Winterdip? Zo blijf je productief tijdens de winter
16 december 2020 
8 min. leestijd

Winterdip? Zo blijf je productief tijdens de winter

De dagen worden donkerder en hoewel de winter officieel nog niet is begonnen, merken we het toch een beetje: de winterdip. Het heeft misschien ook wel een beetje te maken met het vele thuiszitten en de lockdown.

Een tijdje terug namen we een podcast op over sporten. We waren op dat moment allebei keihard aan het trainen en waren er op dat moment ontzettend enthousiast over. In de podcast hadden we het over alle voordelen van sporten en die ervoeren we ook echt heel sterk.

Op dit moment zijn we allebei wat minder fanatiek bezig met sporten. Martijn heeft alles aan zijn lichaam geblesseerd, behalve zijn oren, dus dat wordt moeilijk trainen. Tonny merkt dat hij wat luier is geworden. Hij had een personal trainer die drie keer in de week thuis kwam, maar dat is even gestopt. Het sporten komt er hierdoor ook een stuk minder van.

De laatste tijd hebben we wat minder getraind en wat meer dingen gegeten die we misschien niet zouden moeten eten. We merken dat die dingen elkaar versterken. Als je minder gaat sporten, ga je ook wat slechter eten. En als je slechter gaat eten, word je minder productief. Je gaat langer werken, omdat je minder snel tevreden bent over je dag. En doordat je langer gaat werken, ga je ook later naar bed. Daardoor sta je weer te laat op. Het wordt zo een vicieuze cirkel.

Nu het ook steeds donkerder wordt, zijn er veel factoren weg die energie geven. En daar komt het hele circus rondom corona nog bij. Je ziet de mensen waar je energie van krijgt een stuk minder, waardoor alle alarmbellen af gaan.

Daarom is het heel goed om je bewust te worden van de knoppen waaraan je kunt draaien om weer uit de winterdip te komen.

Wake up call

Martijn heeft tot nu toe nooit echt een winterdip ervaren. Zeker de afgelopen paar jaar niet, omdat hij juist altijd vijf dagen in de week is gaan sporten. Ook als het ‘s morgens donker was. Hij kreeg juist energie van het idee dat iedereen nog in bed lag en hij lekker aan het sporten was. Hij voelde zich topfit. Nu hij zijn schouder geblesseerd heeft en daardoor niet meer kan sporten, is hij die motivatie wat verloren.

Inmiddels zijn we drie maanden verder. Op een gegeven moment merkte Martijn dat hij steeds wat langer in bed bleef liggen. Hij merkte dat hij veel aan het uitstellen was en er daardoor niet helemaal lekker meer in zat. Een week geleden stond hij op de weegschaal en was het een drie getallen feestje. Hij woog boven de 100 kilo. Dat was een wake up call.  Tijd om weer aan de slag te gaan!

Sinds deze week zit Martijn weer strak in zijn ritme. Hij is veel meer groente gaan eten, laat alle ongezonde dingen achterwege en is weer vijf keer in de week gaan sporten. Hij kan nog niet alles met zijn schouder, maar kan wel weer veel doen. Hij merkt nu al dat hij weer veel beter in zijn energie zit, veel blijer is en meer gedaan krijgt.

Of je nu in een winterdip terechtkomt of er weer uit klimt, het is altijd een spiraal. Ofwel het gaat steeds slechter ofwel het gaat steeds beter.

Winterdip door veel thuis te zitten

Zolang we Martijn kennen staat hij al vroeg op. Als je zoiets heel lang doet, wordt discipline uiteindelijk routine. Als iets heel lang routine is geweest, dan denk je er niet meer over na. Maar als er een aantal dingen uit balans raken, gaat dat toch ook andere dingen aansteken. Zo blijf je toch ineens langer in bed liggen, terwijl je dat al jaren niet hebt gedaan.

