Het belang van feedmanagement: breng je webshop naar een hoger niveau
Feedmanagement en het goed inrichten hiervan zijn erg belangrijke onderdelen voor de groei van je webshop. Met feedmanagement zorg je er namelijk voor dat je productfeed, ook bekend als ‘datafeed’, goed is ingericht voor verschillende online marketing kanalen. Denk hierbij aan Google Shopping, Bol.com, Beslist, Amazon, Marktplaats, maar ook Google Ads en Microsoft Advertising.
Het is belangrijk dat de producten vanuit je webshop hier goed worden vertoond, zonder dat je hier al te veel tijd aan kwijt bent. Het is namelijk onbegonnen werk om honderden of misschien zelfs duizenden producten handmatig te beheren. Daarnaast is het onmogelijk om bijvoorbeeld voorraden en beschikbaarheid handmatig bij te houden voor al deze producten.
Met goed feedmanagement kun je dat allemaal automatiseren. In dit artikel ga ik dieper in op hoe je dat inricht, welke tools er beschikbaar zijn en hoe je ervoor zorgt dat je een zo optimaal mogelijk ROI behaalt voor je webshop.
Wat is feedmanagement?
Feedmanagement draait vooral om het organiseren van je ‘feed’, wat ook wel ‘productfeed’ wordt genoemd, op een technische manier. In een productfeed staat vooral informatie over je producten, categorieën en assortiment. Denk hierbij aan data zoals: productnaam, prijs, EAN, is het product voorradig, wat voor kleur heeft het product, in welke categorie hoort het product en nog veel meer!
Maar hoe genereer je nu zo’n productfeed? Een productfeed wordt vaak in een XML format gegenereerd welke je weer makkelijk kan indienen bij verschillende kanalen en feedmanagement tools. Dit gebeurt meestal door middel van bijvoorbeeld een plugin voor het platform wat je gebruikt of via de webbouwer. Amasty heeft een goede plugin voor Magento 2 en als je WooCommerce gebruikt raden wij deze aan.
Je kan op steeds meer kanalen aan de slag met een productfeed, waardoor het ook steeds interessanter wordt om je online marketing uit te breiden naar deze kanalen.
Je kan op steeds meer kanalen aan de slag met een productfeed, waardoor het ook steeds interessanter wordt om je online marketing uit te breiden naar deze kanalen. Als je een goede productfeed hebt klaarstaan is het namelijk een kleine moeite om deze in te dienen bij het betreffende kanaal en te zorgen dat je producten ook daar zichtbaar zijn. Kanalen zoals Bol.com werken met een ‘fee’ wat betekent dat je je producten er ‘gratis’ op kan zetten en pas betaalt als je iets verkocht hebt.
Nadat je je eerste productfeed hebt gegenereerd wil je deze zo optimaal mogelijk inrichten waardoor je het makkelijk kan gebruiken voor de verschillende kanalen waar je wilt adverteren met je producten. Dat kan je het beste doen met een feedmanagement tool.
Wat is een feedmanagement tool?
Met een feedmanagement tool kun je je productfeed manipuleren en zo inrichten dat het perfect aansluit op het kanaal waar je het naartoe wilt gaan pushen. Het is afhankelijk van het kanaal wat er moet gebeuren. Zo kan het zijn dat je bijvoorbeeld alleen bepaalde producten wilt pushen of dat je de titels van een product anders wilt inrichten. Houd er ook rekening mee dat elk kanaal weer andere eisen heeft aan het format. In goede feedmanagement tools kan je hier rekening mee houden. Ook kan je vaak door middel van regels aanpassingen maken zodat je veel dingen in bulk kan doen. Later geef ik hier een paar voorbeelden van.
Leestip: Het belang van marketplacespecifieke content
Als je naar een marktplaats wilt gaan met je productfeed zoals Bol.com of Amazon bieden feedmanagement tools ook opties om je categorieën te mappen. Door dit goed in te richten worden je producten onder de juiste categorie weergegeven op het betreffende kanaal en hoef je niet alles handmatig toe te kennen. Dit is erg belangrijk want je wilt natuurlijk niet dat als je een fiets verkoopt dat deze dan onder de categorie boeken terecht komt. Verder wil je natuurlijk gevonden worden als consumenten zich aan het oriënteren zijn op de categorie van jouw producten.
