Linkbuidling backlinks tips - Social media en online marketing (TIP)
Linkbuilding, Backlinks Do's en Dont's
6 november 2013 
in SEO

Linkbuilding, Backlinks Do's en Dont's

Maakt u al gebruik van linkbuilding? Hoe zet u linkbuilding in en wat levert het op voor uw organisatie? In deze blog leest u meer over hoe wat nu precies linkbuilding is, welke 4 type backlinks u zeker wilt hebben voor uw online zichtbaarheid en welke 3 type backlinks u het beste kunt vermijden. Tevens komt er naar voren waarom linkbuilding essentieel is voor uw online zichtbaarheid. Mocht u nog vragen, opmerkingen of aanvullingen hebben dan zien we graag uw reactie tegemoet. Onderaan deze blog is er de mogelijkheid om een reactie te geven.

Wat is nu precies Linkbuilding?

Linkbuilding heeft alles te maken met alle mogelijke manieren om links naar uw website te krijgen. Voor zoekmachines zijn backlinks, de links die andere websites naar uw website maken, belangrijk voor ranking van uw website in de zoekresultaten. Het aantal backlinks naar uw website wordt gezien als graadmeter voor de relevantie van de pagina.

Investeren in linkbuilding is dus belangrijk om hogere positie in te nemen binnen de zoekresultaten. Maak hier dus een passende strategie voor om zo een relevante website te krijgen voor de zoekmachines.

Een gegeven is dat ongeveer 90% van alle aankopen die worden gedaan beginnen met het online zoeken naar deze aankopen. SEO zoekmachine optimalisatie is essentieel geworden voor het succes van uw organisatie. Ongeveer twee derde van alle bedrijven zijn van plan om hun SEO zoekmachine optimalisatie verder te versterken.

Toppositie Google

De technieken en werkwijzen voor het toepassen van SEO zoekmachine optimalisatie zijn over tijd veel verandert. Echter twee attributen voor een contante hoge ranking zijn altijd hetzelfde gebleven. Dit zijn relevantie en autoriteit. Relevantie heeft te maken met het onderwerp van de website, dit wordt mede gestimuleerd door het gebruik van relevante zoekwoorden binnen de website. Autoriteit is voornamelijk gebaseerd op de kwaliteit van inkomende links naar uw website.

Op het moment dat u dus goede content heeft ontwikkeld voor uw website met zoekwoorden waar uw gebruikers op zoeken binnen de zoekmachines, wilt u ook dat andere mensen gaan linken naar uw website. Allereerst beschrijven wij voor u 4 type backlinks geven waar u zich op wilt focussen en daarna komen er 3 type backlinks aan bod die u liever niet wilt hebben.

4 type backlinks die interessant zijn

1) Lokale verwijzingen en hoge kwaliteit verwijzingen op basis van de branche: Vrijwel alle organisaties kunnen profiteren door hun contactgegevens te delen met de lokale versies van zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Ook de gouden gids en andere gelijkwaardige sites zijn goede omgevingen om deze contactgegevens te plaatsen. Verwijzingen die komen van branche specifieke organisaties zijn ook een goede linkbuilding bron. Deze links komen vaak van brancheorganisaties en uitgevers, in de ogen van zoekmachines zijn dit links met de meeste autoriteit.

2) Zakenpartners: Het linken naar irrelevante sites puur voor de SEO wordt afgeraden, echter het linken naar zakenpartners en complementaire bedrijven is nuttig voor zowel uw bezoekers als uw ranking. Zolang de links een hoge relevantie hebben en verbonden zijn met hoge kwaliteit websites is dit alleen maar gunstig voor uw SEO.

3) Nieuws en media uitingen: Links die komen vanuit branche gerelateerde nieuws sites worden gezien als de meest waardevolle voor het opbouwen van autoriteit. U hoeft niet gelijk verwijzingen te krijgen van de grootste nieuwssites maar dit zou wel een hoop helpen. Vaak hebben vakbladen en lokale media ook een goede uitwerking op SEO ranking en het opbouwen van autoriteit. Deze links kunt u krijgen door uw website online te promoten via websites zoals nieuwspagina’s. Een andere manier is om direct met journalisten of agentschappen te werken. Kondig een nieuw product aan, laat andere vakmensen uw informatie quoten, help goede doelen en spreek op vak gerelateerde evenementen. Dit zijn goede omgevingen om media aandacht te krijgen.

