Hoe kom je aan goede backlinks? (linkbuilding tips)

Hoe kom je aan backlinks? (linkbuilding)

In dit artikel leer je alles over backlinks en linkbuilding.

Backlinks zijn links van andere websites naar die van jou. Deze backlinks vormen de basis van Google’s algoritme en dragen bij aan je positie in de zoekresultaten.

Larry Page en Sergey Brin, de oprichters van Google, wilden zich met hun plannen voor een zoekmachine in 1996 echter onderscheiden van de concurrentie door niet alleen naar de relevantie van webpagina’s ten opzichte van een zoekopdracht te kijken, maar ook naar de kwaliteit. Wanneer je namelijk alle webpagina’s op het internet doorspit (crawlen) en opslaat (indexeren) in een database, heb je een vergaarbak om uit te putten zodra er een zoekopdracht wordt geplaatst.

De zoekmachine moet dan alleen nog de zoekopdracht matchen aan een relevante pagina. Maar wanneer er meerdere pagina’s even relevant zijn, hoe bepaal je dan in welke volgorde deze pagina’s in de zoekresultaten worden getoond? Welke pagina bevat de hoogste kwaliteit?

Larry en Sergey raakten hiervoor geïnspireerd op hun eigen campus. Zij constateerden dat papers (wetenschappelijke publicaties), bijvoorbeeld van professoren binnen hun vakgebied, in autoriteit stegen wanneer deze aanbevelingen vanuit andere papers kregen. Papers worden niet alleen beoordeeld op de originaliteit van hun inhoud, maar ook op de hoeveelheid verwijzingen en citaten van en naar de betreffende paper. In de academische wereld is dit zo belangrijk dat er zelfs een eigen wetenschappelijke meting voor is ontwikkeld om dit in kaart te brengen: bibliometrie.

Dit was voor Larry en Sergey het missende ingrediënt. Naast relevantie zouden zij ook kijken naar de populariteit en autoriteit van een webpagina en deze bepalen op het aantal links dat naar een webpagina verwijst, de zogenoemde backlinks. In eerste instantie noemden zij hun zoekmachine dan ook BackRub. Dit omdat hun algoritme met name keek naar het aantal backlinks, meer dan naar de keyword dichtheid. Later pas kozen zij de naam Google, een verbastering van het begrip ‘googol’, de aanduiding voor een 1 met honderd nullen (10100).

Google Pagerank

Elke backlink werd in de begindagen van Google gezien als een ‘stem’ voor jouw website. Deze stemmen bepaalden samen je websitepopulariteit en die was af te lezen aan je Google PageRank. PageRank geeft een URL een cijfer op basis van de backlinks naar die URL toe en is vernoemd naar Larry Page.

PageRank was altijd een rapportcijfer van 0 tot 10. Deze werd alleen bepaald door het aantal en de waarde van je backlinks. Google zelf hanteerde achter de schermen echter een eigen PageRank tussen 0 en 10.000 en keek daarbij naar meerdere factoren.

Domein autoriteit bepalen

Tegenwoordig is je PageRank niet meer te achterhalen, omdat Google deze informatie niet meer vrijgeeft. Mogelijk ook omdat het totale algoritme zo compleet veranderd is door de jaren heen, dat het nu voor jouw uiteindelijke plek op de zoekresultatenpagina minder belangrijk is geworden. In plaats van PageRank kun je wel een indicatie van je backlinks en je domeinautoriteit krijgen via verschillende SEO tools zoals:

In de tijd van BackRub bestond het web uit ongeveer 10 miljoen documenten. Inmiddels zijn we meer dan 20 jaar verder in de evolutie van Google en heeft Google meer dan 130 triljoen webpagina’s geïndexeerd. Hoewel backlinks nog steeds belangrijk zijn, is Google erin geslaagd om een veel ingenieuzer algoritme te hanteren voor de indexering van webpagina’s.

Om de relevantie van een webpagina te bepalen, wordt er naar veel meer factoren gekeken dan enkel de zoekwoorddichtheid. Om de populariteit van een pagina te bepalen, is Google geëvolueerd door niet alleen te kijken naar het aantal backlinks, maar onder andere ook naar de kwaliteit en spreiding van deze links, social media shares, reviews, check-ins, interactie op je website, klik- en bezoekersgedrag maar bijvoorbeeld ook naar de samenhang van alle webpagina’s binnen je website.

Google Penguin update

Sinds de start van Google zijn er veel ontwikkelingen geweest in het kwalificeren van backlinks. Met name de Google Penguin Update (24 april 2012) is bedoeld om over-optimalisatie van backlinks tegen te gaan: de zogenaamde webspam.