Daarbij heb je bij sommige feedmanagement tools de optie om advertenties te maken op basis van je productfeed. Dat wil zeggen dat je data vanuit je productfeed gebruikt in je advertenties. Je kan dit bijvoorbeeld gebruiken om search campagnes op productniveau te maken en te pushen naar Google Ads. Het voordeel hiervan is dat je (in bulk) gerichte advertenties en zoekwoorden creëert voor al je producten. Denk hierbij aan prijzen van je producten, kortingen en producttitels weergeven in advertentieteksten. Met de hand is dit geen doen maar via feedmanagement kan het op een efficiënte manier.
Bij remarketing tools als Criteo kun je dynamische remarketing advertenties maken waarbij je productafbeeldingen en prijzen kunt inladen vanuit je productfeed. Hiermee kun je hele gerichte remarketingcampagnes maken waar je bijvoorbeeld eerder bezochte producten laat zien aan gebruikers.
Welke feedmanagement tools zijn er?
Er zijn verschillende feedmanagement tools beschikbaar om je productfeed te manipuleren en te pushen naar verschillende kanalen. Denk hierbij aan Channable, DataFeedWatch, ChannelEngine en Productsup. Maar welke tool kies je dan? Dat is helemaal afhankelijk van de wensen die je hebt. Naar welke kanalen wil je pushen, wat moet de tool allemaal kunnen manipuleren en misschien ook nog belangrijk: wat zijn de kosten? Op basis van deze factoren kijk je welke tool het beste past bij je plannen en business.
Welke feedmanagement tool gebruiken we bij Bambuu?
Bij Bambuu gebruiken wij wij onder andere Channable als feedmanagement tool en hebben wij meerdere Channable specialisten in huis. Channable biedt uitgebreide mogelijkheden om je productfeed te manipuleren door middel van de verschillende regelopties die beschikbaar zijn. Hierdoor is het makkelijk om dingen in bulk aan te passen en te produceren. Daarbij heeft Channable een uitgebreide portfolio met aangesloten kanalen. Daardoor kunnen wij producten naar vrijwel elk kanaal pushen. Verder heeft Channable ook de optie om dynamisch search campagnes te maken in Google Ads en Microsoft Advertising!
Channable heeft veel mogelijkheden om een productfeed slim in te stellen door middel van regels. Met deze regels kun je bijvoorbeeld heel makkelijk producten in- en uitsluiten. Ook vernieuwt Channable dagelijks (afhankelijk van je abonnement kun je meerdere frequenties instellen) je productfeed, waardoor producten die bijvoorbeeld niet meer op voorraad zijn automatisch worden uitgesloten, als je hier natuurlijk ook een regel voor hebt ingesteld. Verder is Channable erg gebruiksvriendelijk en zijn ze erg vriendelijk als je hulp nodig hebt.
Leestip: Product niet meer leverbaar, maar toch een aankoop?
Hoe werkt een feedmanagement tool?
Elke feed management tool werkt weer anders, maar omdat we bij Bambuu een aantal Channable specialisten hebben ga ik iets dieper in op de functionaliteiten die deze tool biedt. Het kan dus zijn dat de tool die je zelf gebruikt niet precies deze mogelijkheden heeft. Wel zal er waarschijnlijk iets vergelijkbaars aanwezig zijn.
Als eerste is het belangrijk dat je je productfeed koppelt aan je feedmanagement tool zodat je deze kan gaan manipuleren. Zonder de productfeed kan een feedmanagement tool namelijk niet veel doen.
Als je je productfeed gaat koppelen moet je de mapping instellen waarmee je duidelijk maakt wat de velden vanuit je productfeed bevatten. Daarbij zijn er ook mogelijkheden om custom fields toe te voegen als je bijvoorbeeld nog extra informatie wilt gebruiken. Deze custom fields vul je dan weer door middel van regels.
Daarna kun je aan de slag met het manipuleren van je productfeed voor diverse kanalen. Het verschilt per kanaal hoe dit in zijn werk gaat. Voor marketplaces moet je, zoals eerder genoemd, eerst de productcategorieën aan elkaar mappen. Voor andere kanalen ga je vooral aan de slag met de regels. Om een beter beeld te geven bij de mogelijkheden met regels heb ik een aantal voorbeelden onder elkaar gezet.
