Succesvolle Sinterklaasactie: 2000 verkopen in 26 uur!
07 december 2019 
7 min. leestijd

Succesvolle Sinterklaasactie: 2000 verkopen in 26 uur!

In 26 uur maakten we meer dan 2000 verkopen. Daarmee draaiden we onze meest succesvolle actie tot nu toe. Klein detail: het waren 2000 verkopen van 0 euro per stuk…

Het was gisteren 5 december en we wilden een leuke sinterklaasactie doen. Vorig jaar organiseerden we de pakjesochtend webinar, wat we allebei heel leuk vonden. Tijdens een live webinar hadden we een grote juten zak vol cadeautjes die we uitdeelden aan de mensen die live waren. Tussendoor beantwoordden we vragen en gaven we tips rondom die cadeautjes.

We waren van plan om dit jaar weer zo’n webinar te geven, want het pakte heel leuk uit. Toen bleek dat we allebei geen tijd hadden om een webinar te geven. Daarom bedachten we iets nieuws. We bedachten iets wat we konden weggeven aan de lijst. Iets wat ons zo min mogelijk tijd kost, maar wat wel heel waardevol is.

We vonden het zonde om niets te doen met Sinterklaas, dus besloten we last minute om te kijken naar wat we al hebben. Zo kwamen we op het idee om onze Membership en Community Building cursus gratis weg te geven. Het is een waardevol programma dat leuk is voor iedereen.

De cursus die we weggeven gaat over hoe je digitale producten kunt verkopen en een membership site kunt starten voor wederkerende inkomsten. In de cursus leren we hoe mensen een community kunnen starten, maar ook hoe ze met landingspagina’s en funnels werken. Het is een waardevol programma dat we normaal voor 300 euro verkopen. Daar trakteren we nu op. We gaven het weg en voor de gelegenheid doopten we het bedrijf om tot de Sinternet Marketing Unie.

Hoe Sinterklaas een open rate van bijna 50% behaalde

Als we meer tijd hebben voor een actie, dan nemen we er een video voor op en bouwen er een landingspagina voor. Maar in dit geval wilden we het in zo min mogelijk tijd doen. Daarom hebben we de verkooppagina en de checkout die we al hadden gekopieerd en de prijs van 300 euro teruggezet naar 0 euro. Je krijgt dan een betaalpagina voor een product van 0 euro. Daar zijn al die verkopen op binnengekomen.

Om de actie aan te kondigen, heeft Martijn een gedicht geschreven en dat hebben we naar de mailinglijst gestuurd met als afzender: Sinterklaas. Daardoor ging de open rate door het plafond. Normaal heeft een goede mailing een open rate van 30%. Bij deze mailing was de open rate 49,97%. Bijna het dubbele dus.

Doordat we ‘Sinterklaas’ hebben ingesteld als afzender, kun je in Gmail niet zien dat de mail van ons komt. Het is logisch dat mensen die mail willen openen. Daarom heeft zo’n mail ontzettend veel potentie. Natuurlijk kun je zoiets niet het hele jaar door doen.

Het draait vooral om de emotie

Doordat mensen de gratis cursus kopen via onze checkout, hebben we wel de gegevens van al die mensen. Daarbij zorgt het voor een stukje waarde beleving. Mensen kopen het via de webshop en zien dat ze 300 euro korting krijgen. Dat is heel anders dan zomaar het product online zetten en er alleen bij zetten dat dit product een waarde van 300 euro heeft.

In eerste instantie hadden we het idee om een opname van een seminar te geven of ergens een kleine sessie van weg te geven. Totdat we ons plots realiseerden: eigenlijk moeten we iets weggeven wat extreem waardevol is. Dan is het echt iets unieks. Daarom besloten we om de hele cursus weg te geven. Het doet een beetje pijn om zoveel waarde weg te geven en dat moet ook. Dat is onze regel.