4) Social media: Maak zakelijke accounts en neem actief deel op social media zoals Twitter, LinkedIn, Facebook en Google+. Wanneer u een sterk visueel product heeft kunt u gebruik maken van Flickr en Pinterest. Voor video’s kunt u bijvoorbeeld terecht bij Youtube en Vimeo. Social media vergroten uit online zichtbaarheid.
Zoekmachines gebruiken steeds meer de informatie die u gebruikt op social media door Linkbuilding. De links die u maakt die uw klanten, volgers en branche beïnvloeders namens u delen hebben een grote impact op uw SEO ranking.

3 type backlinks die u wilt vermijden

1) Wederzijdse link verwijzingen: In tegenstelling tot de legale link verwijzingen zoals die hierboven zijn beschreven, zijn er ook link verwijzingen die bedoeld zijn om zoekmachines voor de gek te houden. Deze links hebben geen relevantie tot de inhoud of voor de bezoekers. Sommige websites doen dit nog steeds omdat dit vroeger nog werkte. Door de recente veranderingen bij zoekmachines zoals Google Panda en Google Penguin, zullen dergelijke tactieken alleen maar uw online zichtbaarheid schaden en kan uw website uit de zoekresultaten worden gehaald.

2) Ingekochte links: Wanneer u een advertentie tegenkomt voor het inkopen van links dan moet u hier zeker geen gebruik van maken. Het kopen van links is geen effectieve strategie en u kunt er zelfs voor worden bestraft. Deze links zijn vaak van een lage kwaliteit en niet relevant voor uw organisatie of branche. Zoekmachines merken dit gelijk.

3) Algemene verwijzingen van een lage kwaliteit en van niet relevante omgevingen: Zoals hierboven beschreven kunnen verwijzingen nuttig zijn voor uw SEO, maar niet alle verwijzingen zijn van dezelfde kwaliteit. Zoekmachines geven autoriteit aan links van een hoge kwaliteit maar kijken raar op bij links van een lage kwaliteit. Kwaliteit is een relatief begrip, vraag uzelf dan ook af; Hoe waarschijnlijk is het dat klanten of prospects deze website bezoeken en u daar vinden? Naar welke andere bedrijven wordt er geliked op deze website? Zou u er trots op zijn om te worden verwezen via deze website? Heeft deze website waarde voor de bezoekers of is het gewoon een verzameling van niet gerelateerde links?

Conclusie van Linkbuilding

Kortom zoekmachines willen zoekers de meest relevante resultaten bieden op basis van hun gebruikte zoekterm. Het toepassen van link building om zoekmachines naar uw website te leiden wordt zeer gewaardeerd en is zeer hulp vol voor zoekmachines. Maar voorkom link processen die zijn bedoeld om de zoekmachines voor de gek te houden.

Linkbuilding is dus essentieel voor uw website om een hogere positie te krijgen binnen de zoekresultaten. Ben u ook van mening dat het vertrouwen van uw klanten in uw organisatie zal groeien, wanneer er relevante links naar uw website online worden geplaatst door derden?

Maakt u al gebruik van linkbuilding? Hoe zet u linkbuilding in en wat levert het voor uw organisatie?

Over de schrijver
Zelfstandig ondernemer en eigenaar van MediaMaus “webontwikkeling op maat”, gevestigd te Elst. Mijn doel is om organisaties te helpen bij het verbeteren/vernieuwen van hun online communicatie. Hierbij lever ik diensten op het gebied van: Webdesign | WordPress Website realisatie | SEO | Social media. Ik zal op IMU.nl actief zijn als SEO en WordPress gastblogger.

Door

Kris

op 6 November 2013

Wederzijdse link verwijzingen, kan dit vermeden worden door het toevoegen van het nofollow attribuut op de link (a href)?

Door

Maurice De Busschere

op 6 November 2013

Door een nofollow tag toe te voegen op de link zorg je ervoor dat de desbetreffende link niet wordt meegenomen in de index van zoekmachines. Kijk hier echter wel mee uit, Google zegt wel dat ze er geen waarde aan hechten maar mochten ze op een website veel links met een nofollow tag tegenkomen, dan zullen de zoekmachines daar denk ik wel een bepaalde waarde aan hechten of in ieder geval raar opkijken.

Door

Alain Sadon

op 14 December 2013

Dank voor de uiteenzetting! Onderhavige pagina heb ik gevonden via Google+, dus het werven van bezoekers via social media werkt... Dit kan vervolgens leiden tot shares, +1's, etc., allemaal goed voor SEO. Een vraag en een toevoeging: 1. Nieuw voor mij is "het linken naar zakenpartners en complementaire bedrijven is nuttig voor [...] uw ranking". Is dat zo? En waar is deze kennis op gebaseerd? 2. Links vanuit "nieuws- en media uitingen" zijn de laatste tijd sterk gedevalueerd, met name als het non-editorial links betreft. Google eist daar tegenwoordig (zie hun richtlijnen) namelijk de rel=nofollow. Succes!

Door

Maurice De Busschere

op 14 December 2013

Beste Alain, Bedankt voor uw reactie en uw toevoeging aan dit blogbericht. Om uw vraag te beantwoorden; Het linken naar zakenpartners en complementaire bedrijven help bij uw ranking. De partners moeten echter wel zorgvuldig worden uitgekozen en voldoen aan een aantal eigenschappen. Kijk voor meer informatie naar de volgende link: http://www.highervisibility.com/blog/what-makes-a-quality-seo-link-partner/ Met vriendelijke groet, Maurice De Busschere

Door

Alain Sadon

op 14 December 2013

Dank! Maar in dat artikel lees ik alleen over 'quality link partners' in de zin van sites waar je een link van krijgt (i.p.v. aan geeft). Blijft volgens mij de vraag staan of het goed voor SEO is ook naar kwaliteitsites te verwijzen.

Door

Maurice De Busschere

op 16 December 2013

Beste Alain, U heeft helemaal gelijk, qua SEO is het beter om 'quality link partners' te laten verwijzen naar je website. Dit heeft effect op de SEO ranking en autoriteit van de website. Ik ga onderzoeken welk effect links vanuit de website naar de 'quality link partners' heeft op de SEO. Met vriendelijke groet, Maurice De Busschere