Sommige mensen hebben last van een typische winterdip. Als het ‘s ochtends koud is, heb je geen zin om uit bed te gaan. Je schuift je ritme dan automatisch op. Ook het vele thuis zitten vanwege corona draagt eraan bij. Het maakt niet meer uit hoe laat je opstaat, want je weet dat je toch de hele dag thuis bent. Of je je klusjes nu om negen uur of om tien uur doet maakt niet zoveel uit.

Tonny merkt de sleur van het thuiszitten vooral als het gaat om sporten. Hij heeft een homegym en elke keer als hij naar het toilet gaat, loopt hij er langs. Hij kan op elk moment van de dag gaan sporten. Als hij op maandag niet getraind heeft, denkt hij de hele dag: maakt niet uit, want ik hoef maar drie keer in de week. Dinsdagochtend denkt hij: ‘Ik kan nu wel sporten, maar het kan de hele dag nog’. Dan gaat hij eerst een boek lezen, wat eten en aan het werk.

Door het thuiszitten vervagen de grenzen. Normaal heb je natuurlijke grenzen: je gaat naar je werk en komt weer thuis van je werk. Dat geeft al twee breekpunten in je dag. Die heb je nu niet.

Het is juist nu belangrijk om je heel bewust te worden van welke dingen je normaal energie gaven, maar die ook een beetje oncomfortabel voelen. Je kunt er dan alsnog voor kiezen om in je comfortzone te blijven, maar vaak blijkt die comfortzone uiteindelijk helemaal niet zo comfortabel te zijn. Je denkt dat je comfortabel bent als je niet hoeft te sporten, kan eten wat je wilt en lekker lang kunt uitslapen, omdat je agenda toch leeg is. Maar op de lange termijn maken al die dingen je niet gelukkig.

Uit je winterdip komen? Vind jouw trigger!

Wij zijn waarschijnlijk lang niet de enigen die te maken hebben met een winterdipje. Wanneer je in zo’n situatie zit, is het belangrijk om voor jezelf het rad te breken en een aantal dingen in te plannen die heilig zijn. Die zorgen dat de rest ook weer gaat lopen.

Je kunt beginnen met regelmatig sporten, maar bijvoorbeeld ook op je slaap gaan letten. Misschien wil je vooral zorgen dat je genoeg slaapt of misschien krijg je juist wel veel energie van andere mensen. Wat het ook is, plan het in. Als je het niet plant, dan gebeurt het niet.

Je moet een rode draad voor jezelf hebben. Het liefst zo minimaal mogelijk, zodat het altijd haalbaar is. Als je hier mee begint, komt de rest vanzelf.

Het is belangrijk dat je jouw trigger vindt. Martijn zijn trigger is om vijf keer in de week te gaan sporten. Dat is de eerste trigger waardoor hij weet dat hij de andere dingen ook beter gaat doen. Dat wil je inplannen en consistent volhouden. Je moet er dan op vertrouwen dat de rest van de zaken die belangrijk zijn ook volgen.

Een goede omgeving houdt je scherp

Doordat we zelf veel bezig zijn geweest met sporten, zijn mensen uit ons team het ook gaan doen. Sommigen zijn ook met de trainer van Tonny gaan trainen en hebben belachelijke resultaten neergezet. Anderen trainen gewoon voor zichzelf. Nu zijn we zelf wat minder fanatiek en zien wat een geweldige resultaten de mensen uit ons team neerzetten.

Tegenwoordig houden we elke week een Victory Friday waarin een teamlid iets mag delen over zijn progressie. De eerste week vertelde Joost over zijn Miracle Morning. Door zijn ochtendroutine werd hij super productief en leerde hij ontzettend veel over zichzelf.

Een week later hadden we Boris. Hij had een manier bedacht om drie keer zo productief te worden. Hij vertelde dat productiviteit niets te maken had met hoe hard hij werkte of hoeveel uren hij maakte. Vooral voeding had een grote impact.

Het is best gek om je voor te stellen: je kunt drie keer zo hard werken op de klantenservice door anders te eten. Dat bedenk je niet, maar als je het hoort is het heel logisch. Als we zoiets horen, hebben we meteen weer motivatie om ook op onze voeding te letten.