Als je ons al langer volgt, weet je dat we vaker dingen weggeven rondom productlanceringen, maar ook met onze verjaardagsactie of toen we het AFAS Circustheater afhuurden. We geven iets weg wat super waardevol is en wat tegelijkertijd een bepaalde emotie raakt. Vervolgens kunnen we het opvolgen.

Heel even bedachten we dat we op de pagina nog een aanbod konden zetten voor onze andere cursussen of voor ons lidmaatschap. Dat had waarschijnlijk heel goed gewerkt. Maar we wilden de emotie die mensen hebben als ze iets gratis krijgen niet meteen verpesten door op de bedankpagina meteen een aanbod te doen.

We wilden mensen op de bedankpagina juist een vette beleving geven. Daarom heeft Martijn een video gemaakt. Hij deed hier het raam open en riep: “Sinterklaas! Sinterklaas! Die oude man is gek geworden, hij is uit het raam gesprongen!” Vervolgens draaide hij om en zei: “Hij heeft net 300 euro voor je achtergelaten om te betalen voor jouw cursus.” De buren moeten er gek van geworden zijn, want we hebben de video 6 keer opgenomen.

In de video had Martijn 300 euro aan contant geld vast. Zo liet hij nog even extra zien hoeveel dat is. Als je 300 euro in je hand hebt, ziet dat er heel anders uit dan wanneer je een getal op een website ziet.

Wat levert deze sinterklaasactie ons op?

Uiteindelijk bleek de Sinterklaasactie veel succesvoller te zijn dan wanneer we een pakjesochtend hadden gedaan. Er zijn nu 2000 mensen die zo’n cursus krijgen. Dat heeft voor ons 2 grote voordelen.

Mensen die de cursus kijken, leren van ons dat het slim is om een membership site op te zetten. We laten zien hoe je dat het beste kunt doen. Ook geven we de tip: als je een goede membersite wilt opzetten, dan kun je dat met Huddle doen.

In de cursus leren we mensen ook hoe ze een succesvolle community kunnen starten. We laten daarbij zien dat we ook een eigen community platform hebben. Ook daarbij geven we weer de tip: wij hebben onze community met Huddle gebouwd.

We laten ook zien dat je voor een lidmaatschap waar mensen per maand voor betalen een betaalsysteem nodig hebt dat maandelijkse lidmaatschappen doet. Daarvoor hebben we Plug & Pay. Mensen kennen het systeem al, want ze hebben net de Plug & Pay pagina gebruikt om het product van 0 euro te kopen. De cursus is voor ons een mooie manier om onze producten te laten zien.

Het mooie aan dit alles is dat mensen onze producten zelf gaan ervaren. Het is heel subtiel. Mensen bekijken de cursus en onder een video benoemen we welk systeem we er zelf voor gebruiken. Als mensen dat willen, kunnen ze erop klikken. Dat is veel vriendelijker dan wanneer we onze software rechtstreeks proberen te verkopen.

Een andere reden dat we deze actie gedaan hebben, is we nu van iedereen ook een telefoonnummer hebben. We hebben nu 2000 telefoonnummers van mensen die interesse hebben in membersites en community building. Ons salesteam van SalesPassie kan al deze telefoonnummers gaan nabellen.

Ook dat nabellen gebeurt heel vriendelijk. Het gaat niet zozeer om verkopen, maar we proberen mensen vooral verder te helpen. De jongens van SalesPassie gaan mensen bellen en vragen wat ze van de cursus vonden. Mensen krijgen de kans om vragen te stellen. Als in de loop van het gesprek blijkt dat een van onze producten interessant kan zijn voor iemand, dan zullen ze dat aangeven. We gaan niet zomaar mensen bellen en ze meteen een product aansmeren.

Het merendeel van de mensen die de cursus gratis geclaimd hebben, gaat niet over tot aankoop. Maar we hebben die mensen wel kunnen raken.