Door

Dave

op 29 December 2013

Probleem dat al zo oud als de straat is en er altijd zal zijn is het verschil tussen wat Google zegt en hoe het er in de realiteit aan toe gaat. De meeste zaken die als een nogo/not working anymore worden afgedaan doen het in de praktijk meestal nog prima. Daarmee kunnen we helaas ook gelijk je autoriteit & relevantie argument afschieten. Als je beetje graaft (en dat hoef echt niet lang te duren) dan zie je gelijk dat daar in veel (competitieve) marketen heel weinig van aan is. De juiste mix van ankertest links van op de meest waardeloze pagina's schieten je nog steeds in de hoogste regionen... Of je die keuze wel of niet maakt (wel/niet doen wat G zegt) hangt natuurlijk van jezelf af maar als jij weet dat een top 3 positie je maandelijks paar duizend euri aan verkopen binnen brengt en je wordt uit die top 3 geduwd (en verliest dus een flink stuk van je inkomen) omdat de concurrentie er 'flink op los gaat' dan ga je wel even 2 keer denken of je Google wel of niet wilt blijven volgen als je paar mensen in dienst hebt die op het einde van de maand hun loon willen zien :) Maar tot zover het seo gedoe, linkbuilding is natuurlijk veel meer dan enkel SEO en dat mis ik in dit artikel toch wel een beetje. Op het einde van de rit doen we aan linkbuilding omdat we de kassa willen zien rinkelen toch ? Ik ga het even aan de hand van een voorbeeld duidelijk maken waar de bal hier beetje wordt mis geslagen : 1. Ik volg jouw & Google's advies op , ga aan de slag en 'verzamel' x aantal 'kwalitatieve' links op 6 maanden tijd (tijd kost ook geld). Na 3 maand begin ik de eerste vruchten te plukken en zie rankings en organisch verkeer de hoogte ingaan. Hoera ! Helaas blijft het bij 'meer verkeer' en gaat de kassa weinig extra gaan rinkelen (1-2 extra verkopen/mnd). Ik ben gehoorzaam geweest en heb volgens de regels gespeeld maar wat heeft het me uiteindelijk opgeleverd -$$$ ? 2. Ik KOOP/HUUR een 'klik hier' link op een zeer relevante pagina/site die me vanaf dag 1 dagelijks 100 bezoekers stuurt en daar haal ik dagelijks 1-2 sales/leads uit. Wat verkies je.. 1 of 2 :)? Links kopen is trouwens niet tegen Google's richtlijnen als het niet wordt gedaan om rankings te beïnvloeden. Ik quote even uit hun richtlijnen : Links van PPC-advertenties (pay-per-klik, betalen per klik) die de PageRank niet doorgeven aan de koper van de advertentie, schenden onze richtlijnen niet. We kunnen natuurlijk wel nog de discussie voeren over het feit dat linkbuildng een "éénmalig" werkje is (die miss wat onderhoud vergt) en het niet om een terugkerende kost gaat, wat niet het geval is als je ervoor betaald. Stop je met betalen ben je gelijk ook alle verkeer (en sales/leads) kwijt. Maar stel dat ik een link koop om mijn nieuwe tool/artikel/gids/video/podcast/etc in het daglicht te stellen (niet om mijn producten te verkopen) en dat mensen die zo goed vinden dat ze spontaan gaan linken.. Ik heb dus een link gekocht/gehuurd om linkpotentieel & links aan te trekken en op die manier doe ik wel aan SEO & stappen we op termijn wel af van de maandelijks terugkerende kost / PPC model. Het kopen van links kan dus wel degelijk een effectieve (& veilige) strategie zijn :) Dat alle wederzijdse links per definitie 'slecht' zijn is natuurlijk ook bijzonder ver van de waarheid. Als ik een hondenkapsalon heb en ik link naar mijn vriend die een honden opleidingscentrum heeft en die linkt terug naar mij, dan gaat dit hier om bijzonder relevante links waar totaal geen luchtje aan zit. Zelfs als ik zou linken naar een site van een vriend die keukenmessen verkoopt en die linkt terug , dan is er nog steeds geen vuiltje ad lucht en daar ga je absoluut geen negatieve effecten van ondervinden. Dat (linken) is nu eenmaal de natuur van het internet. Als je daarentegen 1000 vrienden hebt die allemaal van op eenzelfde soort pagina (pag. met linklijsten vb.) en met dezelfde linktekst naar jouw pagina linken dan heb je een patroon gecreëerd en patronen kunnen makkelijker gevonden worden en als 'onnatuurlijk' aanzien worden. Tijd om hier te stoppen lijkt me :)

