Above- en below the line
Above the line (ook wel above the fold) is alles wat je website bezoeker direct op je bestemmingspagina of landingspagina ziet voordat hij/zij naar beneden scrolt. Het is de tegenhanger van 'below the fold' wat juist alle content na het scrollen omvat.
Direct de aandacht grijpen?
De aandacht van je bezoeker grijp je idealiter direct bovenaan de pagina, zonder dat dezen naar beneden hoeft te scrollen. Jarenlang geloofden onlinemarketingspecialisten dat bezoekers puur en alleen op basis van alle informatie boven de vouw besluiten om op een website te blijven of niet.
Tegenwoordig is dat echter niet meer zo zeker omdat bezoekersgedrag, mede door de komst van smartphones, is veranderd. Mensen scrollen van nature sneller om een pagina te scannen en soms zelfs nog voordat ze de bovenkant van een pagina goed bekeken hebben. Om zeker van je zaak te zijn doe je er nog steeds goed aan om je bezoekers boven de vouw te verleiden om je pagina verder te lezen.
Herkomst van above the fold
Van oudsher komt de term ‘above the line’ hoogstwaarschijnlijk uit de boekhouding, waarbij alle kosten ‘above the line’ worden gezien als grote investeringen die je doet om je merk onder de aandacht van je doelgroep te krijgen. Vanuit de AIDA formule bekeken staat above the line voor de A van awareness of attention.
Below the line
Below the line (ook wel below the fold) is de tegenhanger van above the line. Het omvat alle content op je website en landingspagina's die je bezoeker pas na het scrollen ziet.
Als je kijkt naar het AIDA model, waarbij de A van attention en awareness synoniem is voor above the line marketing, staan de D (desire) en I (interest) voor alle activiteiten die je onderneemt bij below the line marketing. Je wilt, door je klant gericht en met een aantrekkelijk aanbod direct te benaderen, de klant overhalen tot actie.