Dergelijke praktijken, door Google ‘Link scheme’s' genoemd, worden met de Penguin-update opgespoord, die vervolgens penalties toekent aan de betreffende websites. Google Penguin speurt bijvoorbeeld zogenaamde ‘Link Farms’ op. Dit zijn groepen webpagina’s die onderling links delen om hoger in de zoekresultaten te verschijnen.

Daar waar de zoekresultaten in Google vroeger gedomineerd werden door grote bedrijven met hoge budgetten voor linkbuilding kan de kleine zelfstandige blogger nu vele malen makkelijker bovenin verschijnen. Google wil de meeste kwalitatieve resultaten per zoekopdracht bovenaan tonen. Daarvoor heb je kwalitatieve content (relevantie) en een kwalitatief linkprofiel (populariteit) nodig.

In eerste instantie telde Google het aantal backlinks naar je website. Later werd er meer gekeken naar de kwaliteit van de backlinks en minder naar de kwantiteit. Maar wat is nu een kwalitatieve link? Daarvoor kijken we naar een aantal factoren, te beginnen met de hoeveelheid linkjuice die doorgegeven wordt.

Linkjuice, wat is dat?

Backlinks geven waarde door in de vorm van link juice. Link juice kun je zien als het ‘lekken van waarde’ van de ene pagina naar de andere. Als je bijvoorbeeld tien linkjes op je homepage plaatst dan lekt je homepage link juice naar de tien achterliggende pagina’s.

De pagina’s waar de meeste linkjuice naar doorsijpelt zullen de meeste waarde krijgen. Dit geldt zowel voor interne als externe links al zijn externe links (backlinks) veel krachtiger. Krijg je dus meer backlinks naar je website dan je concurrent dan zal je ook meer linkjuice krijgen en zelf een hogere autoriteit krijgen

Het is hierbij wel belangrijk dat een backlink door Google gevolgd mag worden. We maken bij links van de ene webpagina naar de andere namelijk onderscheid in (do) follow en no follow links. Follow betekent dat Google op de link mag ‘klikken’ en de content die erachter zit mag indexeren. Bij follow wordt er dus ook link juice doorgegeven.

No follow betekent dat Google de link niet mag volgen en de achterliggende pagina niet via die link mag indexeren. Google moet de link dus negeren en enkel zien als gebruiksobject, niet als ranking factor.

Als de site die naar jou linkt niks met die van jou te maken heeft dan vindt Google de link ook niet relevant en zal het je dus vrij weinig opleveren. Bijvoorbeeld: Een link van een website over ondernemerschap naar een website met marketing informatie is relevant en dus van toegevoegde waarde.

Een website over tuinieren met een link naar een website over marketing is niet relevant en zal dus minder bijdragen aan je ranking. Het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel zorgt ervoor dat je minder snel algoritmisch of handmatig door Google afgestraft zal worden door backlink praktijken.

Een natuurlijk linkprofiel wil zeggen dat er links van allerlei verschillende websites afkomen en naar allerlei verschillende pagina's en artikelen binnen jouw website verwijzen. Hieronder zie je een voorbeeld van zo'n natuurlijk linkprofiel.

 natuurlijk backlink profiel

Anchortekst

Google wil weten wat een link naar een andere website vertegenwoordigt, daarom is een stuk tekst wat gelinkt wordt over het algemeen kwalitatief beter dan het noemen van een domeinnaam. Bijvoorbeeld:

Adobe stond altijd op de eerste plek in Google als je zocht op ‘klik hier’. Dat kwam omdat vele websites op het internet bij hun pdf downloads een stukje tekst plaatsen met “klik hier om Adobe Reader te downloaden”. De woorden klik hier waren dan klikbaar naar de site van Adobe en dus vond Google dat de site van Adobe relevant was aan de woorden ‘klik hier’.

Zorg ervoor dat links van andere websites niet allemaal dezelfde anchor text gebruiken. Voorheen was het goed om je belangrijkste zoektermen naar je website klikbaar te maken. Sinds Google's Penguin update wordt anchor text over-optimalisatie echter afgestraft. Ook hierin wil je tegenwoordig dus het liefst een natuurlijk profiel van inkomende klikbare teksten hebben. Hieronder zie je een voorbeeld van zo'n natuurlijke verdeling.

 natuurlijk anchor text profiel

Title attribute

Een title attribute kun je vergelijken met een alt tag bij een plaatje. Het is de titel van de link. Wanneer je met je muis boven een linkje gaat hangen verschijnt deze. Deze titel geeft als het ware de titel van de achterliggende pagina weer en draagt bij aan je vindbaarheid op die woordcombinatie.