Door

Maurice De Busschere

op 30 December 2013

Beste Dave, Allereerst bedankt voor uw uitgebreide en goed onderbouwde reactie. Laat ik beginnen de intentie waarmee deze blog is geschreven. Deze blog is voor ondernemers die starten met SEO en linkbuilding, om ze de basis te geven en enkele punten waar ze op moeten letten. Hier is dus rekening gehouden met wat Google als “legaal” ziet. Ik ben het eens met het feit dat er een groot verschil zit tussen wat Google zegt en hoe men in de realiteit omgaat met Linkbuilding. Het klopt dat de meest waardeloze links ook je ranking omhoog laten schieten, alleen de vraag is of je geassocieerd wilt worden met de websites waar vandaan gelinkt wordt. Een top 3 positie is altijd een gewenste situatie een als je dit kunt beïnvloeden dan moet je er ook vol voor gaan, ik denk alleen dat wanneer je het volgens de richtlijnen van google doet, dat je op de langere termijn meer profijt hieruit haalt t.o.v. aanzien en autoriteit. Je moet je concurrentie altijd wel een stapje voor zijn, het is dus geen schande om niet te doen wat Google zegt alleen denk ik dat het wel je online reputatie kan schaden. Linkbuilding is inderdaad meer dan alleen maar SEO, het gaat ook om naamsbekendheid, autoriteit en vele andere factoren, om dit duidelijk uit te leggen zouden er nog een aantal blogs moeten volgen rondom linkbuilding. Ik snap dat iedereen de kassa wilt laten rinkelen en wanneer je dit kunt bevorderen dan moet je het ook zeker doen, mocht je alleen niet de financiële middelen hebben dan zal ik eerder voor de Google manier gaan dan op allemaal random sites backlinks te verzamelen. Het kan inderdaad zijn dat het kopen van links weer lange termijn backlinks genereerd doordat veel mensen erop klikken maar dit is geen zekerheid. Wat u ook zegt: “Stop je met betalen ben je gelijk ook alle verkeer (en sales/leads) kwijt.” Dit zal in de meeste gevallen waar zijn en mocht je dan een tijd hebben geprofiteerd van de ingekochte links, dan moet je ineens weer van voor af aan beginnen met linkbuilding wanneer je stopt met betalen. Daarom denk ik ook dat de Google manier op de lange termijn betere resultaten oplevert met misschien minder sales dan bij de ingekochte links maar wel relevante pagina’s waarmee je in verbinding staat. Het kopen van links kan zeker een effectieve (& veilige) strategie zijn, het is denk ik ook een stukje persoonlijke keuze. Wil je direct een hoop sales krijgen met ingekochte links of heb je de tijd de linkbuilding te laten groeien waardoor je meer kwalitatieve links hebt en wellicht kwalitatief betere opdrachten. Per definitie zijn ook niet alle wederzijdse links slecht alleen in denk wel dat je hier selectief in moet zijn. Ik snap dat er geld moet worden verdient om de werknemers te betalen en dat je niet kunt wachten op die 1 of 2 sales die je haalt uit de Google manier. Linkbuilding is een middel om sales te genereren en door de inzet van andere middelen om sales te bevorderen in combinatie met het linkbuilden op de Google manier, denk ik toch dat je hier op de lange termijn het meeste profijt uit haalt. Het is inderdaad verstandig om op te passen voor patronen maar wanneer websites van vrienden/kennissen enige relevantie hebben tot wat je doet, is het toch verstandig om de wederzijdse link te verzamelen. Wat is dus zeg, wees selectief in de linkbuilding en probeer je toch aan de Google richtlijnen te houden. Ze zeggen wel dat; “Links van PPC-advertenties (pay-per-klik, betalen per klik) die de PageRank niet doorgeven aan de koper van de advertentie, schenden onze richtlijnen niet”. Maar met het oog op de toekomst zou ik toch via de Google manier tewerk gaan en met minimale financiële middelen, relevante backlinks proberen te verzamelen. Het levert in het begin misschien minder op maar in de toekomst worden de links beter gewaardeerd en krijg je ook relevante klanten. Mocht je de financiële middelen wel hebben dan blijft het nog steeds een persoonlijke keuze om links in te kopen, alleen ik denk niet dat ik hiervan gebruik zou maken. Nogmaals bedankt voor uw reactie, het meedenken met de blog en het delen van de relevante informatie, dit wordt zeer gewaardeerd. Met vriendelijke groet, Maurice De Busschere

Door

Icolori hangmat

op 13 October 2014

Ik zie inderdaad zelf ook een groot verschil tussen wat Google als beleid uitdraagt en hoe Google search zich in de praktijk gedraagt. De oude praktijken werken nog prima. Ik vermoed dat Google geleidelijk zijn nieuwe beleid implementeert. Lijkt mij ook verstandig anders zouden de zoekresultaten totaal onvoorspelbaar worden. Volgens mij is het verstandig met het oog op "brood op de plank" ook zelf geleidelijk de nieuwe richtlijnen te gaan volgen. Dus niet direct al het oude over boord te gooien.

Reactie plaatsen