Het is eigenlijk een soort lifehack.

Aan de ene kant kun je bepaalde dingen zo in je leven bouwen dat je het minimale nodig hebt om de rest in gang te zetten. Je komt zo weer in een opwaartse spiraal terecht.

Aan de andere kant kun je jezelf in een omgeving van mensen brengen die hiermee bezig zijn, zodat je vanzelf ook gemotiveerd raakt.

Bouw accountability in voor meer kans op succes

Als alle andere dingen gaan zoals ze altijd gingen, heb je maar één trigger nodig en komt de rest vanzelf. Het probleem is dat de dingen momenteel niet zo gaan als ze altijd gingen. In plaats van dat je elke dag in je vaste ritme zit, zitten de meeste mensen de hele dag thuis.

Martijn merkt dat hij door het thuiszitten wat lakser wordt. Wanneer hij vanuit de keuken naar zijn werkplek loopt, komt hij langs de snoepkast. Elke keer als hij wat water pakt, kan het zijn dat hij ook één of twee lekkernijen meeneemt…

Je kunt dan wel ‘s morgens gaan sporten, maar doordat je de hele dag thuis zit kom je toch in de verleiding om wat lekkers te pakken. Je kunt er dan voor kiezen dat soort dingen niet te kopen, maar dat wordt lastig als je samenwoont met een vriendin die ze wel koopt. Voor Martijn werkt het heel goed om een stukje accountability te hebben. Bijvoorbeeld door het in de podcast te delen. Ook deelt hij erover op Instagram en heeft hij twee keer per week personal training.

De trainers hebben onderling een challenge met elkaar. Ze gaan zes weken lang de strijd aan om te zien wie het meeste resultaat kan boeken. Daar is Martijn bij aangehaakt. Ook dat is extra accountability. Het zorgt voor extra motivatie om het te gaan doen. Als hij dan thuis langs het snoep loopt, laat hij ze toch liggen, omdat hij weet dat hij na een paar weken het resultaat moet laten zien.

De kracht van gewoontes

Gewoontes zijn ontzettend sterk. Het is bij ons all in of all out. Als je nooit alcohol drinkt, dan is er geen probleem. Je hoeft niets steeds een afweging te maken, want je weet gewoon: ik drink niet. Als je besluit minder te gaan drinken, wordt het een stuk lastiger. Je moet bij elke borrel afwegen of je wel of niet gaat drinken. Je moet er steeds over nadenken.

Met sporten werkt het ook zo. Als je elke ochtend op een vast tijdstip traint, dan staat dat gewoon vast. Je hoeft er niet over na te denken, want je weet al dat je ‘s ochtends gaat trainen. Maar als je drie van de vijf dagen traint en het maakt niet uit op welke dag dat is en hoe laat, dan wordt het hem niet.

Het werkt ook met ongezond eten. Als je nooit ongezond eten in huis hebt, dan is er ook geen probleem. Maar als je af en toe iets ongezonds bestelt, moet je bij elke bestelling weer afwegen of je iets ongezonds meeneemt of niet.

Alles wat je toelaat in je leven houdt een plek.

Daar moet je uiteindelijk een balans in vinden. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Zo had Tonny na zijn zes weken challenges een sterke anti-reactie en liet hij zich helemaal gaan. Daardoor zag hij juist het contrast heel sterk. Niet alleen in energie en prestatievermogen, maar ook in geluk. Hij voelt zich gelukkiger als hij bepaalde dingen wel doet. Als hij goed slaapt, regelmatig sport, geen dingen eet die hij niet zou moeten eten, dan heeft hij een gelukkiger leven en is hij een stuk productiever.

Het is belangrijk om voor jezelf te weten wanneer je in een spiraal omlaag zit en wanneer je in een spiraal omhoog zit. Merk je dat je last hebt van een winterdip? Dan is het tijd om te ontdekken aan welke knop je moet draaien om te zorgen dat je weer in die spiraal omhoog terechtkomt.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen