arrow_drop_up arrow_drop_down
5 mei 2016 
in SEO

SEO teksten hoeven niet diepgaand te zijn?!

Het verbaasd mij nog steeds hoe sommige bedrijven en personen denken over SEO teksten. Deze week had ik (niet voor de eerste keer) een marketing bureau aan de telefoon dat geïnteresseerd was in onze diensten. Toen de betreffende medewerker (nota bene een ‘SEO specialist’) uitleg gaf van hun werkwijze en de teksten die zij nodig hadden deed het mijn wenkbrauwen toch wel fronsen. Enkele uitspraken van de betreffende medewerker waren:

  • De teksten komen vaak op hetzelfde neer, dus lastig is het niet;
  • Elk zoekwoord moet minimaal 6 keer in de tekst voorkomen;
  • De teksten stellen niet veel voor, het moet natuurlijk geen onzin zijn, maar interessante en diepgaande teksten zijn niet nodig.

Anno 2016 zou ik verwachten dat vrijwel elk marketing bureau (zeker een zoekmachine marketing bureau, waar het in dit geval om gaat) toch wel zou weten dat natuurlijke teksten een prioriteit zijn. Kwaliteit boven kwantiteit zeggen wij altijd zelf bij ons eigen zoekmachine marketing bureau. We willen immers ook dat de bezoeker goede teksten voorgeschoteld krijgt, zodat bijvoorbeeld de bouncerate ook verlaagd wordt.

Google en semantiek

Zoals het merendeel van de lezers hier wellicht weet zet Google steeds meer in op semantiek en het begrijpen van teksten. Google kan tegenwoordig synoniemen van woorden goed herkennen. Denk hierbij aan de synoniemen ‘bestellen’ en ‘kopen’, ‘webwinkel’ en ‘webshop’ en ‘maken’ en ‘ontwerpen’. Dit is ook wat wij in de praktijk terugzien. Een willekeurige zoekopdracht laat ook vrij snel zien dat Google pagina’s met synoniemen hoog plaatst. Wanneer je je dus op een bepaald zoekwoord richt is het helemaal niet nodig om (ik citeer) ‘het zoekwoord minimaal 6 keer exact in de tekst terug te laten komen’.

SEO specialisten: word wakker!

Misschien is dit de zoveelste wake-up call, maar SEO specialisten: word toch wakker! Ga met de tijd mee en schrijf teksten die voor de bezoeker geschreven zijn. Wanneer de teksten fris en natuurlijk geschreven zijn zal Google je site ook hoog plaatsen. Bovendien kom je hier veel verder mee dan met ‘SEO teksten’. Google wordt simpelweg steeds beter in herkennen van natuurlijke teksten en teksten die volgestopt zijn met zoekwoorden. Niet voor niets heeft Google al diverse kwaliteitsrichtlijnen opgesteld, waarin onder andere óók staat dat de zogeheten keyword stuffing kan zorgen voor een handmatige actie én dat je je website moet maken voor gebruikers.

Ondanks deze blog weet ik zeker dat dit advies nog in de wind wordt geslagen door sommige ‘SEO specialisten’, maar wees gewaarschuwd! Ook al boek je nu misschien nog resultaten met ‘SEO teksten’, in de toekomst zal dit tegen je gaan werken. Bovendien boek je met natuurlijke teksten hetzelfde (of zelfs nog betere) resultaten! Mocht je ooit een penalty krijgen vanwege een handmatige actie, dan weet je in ieder geval dat je het kon voorkomen.

Over de schrijver
Ik ben eigenaar van en strateeg bij SmartRanking. Met een ruime ervaring op het gebied van SEO en data driven marketing staat het behalen van rendement op marketing campagnes voorop. SmartRanking werkt voor onder meer WayneParkerKent, Audax Publishing, Visser Assen, SoFine en Watermelon.
goedmettekst

Door

goedmettekst

op 5 May 2016

Het niveau van sommige online marketeers is om te janken. Nog meer 'inspirerende teksten' kun je lezen op de site van Praxis. https://www.praxis.nl/tuin-buitenleven/tuinmeubelen/picknicktafels/g66/

Jarik Oosting

Door

Jarik Oosting

op 9 May 2016

Dat is inderdaad om te huilen! Zo zijn er nog genoeg voorbeelden op het internet te vinden.

Edon van Asseldonk

Door

Edon van Asseldonk

op 5 May 2016

Veel bedrijven willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en daar spelen mensen als de in de tekst genoemde SEO-specialist op in.

Jarik Oosting

Door

Jarik Oosting

op 9 May 2016

Daar ben ik het deels mee eens. Er zijn echter ook genoeg grote partijen te noemen met genoeg budget (dat ze ook gerust willen besteden) die kiezen voor 'SEO teksten'.

Bob van Biezen

Door

Bob van Biezen

op 6 May 2016

Denk vooral dat het een budget kwestie is. Kleine bedrijven hebben vaak niet het budget om uberhaupt de benodigde investeringen te maken. De bedrijven die dit marktsegment bedienen kunnen vaak geen kwalitateit verkopen, dan zou de offerte nooit geaccepteerd worden. Wat betreft de Praxis, ja van zo een partij mag je beter verwachten.

Jarik Oosting

Door

Jarik Oosting

op 9 May 2016

Precies! Er zijn genoeg voorbeelden van grote partijen die enorm slechte teksten op hun website hebben staan. Inderdaad zoals Edon ook al aangaf, vaak willen bedrijven voor een dubbeletje op de eerste rij zitten of zien het nut van 'duurdere' teksten niet in.

Reactie plaatsen