Kennisbank (wiki) op je website

Kennisbank (wiki) op je website

Een kennisbank is een encyclopedie / wiki op je website rondom je vakgebied. Een interne kennisbank is bedoeld om grote hoeveelheden informatie op een gestructureerde manier aan te bieden aan zowel je bezoekers, als Google.

Wij noemen dit ook wel een "Content Kanon" en je ziet hier ter plekke een voorbeeld, je leest nu namelijk een artikel in de categorie zoekmachine optimalisatie in onze internet marketing kennisbank.

Hier wat uitleg over (een wat oudere versie van) een kennisbank:

Welke informatie in je kennisbank?

Een interne kennisbank is gevuld met basiskennis en tijdloze achtergrondinformatie. Bij ons is dat informatie over online marketing maar dat kan bijvoorbeeld ook iets anders zijn:
  • Iemand met een bedrijf in bloemschikken schrijft bijvoorbeeld op zijn blog over zijn nieuwste creaties en seizoensgebonden inspiratie, maar gebruikt zijn kennisbank meer als basiscursus bloemschikken waarin alle termen en basistechnieken worden uitgelegd.
  • Iemand met een blog over veganisme zal een kennisbank bijvoorbeeld gebruiken voor het overzichtelijk plaatsen van tijdloze recepten en achtergrondinformatie over veganistisch voedsel.

Kennisbank op je website

Content Kanon voor Google

De artikelen in een kennisbank zijn bedoeld om bezoekers uit Google te krijgen die zoeken naar achtergrondinformatie met betrekking op online marketing. Copywriting is bijvoorbeeld een van de belangrijke thema’s / onderwerpen in ons vakgebied hier zie je hoe zo'n categorie gevuld is met relevante artikelen:

Kennisbank artikel

Een onderwerp zoals ‘Wat is copywriting?’ is iets wat wij niet snel op ons blog zouden plaatsen. Het is niet actueel of inspirerend, maar meer basisinformatie. Zo hebben we honderden vergelijkbare onderwerpen die ons blog zouden ‘vervuilen’ en de nieuwswaardige content laten ondersneeuwen.

Het feit dat wij dergelijke content minder inspirerend vinden, betekent echter niet dat onze doelgroep er niet naar zoekt. Je doelgroep is niet de 
expert die jij als ondernemer bent en vergeet dus vooral niet om ook de leek te bedienen.

Scoren in Google met kennisbank

Hier zie je dat we in Google een eerste positie scoren op het zoekwoord ‘copywriting’. Let op de groene URL en het broodkruimelspoor: Google herkent de SEO-structuur van de kennisbank en toont in plaats van de URL een broodkruimelspoor met zowel de hoofdcategorie (Internet Marketing Kennisbank) als de subcategorie (Webteksten schrijven).

SEO structuur

In onze kennisbank zie je een duidelijke SEO structuur terugkomen die alle hoofdonderwerpen binnen ons vakgebied beslaat. Je kunt het zien als een soort eigen encyclopedie / Wikipedia over je vakgebied, op je eigen website.

Als je kijkt naar onze kennisbank dan zie je verschillende categorieën met daarin enkele honderden artikelen omtrent de betreffende onderwerpen. Zo kunnen wij veel informatie op een logische, vindbare plek op onze website plaatsen en ook op honderden, zo niet duizenden verschillende keywords gevonden worden in Google.

SEO Structuur

Een kennisbank is ideaal voor het toevoegen van grote hoeveelheden informatie. Deze artikelen kun je voorzien van interne links waardoor Google je websitestructuur beter kan doorgronden en je content beter laat scoren. Interne links geven namelijk linkjuice door, net zoals dat bij backlinks het geval is.

Zowel de SEO structuur als het werken met interne links helpen mee om Google je website als een autoriteit en waardevolle speler in je markt te laten zien, net zoals dat het geval is voor Wikipedia.

Interne links op IMU

Antwoorden in Google

We zagen net al de zoekopdracht ‘copywriting’ en ons resultaat op de eerste plek in de traditionele versie van Google. Het voordeel van Googles modernere, semantische zoekmachine is dat deze aan een zoekopdracht veelal kan ontleden wat de zoekintentie van de gebruiker is.

Aangezien het hier om een begrip (jargon) uit het vakgebied online marketing gaat, geeft Google eerst de definitie van dit begrip weer. Deze uitgelichte resultaten noemen we featured snippets.

Antwoorden in Google

In dit voorbeeld haalt Google de definitie uit het artikel in onze kennisbank en toont dat, inclusief link naar onze site, bovenaan in Google. Een enorm SEO-voordeel natuurlijk.

Een ander belangrijk verschil met de traditionele versie van Google is dat je de zoekmachine tegenwoordig daadwerkelijk vragen kunt stellen, waarbij Google zowel de vraag begrijpt als het antwoord weet. Zo kan Google antwoorden uit de content op jouw website halen.

Begrippenlijst in je kennisbank

Heb je weinig achtergrondinformatie over je vak te bieden, dan is alleen het toevoegen van een begrippenlijst met alle definities van alle begrippen en jargon binnen je vakgebied al aan te raden. Het voorbeeld van de heatmap komt voort uit een dergelijke begrippenlijst in onze kennisbank.

Een begrippenlijst geeft je website op eenvoudige wijze meer massa (de hoeveelheid content en pagina’s), achtergrondinformatie, interne links en daardoor ook meer autoriteit in jouw niche.

Houd je zelf niet van schrijven? Dan kun je dit ook laten doen. Wij laten bijvoorbeeld basisinformatie voor de kennisbank door freelancers schrijven. Dat doen we bijvoorbeeld voor de begrippenlijst, omdat dit objectieve definities zijn (zonder opinie) van begrippen in ons vakgebied.

Let er bij het inkopen van content wel altijd op dat je niet puur voor kwantiteit maar voor kwaliteit gaat. Aan inhoudsloze artikelen met veel woorden heb je namelijk niks. Je bezoeker moet er ook iets aan hebben. Laat daarom opiniestukken wel door specialisten schrijven.

Focus op waarde geven

Naast het voordeel voor de zoekmachines is een kennisbank natuurlijk ontzettend waardevol voor je bezoekers. Je geeft ze een schat aan informatie en je verhoogt de kans dat je bezoekers vaker terugkomen en je website als naslagwerk gaan gebruiken.

Eigen kennisbank opzetten?

Het opzetten van een kennisbank is simpel te realiseren met onze Phoenix software. De kennisbank waarin je nu dit artikel leest is gemaakt met deze Phoenix software.