arrow_drop_up arrow_drop_down
Retargeting ads voor meer conversie: zo zet je ze slim in
4 november 2020 

Retargeting ads voor meer conversie: zo zet je ze slim in

Retargeting ads zijn advertenties die getoond worden als iemand wel op je pagina is geweest, maar niet de actie gewenste actie heeft ondernomen.

Hoe zet je retargeting ads op de juiste manier in om je conversie te verhogen?

Een paar weken geleden filmden Tonny en Martijn samen retargeting ads. Het ging om retargeting advertenties voor onze verjaardagsactie: de Tornado Masterclass.

Tonny bouwde een parel van een verkooppagina. Een pagina die iedereen die erop kwam de adem benam en meteen naar de creditcard deed grijpen. Niemand zou weerstand kunnen bieden! Althans dat dacht Tonny. De realiteit bleek ietsje anders. De salespage converteerde extreem goed -daar niet van!- maar de 100% conversie lag nog ver weg.

Na twee dagen waren er 16.000 unieke bezoekers op Tonny's salespage geweest. Die konden daar op twee manieren gekomen zijn. Een deel kwam via onze eigen e-maillijst en social media. Deze mensen kenden ons al en wisten ongeveer wat ze konden verwachten. De andere groep kwam via affiliates. De affiliates hadden al verteld dat je een cursus kon kopen voor een tientje, dus ook deze mensen wisten wat ze konden verwachten.

Het leek ons logisch dat het merendeel van de bezoekers de cursus dan ook kocht. Van de 16.000 bezoekers, hebben de eerste twee dagen uiteindelijk 4.000 mensen de cursus gekocht. Dat is absurd hoog.

De gemiddelde salespage heeft een conversiepercentage van 5%. En dan doe het al goed. De gemiddelde webshop heeft 2% conversie.

Wat doe je als mensen niet meteen iets van je kopen?

Om de mensen die de pagina verlaten hadden zonder onze cursus te kopen nogmaals aan het jasje te trekken, schoten we een batch retargeting advertenties. In onze bar schoot hij een paar korte advertentievideo's om mensen eraan te herinneren de cursus alsnog te kopen.

Toen we achteraf de data bekeken, bleek dat de retargetingvideo's het héél goed hadden gedaan! Het is grappig om te zien dat het zo goed werkt. Je gaat ervan uit dat iemand meteen koopt als ‘ie op je verkooppagina terechtkomt. Maar je weet nooit in wat voor situatie iemand op dat moment is. Misschien openden ze het mailtje terwijl ze op de fiets of in de auto zaten. Of misschien kregen ze net een berichtje. Of een melding van een nieuwe Tinder match!

Er zijn honderden redenen dat iemand niet meteen koopt. Misschien hadden ze hun reader niet bij zich en konden ze niet meteen afrekenen. Of ze waren gewoon niet meteen overtuigd. Daarom is het slim om mensen wat vaker op je aanbod te wijzen.

Zo passen wij retargeting ads toe

Wanneer iemand op onze salespagina is geweest, zijn er een aantal dingen die we toepassen. Als iemand is begonnen met afrekenen, maar het nog niet heeft afgemaakt, sturen we een reminder.

In veel gevallen zijn mensen wel op je verkooppagina geweest, maar hebben ze nooit je afrekenpagina of bedankpagina bezocht. Dan weet je dat diegene nog niet heeft gekocht. Met retargeting halen we mensen opnieuw naar de pagina. Dat doen we met Facebook-, Instagram-, en YouTube-ads. Op al deze plekken zetten we advertenties in om te zorgen dat mensen vaker terugkomen naar de salespage.

Het inzetten van retargeting ads is vaak een stuk goedkoper dan je richten op een nieuw publiek.

Waarom retargeting ads zo goed werken

Een social media-advertentie duurt meestal maar een paar seconden. Je moet mensen in die tijd echt overtuigen om te stoppen met wat ze aan het doen zijn om naar jou te kijken en luisteren. En dan wil je ook nog je boodschap overbrengen en ze tot actie aanzetten. Misschien heb je hem al vaker van ons gehoord: “Als marketeer moet je leren hoe je kunt zorgen dat mensen die thuis op het toilet zitten stoppen met door hun timeline scrollen en naar jouw advertentie kijken.”

Het werkt heel goed als je advertenties entertainment-waarde hebben. Juist voor retargeting is een stukje entertainment heel handig. Je hebt het product al laten zien.

Je zou nog wel extra redenen kunnen geven om je product te kopen, maar het is beter om een emotie te raken. Emotie zorgt ervoor dat mensen echt tot actie overgaan.

Gemiddeld kopen mensen pas bij het zevende contactmoment. Je wilt mensen dus vaker ‘aanraken'. Dat kan op allerlei manieren: iemand komt op je website, ziet je retargeting ad, krijgt een e-mail van jou, loopt op straat en hoort twee mensen toevallig over jou praten. Om wat voor reden iemand ook aan je denkt, elk contactmoment telt mee!

Dit principe wordt ook wel het mere exposure effect genoemd. Hoe vaker jij iets hebt gezien, des te meer je er vertrouwd mee raakt. Als je onze Online Barketing video's bekijkt, kijk je de hele tijd naar het IMU logo op de plopkap. Als je het IMU logo vervolgens ergens anders ziet, geeft dat herkenning.

Herkenning leidt tot vertrouwen en vertrouwen leidt weer tot ontspanning. Mensen kopen eerder als ze ontspannen zijn. Daarom wil je investeren in meerdere contactmomenten.

