Body and fitshop is op dit moment de grootste sportvoeding en sportsupplementen leverancier van Nederland. Het bedrijf dat in 1995 gestart is met een fysieke winkel in Zwolle is uitgegroeid tot een volwaardige webshop met een geweldige customer experience. In 2014 werd de website beloond met de prijs Website van het jaar 2014! Ik hield een interview met Mark (Internet marketeer) en Ruurd (webcare en social media).
Hoeveel mensen werken er binnen jullie webcare team?
Op onze afdeling webcare zitten op dit moment twee mensen fulltime. Door de enorme groei van Body and Fit zien ze ook een groei aan berichten op social media. Daarom wordt het team binnenkort uitgebreid naar 5 mensen.
Jullie klanten zijn vaak jongeren. Op welke kanalen spreken jullie deze jongeren vooral aan?
Op het moment van spreken zijn we actief op Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat. Facebook is ons grootste kanaal met meer dan 110.000 fans, daarnaast volgt Instagram met zo'n 17.000 volgers. Twitter is voornamelijk een webcare kanaal. Snapchat is een nieuw project dat nog maar enkele weken loopt echter groeit dit kanaal elke dag enorm.
Niet zo bescheiden… Jullie zijn een voorbeeld voor vele bedrijven hoe je instagram marketing succesvol inzet. Voor velen is het toch nog een onbekend gebied. Hoe hebben jullie Instagram neergezet binnen jullie social media strategie?
We gebruiken Instagram voornamelijk voor onze branding en we richten ons niet direct op conversie. Er worden dagelijks honderden foto's geplaatst waarin mensen laten zien dat ze gezond aan het leven zijn en dat past natuurlijk precies bij Body and Fit. Het was dus ook een logische stap om een Instagram kanaal te beginnen.
Instagram leent zich ook perfect om de trends binnen onze doelgroep te volgen, zo hebben we al vele producten in ons assortiment opgenomen die we als trend hebben gespot op Instagram. Daarnaast neemt Instagram in verhouding veel minder tijd in beslag dan Facebook en Twitter. Je foto's hoeven niet perfect te zijn, het kanaal leent zich juist voor een iets lossere setting en geeft followers de kans om een kijkje achter de schermen te nemen bij Body and Fit. Daarnaast is, naar onze mening, de sfeer op Instagram positiever dan op Facebook. Mensen geven elkaar tips en motiveren elkaar, dit is iets waar we graag aan mee werken en ons ook voor inzetten.
Helpt het in jullie branche dat jongeren voortaan visueel zijn ingesteld en graag laten zien hoe goed ze bezig zijn?
Dit helpt enorm! Body and Fit is online een synoniem geworden voor goed en gezond bezig zijn. Mensen maken foto's van onze dozen en taggen ons hier in, maar ook smoothies en andere gezonde recepten worden vaak getagged met Body and Fit. Dit is een enorm compliment en helpt tevens met de branding en naamsbekendheid van Body and Fit. Daarnaast inspireert het en motiveert het iedereen bij Body and Fit ook enorm. Zo doen we vaak ideen op voor nieuwe recepten en, zoals eerder genoemd, nieuwe producten.
Op Facebook zijn jullie sinds een tijdje de 100.000 likes voorbij gesneld. Hadden jullie dit zelf durven dromen 3 jaar geleden?
Het is zo ongelofelijk snel gegaan de laatste tijd dat je er soms niet bij stil staat. Echter zodra een mijlpaal als 75.000 fans of 100.000 in zicht komt wordt er bijna dagelijks over gesproken. Het is een enorme eer dat zoveel mensen onze pagina volgen en op de hoogte willen blijven van onze aanbiedingen, win-acties , blogs en recepten.
De groepen op Facebook worden ook steeds diverser, waar we eerst voornamelijk bodybuilders en fanatieke fitnessers als fans hadden, hebben we nu ook beginnende sporters of gezonde vaders en moeders. Dit is erg leuk om te zien en zorgt er tevens voor dat we compleet andere vragen binnen krijgen op de webcare. We geven nu advies voor wedstrijd bodybuilders tot aan moeders die een gezonde smoothie willen maken.
Hoe denkt een bedrijf als Body & Fitshop over het feit dat vele (grote) bedrijven Webcare uitbesteden?
Voor veel bedrijven is de keuze gemakkelijk omdat ze een gepolariseerd aanbod van producten en diensten hebben. Je kunt dan gemakkelijk mensen opleiden die advies kunnen geven. In de wereld van voeding en sportvoeding ligt dat toch een beetje anders. Bij Body and Fit werken mensen die veel kennis hebben van supplementen, voeding en sport. Onze passie voor een gezonde levenstijl zorgt er voor dat we goed en eerlijk advies kunnen geven.
”Daarnaast zijn we een nuchter en transparant bedrijf. Als je belt of mailt met Body and Fit dan krijg je ook gewoon echt iemand van Body and Fit die je vraag beantwoordt. We verstoppen ons ook niet achter een 0800 of 0900 nummer, we hebben gewoon een lokaal nummer voor zowel Nederlanders als Belgen.”
Twitter is het webcare kanaal bij uitstek. Toch is jullie Twitter kanaal in vergelijking een stuk kleiner dan jullie Facebook en Instagram pagina. Bevindt jullie doelgroep zich dan niet op Twitter?
Onze doelgroep zit wel op Twitter, echter is het gelimiteerde gebruik van tekens een belemmering voor zowel ons als de klant. Als je advies wil over een supplement of een vraag hebt m.b.t training of voeding dan kun je dat meestal niet kwijt in 140 tekens. Daarom worden er veel meer vragen gesteld via Facebook.
Om af te sluiten: Waar zijn jullie Social media doelstellingen?
We proberen alle vragen via webcare binnen 1 uur te beantwoorden tussen 09.00 en 22.00 gedurende de hele week. We werken bij Body and Fit niet met cijfers en deadlines op social media. We willen onze volgers informeren en amuseren. We bieden een divers aanbod aan content, de ene keer is het een aanbieding en de andere keer een blog, recept of win-actie. Social Media wordt vooral ingezet als kanaal voor branding en het genereren van naamsbekendheid.
Pieter
op 26 January 2015Chelsea Bosters
op 26 January 2015Body & Fit
op 27 January 2015Dieter
op 26 January 2015Sjaak
op 26 January 2015Chelsea Bosters
op 26 January 2015Body & Fit
op 27 January 2015Harry
op 26 January 2015Body & Fit
op 27 January 2015Mien Dobbelsteen
op 11 March 2015Chelsea Bosters
op 11 March 2015Fitness tracker
op 12 July 2020