Hoe je zelf ook zo’n actie kunt doen

Je kunt een zelfde soort actie natuurlijk ook gewoon met Kerst doen. Bedenk je eens wat jij nu kunt doen dat opvallend is om je achterban eens in de watten te leggen. Hoe kun je een extreme hoeveelheid waarde geven? Probeer eens iets anders te doen dan je normaal zou doen. Doe iets wat een klein beetje pijn doet.

Wij hadden eerst het idee om een gave video weg te geven. Nu hebben we iets gedaan wat wat meer pijn deed. Juist doordat de actie zo bijzonder is, ontstaat er veel commotie omheen. Dat zorgt ook voor veel social proof. Mensen delen het, omdat het zo bijzonder is. Bedenk daarom eens wat jij voor bijzonders kan doen. Kies iets wat extreem waardevol is voor je achterban. Waarvan je weet dat er dingen uit voort gaan komen.

Plug & Pepernoten

Een actie hoeft zich niet altijd terug te betalen. Voor onze klanten hebben we bijvoorbeeld cadeautjes verzonnen die ze deze week allemaal krijgen.

Tijdens het IMU event vertelde Chris in zijn sessie over pepernoten die al in augustus te koop waren en dat mensen ze ook kochten. Tonny liep toen naar Martijn toe en zei: “We kunnen ook iets doen met Plug & Pepernoten.” Martijn zette het meteen in zijn to-do lijst in Asana: Plug & Pepernoten versturen naar klanten.

Met de feestdagen in zicht hadden we het er nog eens over of we die Plug & Pepernoten ook echt konden versturen naar klanten. Het bleek best duur te zijn. Je was zo 5 euro kwijt voor een pakketje en het moest naar meer dan 1500 mensen.

We zijn gewend om te werken met digitale producten. Normaal kost het ons geen geld als we iets willen weggeven. Nu moesten we geld betalen om die klanten in de watten te leggen. Daarom hebben we nog best even zitten twijfelen of we het wel of niet moesten doen. Het is heel leuk om onze klanten in de watten te leggen, maar het is ook geld dat je misschien niet terugziet. Aan de andere kant is het ook een stukje branding.

Uiteindelijk besloten we het gewoon te doen. We wilden wel zien wat het doet om de klant op die manier in de watten te leggen, zonder dat er ook maar iets van eigenbelang in zit. Uiteindelijk had Daniëlle nog een leuk pakketje gevonden waarmee klanten een chocoladeletter en een zakje pepernoten kregen. We deden er ook een gedichtje bij, waarin we wat grapjes zetten en de klanten bedankten dat ze dit jaar lid bij ons waren.

Welke leuke actie ga jij deze feestmaand doen?

Het is sowieso leuk om deze maand iets voor je klanten te doen. Om ze net even wat extra’s te geven. Het hoeft helemaal niets commercieels te zijn, want december is een dure maand. Misschien zijn je klanten nog niet klaar om meer te investeren of om geld uit te geven.

Je kunt ook gaan zaaien door juist in je klanten te investeren. Dat waarderen klanten sowieso heel erg. Als ze een leuk pakketje krijgen, is de kans groot dat ze het op social media gaan delen.

Het jaar is nog niet voorbij. Sinterklaas is net geweest en we hebben nog twee weken focus voordat de kerst gaat beginnen. Dat zijn de laatste echt productieve weken van het jaar. Als je nog iets wilt doen, dan kun je dat het beste in de laatste weken voor kerst doen. Dat kan ofwel een slimme actie zijn waarmee je de markt opschudt. Doe je daar vervolgens een opvolging aan, kan dat nog net een boost zijn om je jaartarget te halen.

En past zoiets niet bij je? Doe dan nog even iets om je klanten of je mailinglijst even in de watten te leggen. Daarmee investeer je ook weer in de relatie. Focus in ieder geval op die extra waarde en wees daar ook niet te laf in. Geef iets wat echt waardevol is voor je klanten, zodat het opvalt.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!