De toekomst van Google
09 november 2019 
10 min. leestijd

De toekomst van Google

Er veranderd van alles in SEO land. Zo was er een paar weken geleden een grote update aan het algoritme van Google die veel impact gaat hebben. Als je bezig bent met online marketing en je wilt meer bezoekers naar je website, dan is het interessant om de ontwikkelingen van Google in de gaten te houden. Daarom delen we de belangrijkste trends voor de toekomst van Google.

In 2011 kwam de eerste versie van ons e-bookWinnen in Google’ uit. De SEO strategie die wij sinds 2010 gebruiken is in de basis nog altijd hetzelfde. Dat zal de komende jaren ook zo blijven. Hoewel er regelmatig nieuwe updates zijn, kijkt Google nog vooral naar dezelfde twee dingen als in 1998:
De relevantie van je website: als je zoekt via Google, kijkt Google naar alle pagina’s op het internet die relevant zijn voor die zoekopdracht
De populariteit van een website: een site moet autoriteit hebben en aanbevolen worden door anderen

  • De laatste jaren zijn er een aantal dingen bijgekomen:
  • Hoe actueel iets is
  • Hoe uniek iets is
  • Hoe kwalitatief iets is
  • Hoe goed leesbaar het is

Black hat SEO

De kern van Google is al sinds 1998 hetzelfde. Daarmee is ook de SEO strategie hetzelfde.
Wat is er dan veranderd? Vroeger keurde Google nog een aantal technieken goed die niet altijd met de juiste werden ingezet. Dat werd ook wel ‘black hat SEO’ genoemd.

Vroeger keek Google naar de populariteit van je website op basis van hoeveel backlinks je had. Je kon backlinks kopen, waardoor je hoger ging ranken in Google. Op een gegeven moment had Google dat door. Als je een hoop backlinks had gekocht, kreeg je een Google penalty.

De filosofie achter backlinks is nog hetzelfde. Ze geven nog steeds aan hoe populair je website is. Stel, je zoekt naar ‘welk aandeel moet ik kopen’. Dan zijn er honderdduizenden websites die daar relevant voor zijn.

In de eerste plaats kijkt Google welke website het meest relevant is voor de zoekopdracht. Bijvoorbeeld wanneer de pagina letterlijk dezelfde titel heeft.

Maar wat nu als er 10 pagina’s zijn die allemaal exact dezelfde titel hebben? Dan zijn ze allemaal relevant. Google kan dan kijken welke van de 10 populairder is. Heeft een ervan bijvoorbeeld 100 backlinks en die andere niet? Dan zal het resultaat met de meeste backlinks bovenaan komen te staan. Backlinks zijn voor Google een manier om te weten wat het meest relevante resultaat is.

Google wordt steeds beter in het ontwikkelen van technieken om backlinks te meten. Daardoor worden ze er ook steeds beter in om misbruik tegen te gaan. Naast backlinks draagt inmiddels ook social media bij als indicator van populariteit.

De semantische zoekmachine

Vroeger keek Google om te bepalen of een pagina relevant is voor een zoekopdracht alleen maar of de zoekwoorden aanwezig waren op de pagina. Inmiddels is Google een stuk slimmer geworden. Daarmee komen we bij de semantische zoekmachine: Google snapt steeds beter wat de betekenis van woorden is. In de toekomst zal dit nog veel verder verbeteren.

Google wil dat mensen zo snel mogelijk het juiste antwoord dat voor hen op dat moment relevant is tot zich kunnen nemen. Een trend in Google is dat er steeds meer resultaten op de zoekresultatenpagina getoond worden. Je hoeft soms niet eens meer naar een website toe te gaan, doordat je het antwoord waar je naar zoekt al direct op de resultatenpagina ziet. Dat heet ook wel featured snippets.

Stel, je vraagt aan Google: “Hoe oud is Willem Alexander?” Dan krijg je zijn leeftijd meteen te zien. Google begrijpt de woorden uit jouw zoekopdracht. Dat is waar de zoekmachine steeds meer naartoe gaat. Je hoeft steeds minder rekening te houden met het exacte woordgebruik en steeds meer met de waarde in je teksten.

Google kijkt naar wie de meest kwalitatieve speler in de markt is en wie de meeste toegevoegde waarde kan geven op de vraag die gesteld wordt. In het voorbeeld van ‘Hoe oud is Willem Alexander’ kun je het bijvoorbeeld niet alleen hebben over zijn leeftijd, maar nog veel meer informatie over hem toevoegen. Het is niet zomaar dat Wikipedia zo vaak bovenaan staat.

Opkomst van voice search

Google heeft altijd aangegeven geen reactieve zoekmachine te willen zijn, maar een proactieve persoonlijke assistent. Als je iets aan Google vraagt, geeft Google niet zomaar een lijst met resultaten, maar een antwoord op jouw vraag. Dat kan alleen maar wanneer Google jouw vraag snapt.

Steeds meer mensen zoeken via hun mobiele telefoon. Dat is al jarenlang een trend. In oktober 2015 werd er voor het eerst per maand meer in Google gezocht via mobiele telefoons dan computers. Die trend zet zich alleen maar door.