Verschillende soorten retargeting ads

Je kunt verschillende soorten retargeting advertenties gebruiken. Wij gebruiken vier varianten door elkaar:

Houd het luchtig
Een van de opties is om humor in te zetten. Dat deden wij bijvoorbeeld ook met de Tornado Masterclass advertenties. Met een luchtig grapje stuurden we mensen weer terug naar de bestelpagina. Doordat het in dit geval ging om een super waardevol product dat maar een tientje kostte, kwamen we er wel mee weg. Als je een minder waardevol of een duurder product verkoopt, zul je wat meer moeite moeten doen.

Geef meer uitleg
Als mensen op je pagina zijn geweest, zitten ze meer in de analyserende modus. Ze hebben informatie over je product gezien, maar weten nog niet precies of ze het wel willen. Ze stellen hun beslissing uit. Dit zijn de mensen die bij uitstel geschikt zijn voor retargeting. In je retargeting ads kun je bijvoorbeeld meer van je product laten zien. Bijvoorbeeld door nog wat meer uitleg te geven over je product in de vorm van video of tekst.

Deel ervaringen
Een andere vorm van retargeting ads die je kunt gebruiken is het delen van ervaringen van andere mensen, die het product al gekocht hebben. “Zij gingen je voor.” Wij delen vaak een aantal reviews die andere mensen hebben geschreven over ons product. Deze laten we alleen zien aan mensen die al op de productpagina zijn geweest. Als iemand het product nog niet kent, is het raar om meteen met reviews aan te komen zetten. Met social proof kun je mensen laten zien dat het om een fantastisch product gaat.

Onthul meer
Je kunt in je retargeting ads zelfs alvast een stukje van je product onthullen. Je omschrijft het product niet alleen, maar laat ook meteen een stukje van de inhoud zien. Je laat zien hoe iemand anders het gebruikt. Dat kun je doen in de vorm van video's, afbeeldingen of tekst. Probeer hier zo creatief mogelijk in te zijn.

Probeer te bedenken wat redenen voor mensen zijn om jouw product aan te schaffen. Als je dat op een rijtje weet te zetten, kun je op basis daarvan kijken welke redenen je op je salespage hebt benoemd. Al die redenen wil je ook nog een keer los in een advertentie aanstippen.

De ene persoon zal vooral overgehaald worden doordat andere klanten zeggen dat het goed is. Een ander gaat juist overstag door een bepaald productkenmerk. Voor onze Tornado Masterclass zouden we daarom 11 verschillende retargeting advertenties kunnen maken: één per module.

Het voordeel van die retargeting is dat het alleen getoond wordt aan mensen die op de pagina zijn geweest. Daardoor kost het veel minder dan reguliere advertenties.

Je hebt geen doelgroep van tienduizenden of honderdduizenden mensen, maar juist een heel specifiek stukje van de markt dat je kunt targeten. Dit zorgt voor een relatief hoge conversie.

De ballshaver

Martijn wordt extreem veel geretarget op een bepaalde nogal uhh- bijzondere advertentie. Een advertentie over een ‘ballshaver'. Hij stuurt de advertentie vaak naar mensen door, omdat hij hem hilarisch vindt. Het komt vooral door de manier waarop ze het visueel maken.

In de advertentie zie je een scheerapparaat en twee tennisballen. Dan gaan ze met het scheerapparaat over die tennisballen heen. Ze zeggen vervolgens: “Wist je dat 94% van de vrouwen ballen het liefste kaal heeft?” Martijn maakte de fout om eens door te klikken om te zien wat voor pagina er achter hing. Sindsdien wordt hij kapot geretarget en al maanden achtervolgd door harige (tennis)ballen.

De retargeting advertentie laat zien hoe ze met de ballshaver over een paar kokosnoten gaan. Dan zeggen ze: “Het maakt absoluut geen sneetjes. Ben je het beu dat je jezelf altijd snijdt tijdens het scheren?” Er is ook nog een advertentie onder water. Martijn is nu al op verschillende manieren geretarget en heeft het nog steeds niet gekocht. Hij ziet de advertenties al maanden en lacht zich kapot elke keer als hij ze ziet.

Het doet een beetje denken aan Tell Sell. Dat werkte vroeger altijd heel goed. Ergens is het lachwekkend. Maar ze waren wel goed in constant bezwaren weerleggen. Je laat de primaire functie van het product zien en vervolgens ga je andere toepassingen laten zien en nadenken over alle mogelijke bezwaren die mensen hebben. Misschien vinden mensen het te duur, of ze weten niet of het of het specifiek toepasbaar voor ze is.

Door verschillende aspecten van het product te laten zien, raken mensen steeds verder overtuigd.

In het geval van de ballshaver worden er niet zozeer bezwaren weerlegd. Je wordt er vooral constant over aan het denken gezet. Daar zijn de advertenties ook voor gemaakt. Het is de bedoeling dat je je inbeeldt hoe jij het product zelf in je leven zou toepassen. Dat doen ze heel knap.

Voor onze masterclass gebruiken we vooral de reviews om mensen een goed beeld te geven. Mensen vertellen dan hoe ze de cursus hebben gebruikt en wat zij daarmee bereikt hebben. Je wordt iedere keer weer even aangezet om na te denken over je eigen leven en hoe dat er voor jou in zou passen. Dan maak je onbewust iedere keer weer opnieuw de afweging of je er iets mee wilt doen of niet.

Hoe vaker je iets ziet, des te groter de kans dat je er daadwerkelijk mee aan de slag gaat.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen