.

Zoekwoordentools en -programma's

Er zijn veel verschillende programma's en (online) tools voor verder onderzoek op je zoektermen. Hoe je deze tools inzet, is afhankelijk van de mate van verantwoordelijkheid die je hebt voor een site, maar ook van andere betrokken personen. Heb je een webdesigner die dit in zijn pakket heeft zitten, of betrek je een andere professional met kennis op gebied van SEO, dan is het verstandig dit verder door hen te laten doen. Ga je het toch zelf verder onderzoeken, dan kun je daar diverse tools voor kiezen. Sommige geven zeer uitgebreide rapportages met tientallen tot zelfs honderden suggesties, inclusief de zoekvolumes. Andere bieden net iets meer dan je uit Google en de Zoekwoordplanner haalt. Er zijn verschillende tools en programma's, die elk op hun eigen manier werken. We onderscheiden daarin twee soorten:
  • online tools, zoals Übersuggest en Keywordtool.io
  • desktopprogramma's, die je installeert op je computer, maar uiteraard wel een internetverbinding nodig hebben
De online tools zijn soms gratis, soms betaald. Vaak zijn er freemium-versies van verkrijgbaar, zoals bij Keywordtools.io. Gratis proberen dus, maar na de proefperiode betalen, of gratis gebruiken met beperkte functionaliteit. De desktopprogramma's zijn zonder uitzondering betaald, maar kun je veelal gratis uitproberen. Market Samurai, dat ook in het artikel over concurrentie-onderzoek werd genoemd, kun je bijvoorbeeld gratis proberen. Op The Marketer Toolbox vind je een overzicht van diverse tools en programma's die je kunt gebruiken.

Doe jij zelf al zoektermen-onderzoek?

Doe je zelf al zoektermen-onderzoek? Heb je met jouw ervaring nog wat aan te vullen? Of ben je nu geïnspireerd geraakt om zelf te starten? Laat het hieronder weten
Over de schrijver
Met passie voor internet en search, een commerciële achtergrond en aangeboren taalvaardigheid begon ik eind 2012 met Letterzaken. Van tekstbureau naar specialist op gebied van webteksten en SEO, is de drive vooral om MKB-ondernemingen en ondernemers resultaat te helpen boeken op het internet. Er liggen zoveel kansen die ik je graag help te benutten. Mijn doel is jou te helpen op het gebied van content, vindbaarheid en conversie. Want je wilt toch omzet halen uit je website?
Reactie plaatsen