LinkedIn showcasepagina's: succes of niet?
15 september 2015 

LinkedIn showcasepagina’s, toch maar met de billen bloot!

Vanaf het moment dat ik ergens las dat je op LinkedIn de mogelijkheid had tot showcasepagina’s was ik verkocht. Ondanks dat het wat kritiek kreeg van sommige experts, vooral in relatie tot voorheen de productpagina’s, was ik van mening dat dit weleens grote kansen kon bieden.

Op dat moment ben ik direct gestart met het uitzoeken hoe dit precies werkt. En daarna direct begonnen met het aanmaken van mijn 3 showcasepagina’s. Nadat ik deze had ingericht kwam de grote uitdaging om deze te gaan beheren. De grote uitdaging om interessante en relevante content te posten op deze showcasepagina’s. Gericht op het aandachtsgebied en onderwerp waar de pagina betrekking op had, in mijn geval LinkedIn, Content Marketing en Loopbaanzaken. Ik was er klaar voor, dit kon weleens iets moois gaan brengen!

In de gesprekken met mijn klanten en in mijn presentaties aan groepen was ik daarom ook verkocht en bracht ik met veel enthousiasme en overgave de kansen met showcasepagina’s op LinkedIn. En ging me daar steeds meer in verdiepen. Veel artikelen en vooral veel voorbeelden van ondernemers opgezocht. Hoe dacht men over deze pagina’s en hoe werden deze ingezet en gebruikt. Waardoor ik steeds meer inzichten kreeg, nieuwe inzichten ook.

Laten we eerlijk zijn…

En langzamerhand kwam bij mij toch het besef of deze showcasepagina’s wel zo interessant en bruikbaar waren. De grote kansen die ik zag verdwenen toch wel een beetje als sneeuw voor de zon. En toen kwam ik op het punt dat ik het gevoel had met de billen bloot te moeten. De spiegel voor te houden en durven toe te geven dat het mij niet verder bracht. En zelfs meer werk en onduidelijkheid had opgeleverd.

Dat bracht mij op het punt om kritisch na te gaan waar dat nu aan lag. En het kwam deels door mijzelf. Ik kreeg de showcasepagina’s moeizaam onder de aandacht in mijn netwerk en bij mijn doelgroep. Ik merkte dat ik steeds zoekende was hoe en waar ik mijn eigen content ging publiceren. Welke pagina’s zou ik nu pakken, waar paste het bij. Het ging mij steeds meer tijd kosten, zelfs op geen gegeven moment tegenstaan. En dat is niet wat ik voor ogen had!

Voorbeeld goede showcasepagina
Een goed ingerichte showcasepagina van LinkedIn.

Want ik kwam tevens tot de conclusie dat het ten koste ging van mijn eigen bedrijfspagina. De pagina waar het eigenlijk om draait en wat zakelijk mijn echte visitekaartje is. Daar kwamen ook steeds minder volgers bij. Wat overigens ook gold voor de showcasepagina’s, toch een confronterende en teleurstellende ervaring.

Nog belangrijker was om te constateren dat mijn netwerk en doelgroep het lastig vonden. De showcasepagina’s brachten onduidelijkheid, het was niet transparant. Ik kreeg het niet tussen hun oren waardoor ze afhaakten. Terecht ook. Ook omdat deze showcasepagina’s op je bedrijfspagina niet echt duidelijk en prominent naar voren komen. Zelfs vaak niet gevonden werden. Dat is toch wel een grote handicap.

En daarom heb ik besloten om mijn 3 showcasepagina’s weg te halen. En met de billen bloot te gaan, het heeft bij mij niet gebracht wat ik ervan had verwacht. En dan moet je eerlijk naar jezelf zijn en durven toe te geven. Dat zit in mijn aard, zowel als persoon en als ondernemer. Daar leer je van, daar kom je weer sterker uit. En dat heb ik hier ervaren, een leerzaam proces. Ik ga me (weer) volledig richten op mijn bedrijfspagina. Waar ik wel het volste vertrouwen in heb en iedereen kan aanraden.

Dus waarom brachten de showcasepagina’s niet wat ik ervan verwacht had?

  • Het is te lastig voor mijn doelgroep
  • Het ging ten koste van mijn bedrijfspagina
  • Het was niet transparant
  • Het was te veel werk
  • Ze zijn nogal statisch, te weinig exposure
  • Ik vond het niet leuk meer

Zijn showcasepagina’s dan niet interessant?

Dat wil ik niet zeggen, dat kan per bedrijf verschillen. Als je meer producten/diensten hebt, voldoende mankracht ervoor vrij kunt maken en het krachtig kunt uitdragen dan kan het zeker bijdragen. Het blijft toch erg persoonlijk, mijn voorzichtige conclusie is dat het bij kleine bedrijven toch lastiger in te bedden is. Maar voor mij als éenpitter vond ik het niet werkbaar. En las ik onlangs nog een ouder artikel van mijn gewaardeerde collega Perry hierover die toch gelijk had over het nut van deze showcasepagina’s.

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen…

Over de schrijver
atHoning is een éénmanszaak uit Wijchen (GLD) en sinds 1,5 jaar actief op het gebied van Social Media en Content Marketing. Mijn slogan is "online meerwaarde" bieden aan ondernemers, medewerkers en professionals. Ik onderscheid me met mijn formule die hij zijn eigen 4 P's noemt; Professioneel, Praktisch, Persoonlijk en Prikkelend.
Reactie plaatsen