arrow_drop_up arrow_drop_down
15 augustus 2016 

Hoe vind je de juiste stijl voor je logo?

De inmiddels overleden regisseur/acteur Orson Welles zei ooit, “Maak je eigen visuele stijl… Laat het vernieuwend zijn voor jezelf en toch herkenbaar voor anderen.” Als je een ontwerpstijl voor je bedrijfslogo probeert te bedenken is dit een goede richtlijn om aan te houden. Zeker als je bedenkt hoe gemakkelijk je verdwaald kan raken in alle verschillende ontwerpen die vandaag de dag beschikbaar zijn. Hieronder bespreken we de basis van de verschillende stijlen van logo’s om je te helpen bij het selecteren van de beste stijl voor jouw merk. Laten we het opsplitsen door een aantal simpele voorbeelden te gebruiken.

Wordmark Logo

Wordmark

Iedereen kent het logo van Google. De combinatie die ze gebruiken, van felle kleuren en boekachtige letters, zegt veel over wat Google doet. Wordmark logo’s zoals deze zijn gebaseerd op een typografische benadering met weinig (of geen) illustratieve elementen om zo een duidelijk statement te maken over een merk. Als je de juiste stijl voor je merk kiest, hebben Wordmark logo’s het voordeel van eenvoud. Een leuke, interessante of aantrekkelijke naam kan ervoor zorgen dat je merk boven de rest uitspringt.

Lettermark Logo

Lettermark

Lettermarks zijn alleen typografisch. Bij dit type wordt alleen gebruik gemaakt van een symbool om het bedrijf te vertegenwoordigen. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van de initialen of de eerste letter van het bedrijf. Veel bedrijven kiezen voor dit type logo omdat het gebruik van initialen er grafisch beter uitziet dan het gebruik van de volledige naam, de bedrijfsnaam moeilijk uit te spreken is of omdat de naam gewoon niet onderscheidend genoeg is. Voorbeelden van organisaties die lettermarks gebruiken zijn Hewlett-Packard, Chanel en General Electric.

Als je overweegt om een lettermarklogo te gebruiken, zorg er dan voor dat de initialen in het logo een betere representatie van je bedrijf of merk zijn dan de volledige naam.

Je zal misschien extra tijd en geld moeten investeren in het uitleggen aan klanten wat je bedrijf doet of wat je merk aanbiedt als je kiest om een lettermark logo ontwerp te gebruiken. Het is namelijk misschien minder duidelijk dan de volledige bedrijfs- of merknaam. Zorg er daarnaast voor dat de initialen goed bij elkaar passen en ze niet voor verwarring kunnen zorgen.

Brandmark Logo

Brandmark

Een gedurfd, simpel, illustratief element kan veel zeggen over een bedrijf. De “appel met hap eruit” van Apple computers wordt wereldwijd direct herkend terwijl deze geen typografische elementen bevat. Brandmark logo’s zijn perfect als je een internationaal zichtbaar ontwerp wil dat gemakkelijk te transformeren is naar elk formaat.

Zorg ervoor dat je zorgvuldig een keuze maakt. Klanten moeten het logo (en de stijl) associëren met jouw product of service. De Nike “swoosh” is een goed voorbeeld van een merknaam dat een beweging suggereert om atletisch en snel over te komen.

Iconisch logo ontwerp

Iconisch

Je kan erachter komen dat de beste stijl voor jouw merk een mix van beide is. Het is een combinatie van de stijlen van een brandmark en een wordmark. Door typografische en illustratieve elementen te gebruiken kunnen iconische ontwerpen een verhaal over je merk vertellen. De verschillende elementen kunnen worden samengevoegd of apart worden gebruikt. Dit hangt van het medium af.

Een voorbeeld hiervan is de rood met witte bullseye van Target. De bullseye is een effectieve weergave van het merk. Met en zonder het woord “Target”. Iconische ontwerpen bieden hiernaast ook het voordeel van gevarieerdere keuzes voor concepten van logo’s. Welke stijl je ook kiest wees creatief! Onthoud dat je logo niet alleen gedurfd, uniek en reproduceerbaar moet zijn, maar ook de kracht van je merk moet overbrengen.

De elementen – typografisch en illustratief – zullen de toon zetten in de communicatie tussen jou en je aanstaande klanten. Kijk naar de kracht van je merk en kies de stijl die het beste bij jou en je merk past. Tot slot moet je jouw logo registreren, zodat je kunt optreden tegen anderen die het misbruiken.

Over de schrijver
Frederik is Partner bij Suuper, een grafisch bureau gespecialiseerd in het ontwerpen van logo's en huisstijlen. Suuper opereert vanuit een online landschap, hierdoor kunnen we budgetvriendelijke oplossingen aanbieden zonder in te leveren op kwaliteit. Frederik is verantwoordelijk voor business development, klantcontact en sales en streeft ernaar om Suuper verder op de kaart te zetten en uit te bouwen tot marktleider op het gebied logo ontwerp.
Reactie plaatsen