Naast dat mensen via hun mobiele telefoon zoeken in Google, praten ze ook veel tegen hun telefoon via voice search. Meer dan 20% van de zoekopdrachten via mobiele telefoon wordt al via voice search gedaan.

Het is belangrijk om bij het optimaliseren van je website rekening te houden met mobiele telefoons en voice search. Je wilt je website niet alleen op een statische manier optimaliseren voor Google, maar er ook rekening mee houden dat Google je website goed kan lezen. Daarvoor is de techniek belangrijk, de netheid van je code.

Wij zorgen dat onze website goed in elkaar zit door veel gebruik te maken van interne links en bepaalde structuren. We laten zo aan Google zien dat we niet alleen maar losse blogjes over online marketing hebben, maar een hele encyclopedie over online marketing.

Als iemand een vraagstuk rondom online marketing heeft, kan het best zijn dat er concurrenten zijn die hun artikelen beter hebben geoptimaliseerd, maar dat wij alsnog bovenaan staan in Google. Het komt dan simpelweg doordat onze websites beter leesbaar zijn, beter geschikt zijn voor mobiel of omdat Google ons meer als autoriteit ziet vanwege de samenhang van alle pagina’s op onze website.

Op alle SEO blogs zie je terugkomen dat de autoriteit van de auteur steeds belangrijker wordt. Google kijkt niet alleen maar naar de inhoud, maar ook door wie het geschreven is. Als jouw site ene autoriteit is, dan ga je er ook beter mee ranken.

De techniek en leesbaarheid

Als mensen een tekst gaan optimaliseren voor Google, vergeten ze vaak de persoon die uiteindelijk de tekst gaat lezen. Ze maken de tekst vooral voor Google. Maar dat werkt niet meer. Je moet juist gaan schrijven voor de persoon die uiteindelijk op je website komt. Daardoor wordt SEO veel makkelijker.

Veel mensen denken dat Google hun website op dezelfde manier ziet als zij hem zelf zien. Maar dat is niet zo. Google ziet alleen maar de code van je website. De meeste ondernemers zijn vooral bezig met het bouwen van hun website en er zoveel mogelijk waarde aan toevoegen. Ze zetten er een paar leuke plugins bij en zetten hun website zo vol met overbodige code.

Google heeft een bepaald crawl budget. De crawler van Google besteedt een X aantal seconden aan de website en begint bovenaan. Als je je website vult met allerlei leuke plugins terwijl je geen idee hebt wat er aan de achterkant gebeurt, komen er honderden regels code, voordat Google überhaupt aan je website zelf toe komt.

De netheid van je code en de structuur van je website zijn heel belangrijk als je hoger wilt scoren in Google. Google kijkt alleen maar naar de samenhang van de teksten op je website.

Wat is schone code?

Om het Google zo makkelijk mogelijk te maken, wil je schone code hebben. Maar wat is dat eigenlijk, schone code?

Stel je voor dat je een boek leest en er rondom elk woord wat je leest wordt aangegeven wat het betekent en hoe het eruit moet zien. Dan zou je het niet meer kunnen lezen. Dat is precies wat er gebeurt als je code niet schoon is.

Als je een woord op je website zet, is het alleen maar een woord. Als je het lettertype verandert en het dikgedrukt maakt, dan zie je nog steeds datzelfde woord, maar is de code al veel groter geworden.

Om de code netjes te houden, wordt de vormgeving normaal extern opgeslagen. Het zit in een los bestand en niet in de code zelf. Maar dat is alleen nog maar een stukje vormgeving. Het wordt nog ingewikkelder als je ook functionaliteit gaat toevoegen. Zoals javascript of social media knoppen.

Een slider is een mooi voorbeeld van iets wat een enorme bende van je code kan maken. Het is een behangrol aan code, waardoor je de tekst die erin staat niet meer kunt lezen. En het is ook nog eens slecht voor je conversie. Dus heb je een slider: sloop hem eruit.

Hoe zorg je dat Google je teksten begrijpt?

De eerste stap om mee te gaan met de toekomst van Google is dat je code schoon is. De volgende stap is dat je wilt dat Google je teksten begrijpt. Hoewel Google al heel slim is, zitten we nog wel in een stadium waarin het fijn is als je Google een handje helpt. Dat kun je doen door van alle elementen op je website aan te geven wat het precies is. We noemen dat verrijkte code. Of rich markup. Het is een soort HTML-markering die je kunt doen voor de verschillende elementen in je website.

Adresgegevens zijn een mooi voorbeeld van verrijkte code. Je kunt je adres gewoon typen als adres. Dat kan Google wel lezen. Maar als je aangeeft dat het jouw adres, postcode en plaatsnaam is, dan snapt Google het beter. Google weet dan dat het niet alleen content is, maar dat het jouw vestigingsplaats is. Je komt dan eerder naar voren als iemand in Google Maps zoekt.