Reputatie van de bron

Dit is een hele belangrijke, Google kijkt bij een backlink ook naar de reputatie, al dan niet de linkautoriteit van de webpagina (en dus niet alleen de domeinautoriteit) waar de link op staat. Als je een backlink krijgt van een pagina op een website die helemaal geen link autoriteit heeft dan zal dat ook geen impact hebben.

Nu begrijp je wellicht ook dat wanneer jij al jouw backlinks richt aan je homepage dat je homepage ook de pagina zal zijn die het sterkste wordt in jouw website. Wanneer je een blog hebt dan kan dit prima, je nieuwe blogposts staan dan veelal op de homepage en pakken meteen linkjuice mee. Wil je echter specifiek op bepaalde zoektermen scoren met specifieke artikelen zorg er dan ook voor dat je voor die artikelen specifieke backlinks hebt.

Llinkbuilding is het vergaren van backlinks. Het is hierbij belangrijk dat je technieken toepast die in de ogen van Google waarde toevoegen aan jouw website en reputatie. We noemen dit ook wel White Hat SEO.

Er zijn veel verschillende manieren om aan linkbuilding te doen. Hieronder bespreken we de belangrijkste en meest voorkomende en raden we je aan om wel, of juist niet gebruik te maken van de betreffende linkbuilding techniek.  

Startpagina’s

Om je linkbuilding op te starten kun je je aanmelden op enkele startpagina’s. Tegenwoordig is deze tactiek minder krachtig dan voorheen. Omdat een startpagina minder waarde doorgeeft aan elke link hoe meer links er op de pagina staan, zijn sommige startpagina niet erg waardevol. Probeer ook hierin te letten op relevantie door een startpagina te kiezen die zo dicht mogelijk bij het onderwerp van jouw website ligt.

Je kunt ervoor kiezen om te gaan Googlen naar startpagina’s zoals startpagina.nl, startgids.nl, snelstarten.nl, handigstarten.nl, startkabel.nl en nog honderden andere soortgelijke pagina’s. Kijk dan op die startpagina’s op welke subpagina jij je het beste kunt aanmelden.

Het aanmelden werkt bij bijna alle systemen hetzelfde. Zoek naar een knop “link toevoegen” of neem contact op met de beheerder. Schrik niet als je geen reactie krijgt of wanneer je link niet wordt geplaatst. Dat is meestal zo, je moet het hebben van die paar die je link wel plaatsen.

Linkruilen

Natuurlijk kun je best af en toe een regenachtige zondagmiddag uittrekken om backlinks te vergaren. Je gaat dan simpelweg op Google zoeken naar relevante websites (websites die in jouw branche zitten) om hen te benaderen voor het plaatsen van een backlink.

Veelal doen zij dit niet zonder daar iets voor terug te verwachten en dus wordt dit meestal met linkruil gedaan. Als er sprake is van een linkruil, wordt daarmee meestal bedoeld dat twee bedrijven onderling afspreken om naar elkaar te linken. Dat kan heel logisch en nuttig zijn.

Zo kun je met bevriende ondernemers en/of de belangrijkste websites in jouw branche afspreken om naar elkaar te linken. Zorg er dan wel voor dat ze een backlink plaatsen op een belangrijke pagina.


Een backlink van een pagina met “linkpartners” met daarop nog 100 andere links zal jou bijvoorbeeld geen meerwaarde opleveren. Een unieke link vanaf een homepage des te meer. Backlinks vanuit een linkruil worden wel door Google als zodanig herkent en minder waardevol bevonden. Google herkent een onderonsje onder 2 websites die naar elkaar linken en snapt dat deze links onderdeel zijn van een ruil. Wanneer jij een unieke backlink vanuit een andere website krijgt zonder er direct naar terug te linken dan zal dat waardevoller zijn.

Artikel marketing

Een andere methode om aan backlinks te komen is artikel marketing. Artikel marketing is een vorm van linkbuilding waarbij je jouw artikelen (gastblogs) op zoveel mogelijk plaatsen op het internet laat publiceren, met een link of canonical URL naar jouw website.

Veel websites staan open voor externe, waardevolle content. Wanneer je de belangrijkste websites in jouw branche benaderd en voor ieder van hen een uniek artikel schrijft met daarin een link naar jouw website dan is dat een win-win situatie. De ontvanger krijgt een waardevol artikel (waarmee zij zullen scoren in Google) en jij krijgt een krachtige, relevante backlink die bijdraagt aan een natuurlijk linkprofiel.

Een manier om erachter te komen welke blogs er allemaal zijn binnen jouw niche is om gebruik te maken van Google Blogsearch. Vul daar een zoekwoord in waarover je op andermans website zou willen schrijven, bezoek de websites die je vind en neem contact op met de eigenaren van deze websites.

Omdat er veel misbruik is gemaakt van het gastbloggen voor links, is Google wat sceptischer geworden over links die overduidelijk door gastbloggen vergaard zijn. In het onderstaande filmpje hoor je wat de ex-webspambeheerder van Google Matt Cutts hierover te zeggen heeft.

Advertorials

Wanneer gratis gast bloggen niet mogelijk is kun je dit vaak ook in de vorm van een advertorial of persbericht doen. Daar moet je in veel gevallen wel voor betalen maar voor een krachtige backlink kan dat zeker de moeite waard zijn.

Persberichten

Persberichten werken zeer goed voor je publiciteit maar ook zeker voor het krijgen van backlinks. Een persbericht kun je vullen met linkjes naar je website (met mate). Omdat je dit zelf doet heb je de kwaliteit van je backlinks dus ook zelf in de hand. Je persbericht moet zo in elkaar zitten dat je graag zou willen dat duizenden mensen deze te lezen zouden krijgen, want dat is natuurlijk ook de bedoeling!


Het voordeel van persberichten is dat deze berichten ook nog wel eens doorgestuurd worden aan andere nieuwssites en je dus automatisch ook meer backlinks krijgt. Dit zijn enkele sites die je kunt gebruiken om persberichten te plaatsen op het internet:

Google heeft een tijdje terug  aangegeven ook meer te gaan kijken naar sociale media als het aankomt op zoekmachine optimalisatie. We noemen dit SEOcial (een combinatie van SEO en social media). Dat betekent dat links vanuit sociale media ook impact hebben op je rankings, al zijn het geen backlinks.

Wat natuurlijk sowieso goed werkt voor je linkbuilding is om de link naar je website in je social media profielen zoals Twitter, Linkedin en Instagram te zetten.

Naast het bewust aanmaken van backlinks kun je ook focussen op een waardevolle content strategie. Maak bijvoorbeeld waardevolle YouTube video's, podcasts, checklists of infographics die anderen in jouw branche ook maar al te graag op hun websites willen plaatsen.

Je kunt er ook aan denken om interviews te geven voor andere websites. Zo'n interview kan bijvoorbeeld in tekst-, video- of audiovorm op een andere website komen te staan, met daarbij natuurlijk een link naar jouw website.

Websites overkopen?

Misschien een beetje "zwaar geschut" maar wanneer je snel grote hoeveelheden backlinks wilt vergaren dan kun je er ook aan denken om volledige websites over te kopen. Door deze te importeren in je eigen website en gebruik te maken van 301 redirects neem je ook direct alle backlinks over.

Zelf ook naar anderen linken?

Een veel voorkomende vraag is of jij zelf ook naar andere websites moet linken omdat veel website eigenaren denken dat dit de kracht van je eigen website onderuit haalt. Dat is niet het geval... Echter; Link alleen naar websites die relevant zijn aan hetgeen waar je over schrijft en zorg er ook voor dat de uitgaande links op jouw website ook kwalitatief zijn.

Google heeft er waardering voor wanneer jij als aanvulling op je eigen site de bezoeker doorverwijst naar een website met aanvullende informatie. Het moet dus wel een aanvulling zijn en het liefst naar een website met een goede reputatie bij Google.

Nog even kort het verschil tussen interne links en backlinks: Interne links zijn links die van je eigen website naar andere plekken binnen die website verwijzen. Omdat ze van jezelf zijn hebben ze minder waarde. Google heeft natuurlijk niet dusdanig veel vertrouwen in jouw objectiviteit tegenover je eigen website dat ze dezelfde waarde als backlinks krijgen. Toch werken ze wel hetzelfde als soort van aanbeveling.

Wanneer je van pagina A naar pagina B linkt geeft pagina A eigenlijk een soort aanbeveling aan pagina B. Ook bij interne links is de anchortekst belangrijk. Scoor je bijvoorbeeld op een bepaalde zoekwoordcombinatie op de eerste pagina maar niet op de eerste plek in Google? Probeer dan eens gedurende een tijdje in de nieuwe artikelen die je plaatst een interne link naar dat betreffende artikel op te nemen. Maak dan die zoekwoordcombinatie klikbaar. Je zult zien dat dit invloed heeft op je ranking in Google.

Backlinks kopen is een hele gevaarlijke praktijk en iets wat we je per definitie afraden (tenzij je natuurlijk indirect backlinks koopt door een website over te nemen). In dit artikel lees je hier meer over.