arrow_drop_up arrow_drop_down
14 november 2018 

Je website voorbereiden op het nieuwe jaar

Als webdesigner en webbouwer heb ik altijd twee periodes in het jaar waarbij het (zakelijk gezien) altijd mega druk is; de zomervakantie en de kerstvakantie. Hoe dat komt? Voornamelijk doordat dat dit juist de periodes zijn waar mensen tijd hebben om te werken aan hun website en hun marketing. En daar schakelen ze dan meestal mijn hulp voor in. (yaay!) ;) Aan het einde van het jaar komt het niet alleen doordat mensen tijd hebben, maar ook doordat veel mensen terugkijken op het jaar en nieuwe plannen gaan maken voor het volgende jaar. Diensten worden aangepast en verfijnd. Nieuwe acties en marketingplannen worden bedacht. Dingen die niet meer van toepassing zijn worden van de website afgehaald. Etcetera. En ik merk dat het dit jaar extra vroeg begint: ik ontvang al steeds meer mails van klanten die dingen aangepast willen hebben. En vooral ook heel veel klanten die een totaal nieuwe website willen voordat het nieuwe jaar gaat starten. Anyways... Het artikel van deze week gaat dus over de voorbereidingen die je kunt doen voor het nieuwe jaar. Is dat niet heel vroeg? Ja best wel, maar we zijn ook al bezig met de kerstdagen, dus dit past er ook wel bij haha ;)

01. Maak de score op

Tja, je kunt natuurlijk niet "verbeteringen" gaan doorvoeren voordat je überhaupt weet wat de score momenteel is. Dus... Pak een papier en schrijf op wat je hebt bereikt dit jaar. En dat kan van alles zijn:
  • Klanten die je hebt gehad of projecten die je hebt gedaan.
  • Kijk in hoeverre je social media kanalen zijn gegroeid.
  • Ook niet onbelangrijk: de omzet en winst die je hebt behaald.
Ja, het zijn vooral cijfertjes en stiekem zeggen cijfertjes natuurlijk ook niet alles. Maar probeer ook vooral te genieten van wat je WEL hebt bereikt, ook al is het maar een beetje. Ik denk dat ik in het eerste jaar dat ik bezig was met Facebook het jaar had afgesloten met minder dan 100 likes. So what?? Het beginnetje was gemaakt en van daar uit kun je alleen maar groeien. Maar met "maak de score op" bedoel ik natuurlijk ook vooral wat de score is van je website. Ja, dat klinkt een beetje raar :) Maar als jij je website wilt verbeteren, dan zou je eerst moeten kijken naar de statistieken van die website. Wat gaat er goed en wat niet? Wat is er veel bekeken? Waar komen de meeste bezoekers vandaan?

02. Lees de teksten van je website

Waarschijnlijk is het al weer even geleden dat je de teksten van je website uitgebreid hebt doorgenomen. Mooi zo! Dan kun je er namelijk met een hele andere blik naar kijken. Bijna alsof je het voor het eerst leest ;) Neem je teksten uitgebreid door en kijk wat er nog relevant is en wat niet. Bedrijven en (vooral) ondernemers veranderen en groeien. Het kan dus best zijn dat je teksten niet meer helemaal passen bij wat je wilt uitstralen. Misschien heb je ook veel geleerd van klantgesprekken (kom ik zo op terug) dit jaar en kun je dat verwerken in je teksten. Een erg belangrijke tip die ik je kan geven voor het schrijven van webteksten: luister goed naar wat je klanten zeggen. Serieus. Want zij vragen en vertellen je precies wat ze willen horen. Voorbeeld: potentiële klanten gaven altijd aan dat ze erg opzagen tegen het technische gedeelte van het webbouw. En nu vermeld ik mijn salespage dat ik het technische gedeelte doe en dat ik ze niet in de het diepe gooi ermee. En dat kun je natuurlijk doen met heel veel dingen, dit is maar een voorbeeldje :)

03. Diensten, producten en prijzen aanpassen

De kerstperiode wordt ook vaak gebruikt om terug te kijken op hoe alle diensten en producten zijn gegaan het afgelopen jaar. Misschien zijn er dingen geweest waar weinig interesse in was. Of misschien juist veel, en misschien moet je daar dan meer mee doen. Anyway, dit een goede periode om (grote) wijzigingen te doen. Waarom? Omdat het voor klanten makkelijker te begrijpen is. Als ik in het midden van het jaar mijn prijzen omhoog gooi, staan mensen daar raar van te kijken (zou ik zelf ook doen haha). Maar op de een of andere manier vinden mensen het makkelijker te accepteren dat prijzen veranderen wanneer het nieuwe jaar begint. New year, new rules? Dus als je al van plan was om grote wijzigingen aan te brengen, dan is dit het juiste moment ;)

04. Is alles nog conform de richtlijnen?

Er zijn dit jaar veel veranderingen geweest in zowel de privacy richtlijnen als de "algemene" richtlijnen voor websites. Nee, er is helaas (nog) geen officiële lijst met richtlijnen, maar er zijn wel een paar dingen die je echt die jaar had moeten doen;
  • Zorg ervoor dat je website een SSL verbinding heeft (heel belangrijk!).
  • Hopelijk voldoe je wel al aan de AVG-wetten.
  • Zorg er ook voor dat je geen auteursrechten schendt. Is nogal een serieus dingetje.
Ik had eerder trouwens ook al eens een artikel geschreven met een checklist van dingen om te kijken of je website nog wel up to date is. Het rijtje hierboven zijn wat belangrijkere dingen natuurlijk, maar in het andere artikel beschrijf ik juist de kleinere en praktische dingen.

05. Nieuwe plannen voor het nieuwe jaar

Ik ben geen fan van het maken van specifieke omzetdoelen of wat dan ook. Waar ik wel fan van ben is weten waar je mee bezig bent. Dat klinkt heel simpel, maar ik denk dat we dit als ondernemers weleens uit het oog verliezen. En ik denk dat veel ondernemers "maar wat doen". Voel je niet schuldig als je je aangesproken voelt, ik heb ook jarenlang mijn bedrijf gedraaid op "maar wat doen". ;) Maar alleen al het BEZIG zijn met nadenken over wat je wilt en hoe je dat wilt gaan bereiken, dat geeft je al een duw in de juiste richting. Ik ben begin dit jaar begonnen met het opzetten van de WebAcademy.nl Club. Het ging pas maanden later live, maar ik was er al behoorlijk zoet mee qua voorbereidingen in de maanden ervoor ;) En als ik niet van te voren de tijd had genomen om een goed plan neer te zetten... Dan was de uitkomst heel anders geweest. Sterker nog, deze academy zou niet hebben bestaan als ik er geen plan voor had gemaakt. Want een academy wordt niet ineens uit de grond gestampt door "maar wat te doen". Anyways... Ik heb het gevoel dat ik hier in een ander artikel nog wat dieper op in zal gaan ;) Stay tuned!
Over de schrijver
Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.
Reactie plaatsen