Er zijn nog talloze andere voorbeelden van rich markup die je kunt toevoegen. Zoals recepten, beoordelingen en sterren. Het belangrijkste blijft dat je die code voor Google leesbaar maakt.

Hoe werkt Google RankBrain?

Google blijft het algoritme verbeteren om teksten steeds beter te gaan begrijpen. Sinds de RankBrain update heeft Google hier een grote stap in gemaakt. Op basis van machine learning kijkt Google naar wat de inhoud van een website en zoekterm is en hoe die aan elkaar te matchen zijn. Ook kan Google zien wat het gedrag van een bezoeker is op een pagina. Deze zogenaamde dwell time wordt steeds belangrijker.

Stel, je typt: ‘Welk aandeel kan ik op dit moment het beste kopen?’ Wanneer je op een zoekresultaat klikt, houdt Google bij hoe lang je op die website blijft. Als je lang blijft hangen, ziet Google dat als een signaal dat het een goed zoekresultaat is. Dat doen ze bij duizenden mensen. Op een gegeven moment zien ze dat het bij een resultaat steeds weer gebeurt dat mensen binnen 10 seconden weer weg zijn. Dan daalt dat resultaat in Google.

Je wilt dat mensen op je website blijven hangen. Om daarvoor te zorgen is het belangrijk dat je waardevolle content op je site zet en dat je de nodige aandacht besteedt aan de bruikbaarheid van je website.

Van reactieve naar proactieve persoonlijke assistent

Google wil steeds meer in de richting gaan van een proactieve persoonlijke assistent. Tot nu toe las je vooral nog over de reactieve persoonlijke assistent. Jij vraagt iets aan Google en Google geeft daar antwoord op.

In de toekomst wil Google niet meer alleen maar reageren, maar ook proactief de juiste suggesties doen. Stel, jij zoekt regelmatig naar informatie over aandelen. Dan weet Google dat je interesse hebt in aandelen. Google kan concluderen dat je op de eerste van de maand het meeste te besteden hebt, omdat dan je salaris binnenkomt. Het zou dan heel goed kunnen dat Google je op de eerste van de maand proactief gaat tippen met informatie over aandelen die je zou kunnen kopen.

Google tipt dingen die mogelijk interessant voor jou zijn. Daarom zijn de leesbaarheid van je code en website zo belangrijk. Als je Google Chrome op je mobiel opent, staan er meteen allerlei gesuggereerde websites en artikelen. Deze suggesties zijn gebaseerd op je zoekgedrag.

De beste SEO strategie voor de lange termijn

Er zijn de laatste jaren veel veranderingen doorgevoerd in Google. En er komen er nog veel meer aan. De beste SEO strategie voor de lange termijn blijft echter nog gewoon hetzelfde: waardevolle content maken en de autoriteit in jouw markt worden. Dat is wat wij sind de IMU bestaat altijd hebben gedaan. Waardevolle content toevoegen en onze code schoon houden.

Je kunt nog een stapje verder gaan door de content goed met elkaar te verbinden. Wij gebruiken daar onze smartlinks voor. Via interne links verbinden we automatisch alle content met elkaar. Zo bouwen we een stevige structuur en krijgen we een soort mini Wikipedia op onze website. Daarmee hebben we een hele goede basis.

Mobiele revolutie

Het percentage Google-gebruikers dat zoekt via mobiel neemt elk jaar toe. Om goed te scoren op mobiele apparaten is snelheid heel belangrijk. Wij werken veel met de Google Accelerated Mobile Pages (AMP).

Als je op je telefoon zoekt naar ‘SEO trends’ dan zie je dat we bovenaan staan en dat er een icoontje van een bliksemschicht bij staat. Dat is het icoon van AMP. Het is een versnelde mobiele pagina. Een uitgeklede variant van ons blogbericht die volgens de richtlijnen van Google supersnel is gemaakt. Omdat het aan de standaard van Google voldoet, worden AMP pagina’s vaak bovenaan uitgelicht onder de versnelde zoekresultaten.

In 2016 introduceerden we AMP in ons systeem. Toen het uiteindelijk in Nederland werd uitgerold, zagen we dat onze weergaven op mobiele apparaten enorm omhoog ging. Niet alleen wij trokken veel meer bezoekers, maar ook onze klanten. Bij al onze klanten is het best bezochte artikel een AMP artikel.

Hoe bereid je je voor op de toekomst van Google?

Er gaan in de toekomst van Google nog een aantal hele mooie dingen gebeuren. Er zullen altijd zoekmachines blijven. Waarschijnlijk zal Google altijd blijven. En als het geen Google is, dan komt er wel een andere zoekmachine die op dezelfde principes bouwt.

De essentie van onze SEO strategie zal altijd blijven. Relevantie, uniciteit, actualiteit, kwaliteit en populariteit. Dat zijn de basiswaarden die altijd een rol blijven spelen. Ook de leesbaarheid is belangrijk. De techniek blijft zich constant ontwikkelen, maar deze waarden blijven altijd.

Blijf bouwen aan iets waardevols. En zorg voor een goed systeem. Dan komt er een hele mooie toekomst aan.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!