Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Copywriting voor Websites: Copy + SEO

Copywriting voor Websites: Copy + SEO

copywriting

De teksten die op een website te vinden zijn worden ook wel copy genoemd. Het gaat dan om alle teksten die ervoor zorgen dat de boodschap van de organisatie goed overkomt. Zonder teksten is een website natuurlijk niet leeg maar echt overtuigen lukt toch nog steeds alleen maar met tekst.

Copy op een website

De teksten die een copywriter maakt voor een website zijn belangrijker dan teksten voor een folder. Hoewel ze beide hetzelfde doel kunnen dienen zit er een belangrijk verschil in. Je kunt bijvoorbeeld een webtekst hebben over een product. Op de pagina staat wat informatie over de details, afmetingen en het type maar je leest er vooral over wat het product voor jou kan betekenen en waarom jij het moet aanschaffen.

De teksten van een folder kunnen over precies hetzelfde product gaan maar toch kun je die niet een op een gebruiken. Dit komt omdat je op een website ook rekening moet houden met SEO (search engine optimization oftewel zoekmachine optimalisatie). Een copywriter schrijft voor webteksten altijd met  2 doelen. Enerzijds moeten lezers verleid worden om een product aan te schaffen maar tegelijkertijd moet de tekst ervoor zorgen dat de website goed gevonden kan worden in de zoekmachines.

Als je webtekst goed is in het verleiden van je bezoekers om klant te worden maar niet bijdraagt aan de SEO score van je website dan is je copy niet optimaal. Andersom kan je tekst zorgen voor veel verkeer doordat ie volstaat met de juiste keywords maar totaal niet gericht zijn op conversie van je bezoekers. Ook dan is je webtekst niet optimaal. De truc is dus om een goede balans te vinden tussen het schrijven van verleidelijke teksten en het gebruik van SEO technieken.

Als je die balans gevonden hebt dan zul je veel bezoekers trekken met je website waarvan een groot percentage ook klant wil worden. Je conversie wordt dan hoog. Conversie is het percentage bezoekers van je site die de gewenste handeling uitvoeren. Dit kan variëren van contact opnemen tot direct een bestelling plaatsen of zelfs een bestand downloaden.

SEO copywriting

Het schrijven van teksten voor het internet heeft dus een belangrijk nevendoel naast het verleiden van bezoekers. Je wilt dat je site goed gevonden wordt in Google en de andere zoekmachines. Om dit te realiseren moet je ten eerste weten waar jij of je klant op gevonden wilt worden. Stel dat je zonnepanelen verkoopt. Denk je dan een goede kans te maken door vaak de term zonnepanelen te gebruiken in je tekst of zijn jouw producten specifieker van aard? Richt je bijvoorbeeld je pijlen voornamelijk op dunne film panelen of de doe het zelf markt dan zijn dat betere zoekwoorden om op te nemen in je copy.

Over het algemeen is het dus noodzakelijk om een keyword onderzoek te doen. Je begint hiermee bij je bedrijf of product en werkt dan door naar je doelgroep. Als je een lijst hebt met keywords kun je bijvoorbeeld op zoek gaan naar alternatieven voor die keywords en in Google AdWords onderzoek doen naar hoe vaak er wordt gezocht op bepaalde zoektermen.

Je kunt hierbij onderscheid maken tussen longtail keywords en shorttail keywords. Longtail keywords zijn heel specifieke zoekwoorden waar niet vaak op gezocht wordt maar die wel precies aansluiten bij de diensten of producten die je aanbiedt. Je kan dan voor het zonnepanelen voorbeeld bijvoorbeeld denken aan: “Hoe installeer ik dunne film zonnepanelen op een caravan?” Er zal maar een klein percentage zijn dat van alle klanten die zoeken op deze term. Maar als jij dit verkoopt en je schrijft hierover dan is de kans groot dat ze bij jou terecht komen.

Shortail keywords zijn de keywords die algemener van aard zijn. Zoals “Zonnepanelen” of “Zelf zonnepanelen installeren”. Iedereen zoekt hierop om snel bij aanbieders uit te komen. Je concurrenten weten dit en zullen hier dus ook proberen mee te snoepen van de taart.

Een goede copywriter weet dit en houdt hier rekening mee in zijn teksten.