arrow_drop_up arrow_drop_down
10 tips om je landingspagina beter te laten converteren
15 maart 2021 
4 min. leestijd

10 tips om je landingspagina beter te laten converteren

Een landingspagina schrijf je niet zomaar. Je wilt dat bezoekers na het lezen ervan iets doen. Contact opnemen of een whitepaper downloaden, bijvoorbeeld. Het probleem is dat de meeste websitebezoekers niet weten wie je bent of wat je doet op het moment dat ze op de landingspagina terechtkomen. Dit betekent dat elk element relevant moet zijn. Anders klikt je potentiële klant de pagina weg om niet meer terug te komen.

Voel je de druk? Mooi. Daar begint goede content mee!

Wil je een landingspagina creëren die heel goed converteert? Met deze 10 tips help ik je graag op weg.

1. Zorg voor een goede elevator pitch

Wie ben je en wat heb je de bezoeker te bieden? Die vraag moet je direct beantwoorden op je landingspagina. Promoot je een bekend product, benoem dan de onderscheidende features. Als je een gloednieuw product lanceert, is het belangrijk om goed uit te leggen wat het precies doet.

Een leek dient binnen 5 seconden te begrijpen wat je bedoelt. Lastig? Lees ter inspiratie eens de 10 elevator pitch-voorbeelden van Aja Frost op Hubspot.

2. Benoem de 3 grootste voordelen van je product of dienst

Waarom moet een potentiële klant ja zeggen tegen jouw product of dienst? Neem de 3 grootste voordelen mee op je landingspagina. Het is belangrijk om deze vanuit de lezer te beschouwen: wat wint hij of zij erbij? Dáár dient deze sectie van de landingspagina om te draaien.

3. Wek vertrouwen met sociale bewijskracht

Wist je dat 93% van de consumenten aangeeft dat online reviews hun aankoopbeslissingen hebben beïnvloed? Dit toont aan dat sociale bewijskracht onmisbaar is. Begrijpelijk, want als een ander beweert dat jouw product of dienst uitstekend is, klinkt het een stuk geloofwaardiger dan wanneer jij de enige bent die dit zegt.

Hoe meer reviews, testimonials en ratings je kunt laten zien, hoe beter. Dit geldt zeker voor een landingspagina, die je weinig tijd en ruimte biedt om jezelf te profileren.

4. Zet externe autoriteiten in

Heb je een klant die een autoriteit is binnen je vakgebied? Zorg er dan voor dat dit duidelijk op je landingspagina naar voren komt. Verwijs naar een klantcase, publiceer een review of plaats het logo van het bewuste bedrijf op een prominente plek. Zo vergroot je het vertrouwen in je product of dienst.

5. Maak duidelijk dat scrollen een optie is

Bij sommige landingspagina-designs is het niet duidelijk dat je verder kunt scrollen. Zonde, want daardoor zou de bezoeker veel relevante informatie weleens kunnen missen. Dat heeft invloed op de effectiviteit van de pagina. Als de bezoeker de sociale bewijskracht of bepaalde voordelen namelijk niet ziet, zal hij of zij minder snel ingaan op de call to action. Kies je design dus heel bewust uit om een technisch misverstand te voorkomen!

6. Creëer een glasheldere call to action

Als je mensen niet vertelt wat zij moeten doen na het lezen van je landingspagina, is de kans klein dat ze zullen overgaan tot de gewenste actie. Daarom heb je een sterke call-to-action-button nodig, waarop je duidelijk omschrijft welke actie de bezoeker kan ondernemen. Wees daarbij niet te generiek. ‘Klik hier’ is bijvoorbeeld niet echt een motiverende call to action. Ga liever voor een tekst die het voordeel van je product of dienst benadrukt, zoals ‘Bespaar 10%’.

Zorg er daarnaast voor dat je call to action opvalt, zodat de bezoeker deze niet kan missen. Maak de button dus niet te klein en gebruik een kleur die eruit springt!

7. Zorg dat de call to action altijd in beeld is

Een bezoeker converteert pas wanneer hij of zij het gevoel heeft voldoende informatie te hebben gekregen. Bij duurdere producten doen de meeste mensen bijvoorbeeld eerst onderzoek voordat zij overgaan tot een aankoop. Aan jou de taak om ervoor te zorgen dat bezoekers de call to action zien op het moment dat ze hier klaar voor zijn. Natuurlijk kun je proberen om de psychologie hierachter te begrijpen. Maar wanneer iemand precies klaar is voor conversie, is moeilijk te zeggen. Dit verschilt van persoon tot persoon. Daarom kun je er het liefst voor zorgen dat de call to action altijd in beeld is.

Hoe je dit doet? Middels een sticky call to action. Deze beweegt mee terwijl bezoekers scrollen, waardoor zij te allen tijde kunnen converteren. Wanneer ze enthousiast zijn over je product of dienst, hoeven ze niet te zoeken naar de call to action. Handig, want mensen kunnen hun aandacht tegenwoordig niet langer dan 8 seconden vasthouden.

Is het niet mogelijk om de call to action sticky te maken? Verdeel dan meerdere buttons over de pagina. Doe dit wel op een strategische manier, zodat je landingspagina geen ‘spammy’ uiterlijk krijgt.

8. Laat zien wat jouw product of dienst oplevert

Dit bedoel ik heel letterlijk. Wanneer je een product verkoopt, kun je filmpjes posten van klanten die het product gebruiken. Hiermee creëer je anticipatie en toon je het product in actie. Je laat tevens zien welke resultaten potentiële klanten mogen verwachten. Effectief? Zeker: na het bekijken van een video is 84% van de mensen overtuigd om een product of dienst aan te schaffen.

9. Maak gebruik van visuals

Deze tip ligt in het verlengde van tip 8. Mensen nemen visuele informatie 600.000 keer sneller op dan tekst. Daarom is het slim om niet alleen middels tekst, maar ook middels visuals uit te leggen hoe je product of dienst werkt. Natuurlijk is dit niet altijd mogelijk, maar je kunt hier creatief mee omgaan. Als video’s geen optie zijn, kun je bijvoorbeeld mooie foto’s of (info)graphics publiceren ter ondersteuning van de tekst.

10. Bied een vlekkeloze mobiele ervaring

In 2020 kende Nederland 55,77% mobiele gebruikers, terwijl het aantal desktopgebruikers slechts 41,16% bedroeg. Hieruit kun je een belangrijke marketingles trekken: als je het maximale uit je landingspagina wilt halen, moet je deze optimaliseren voor desktop én mobiel!

Over de schrijver
Yannick Fleer is de eigenaar van SEO For You, een bureau dat mkb-bedrijven en multinationals helpt bij het verbeteren van hun organische vindbaarheid. Snelheid en aantoonbare resultaten staan daarbij centraal: de meeste klanten genereren meer websiteverkeer en leads binnen twee tot drie maanden.