1) Producten die te ‘goedkoop’ zijn uitsluiten
In dit voorbeeld zie je een regel die ervoor zorgt dat alle producten met een verkoopprijs lager dan € 10 worden verwijderd uit de productfeed en dus niet gepushed worden naar het desbetreffende kanaal.
2) Het opmaken van bepaalde woorden/namen
In dat voorbeeld zorgen wij ervoor de de merknamen altijd beginnen met een hoofdletter gevolgd door kleine letters. Dit kan nodig zijn als je productfeed niet consistent is, maar je dat wel wilt zijn in je ads.
3) De titel afkappen voor de Google Ads karakterlimiet
Google Ads heeft verschillende karakterlimieten afhankelijk van het veld dat je gebruikt. In het bovenstaande voorbeeld zorgen we dat de title altijd past, we creëren namelijk een short title (custom field) door de title af te kappen op woorden. Deze short title gebruiken we dan weer als back-up in de ads als de title langer is dan 30 characters.
Dit zijn enkel een paar voorbeelden van handige regels die je kan toepassen als je aan de slag gaat met feedmanagement. Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden en opties!
Hoe zorg ik dat ik een goede ROI behaal als ik feedmanagement ga toepassen?
Het behalen van een goede ROI is natuurlijk een erg belangrijke KPI als je online marketing doet voor een webshop. Als je met feedmanagement aan de slag gaat ga je waarschijnlijk adverteren op meerdere (nieuwe) kanalen. Daarom is het belangrijk dat alles wat er gebeurt goed wordt gemeten. De meest voor de hand liggende methode hiervoor is het goed inrichten van Google Analytics en een goede tagging structuur gebruiken in je advertenties.
Als je een webshop hebt raad ik je sowieso aan om te werken met enhanced e-commerce tracking in Google Analytics. Hiermee kun je meer inzicht krijgen in de waarde van een transactie en het verloop van de bestelfunnel. De enhanced ecommerce data is in Google Analytics zichtbaar onder ‘Conversies’ -> ‘E-commerce’.
Voor de implementatie van enhanced ecommerce heb je Google Tag Manager nodig. Daarnaast heb je voor de implementatie van enhanced ecommerce een developer nodig. In sommige gevallen (bijv. bij Woocommerce of Magento) kan enhanced ecommerce ook via een plugin worden geïmplementeerd (Google Tag Manager is hiervoor niet altijd nodig). Check in dat geval de documentatie van de desbetreffende plugin. Een degelijke webbouwer heeft voldoende aan deze documentatie.
Daarbij raad ik je ook aan om met een goede UTM tagging structuur te werken zodat je de opbrengsten vanuit verschillende kanalen kunt identificeren. Ook dit kun je doen op basis van regels zodat je alles in bulk kunt aanpassen. Het is hierbij belangrijk dat je het juiste format aanhoudt en het duidelijk maakt voor jezelf. Dus gebruik de ‘utm_source=’ voor bijvoorbeeld de naam van het kanaal zodat je hier in Google Analytics weer makkelijk op kan filteren. Google heeft zelf een hele goede tool om UTM’s te maken.
Voor wie is feedmanagement interessant, heb je het echt nodig?
Online marktplaatsen zijn hard gegroeid in de afgelopen jaren en dat doen ze nog steeds waardoor het belangrijke verkoopkanalen zijn voor velen. Als je een webshop hebt met een groot assortiment is het dus zeker interessant om uit te breiden naar deze kanalen in combinatie met het gebruik van feedmanagement. Houd er wel rekening mee dat feedmanagement vooral interessant is voor bedrijven met een een groot productassortiment. Het kost namelijk veel tijd om 1.000 producten handmatig op Bol.com te zetten, maar als je maar 10 producten hebt is het natuurlijk onzin om hier feedmanagement voor te gebruiken.
Feedmanagement maakt het vooral makkelijk voor bedrijven met duizenden producten, omdat je deze dan in een dag al kan pushen naar een nieuwe kanaal door middel van de slimme regels en bulkacties die je kan gebruiken. Dat is natuurlijk wel onder voorbehoud dat je een goede productfeed hebt die je kan gebruiken.
Conclusie
Feedmanagement kan erg interessant zijn voor webshops met veel producten die willen uitbreiden naar nieuwe kanalen. Het goed inrichten hiervan maakt dit proces erg gemakkelijk en feilloos. Wil je meer weten over webshop marketing?