- Wat zijn de voordelen wanneer je socialmediamarketing automatiseert?
- Wat zijn de nadelen of risico's waar je rekening mee moet houden wanneer je social media marketing automatiseert?
- Welke socials worden door onze experts geautomatiseerd en welke niet?
- Favoriete tools voor het automatiseren van socialmediamarketing
- Conclusie
Social media automatiseren, ja of nee?
Elke dag zijn alleen al in Nederland miljoenen mensen actief op social media. Wereldwijd is inmiddels meer dan een derde van de totale wereldbevolking er dagelijks mee bezig. Wil je zoveel mogelijk mensen bereiken en het maximale resultaat uit je content halen, dan ontkom je er bijna niet aan om ook op deze kanalen actief te zijn. Alleen het grote nadeel: met alle verschillende social media kanalen kost dat al snel erg veel tijd.
Dat moet toch handiger kunnen? Dat kan! Maak kennis met social media-automatisering. Je bent er meestal maar één keer mee bezig en de software doet de rest. Je posts worden vanzelf en tegelijkertijd op verschillende kanalen geplaatst. Of is het allemaal niet zo simpel? In dit artikel behandelen we de vraag: is het automatiseren van je social media een goed idee, ja of nee?
We vroegen 10 social media- en marketingexperts naar hun mening over het automatiseren van social media. Wanneer is het zinvol om te doen? Wat zijn de voordelen? En wat zijn de nadelen of risico's waar je rekening mee moet houden wanneer je jouw socialmediamarketing automatiseert?
Maarten van der Molen (GMU Online), Edwin Vlems (edwinvlems.com), Bas van Petten (Bambuu), Celine Merkx (Fingerspitz), Ed van der Meer (Apple Support Ed), Tom Spoor (Online Marketing Business), André van Essen (Webleads), Cheryl Bunskoek (Wirelab), Aaron Mirck (Presscloud.co) en Tibbe van Dieren (LINK) geven hun mening en vertellen over hun eigen ervaringen met het automatiseren van social media. En wat zijn hun favoriete tools? Doe er je voordeel mee!
Wat zijn de voordelen wanneer je socialmediamarketing automatiseert?
Voordeel #1: Tijdsbesparing
Bijna alle experts noemen tijdsbesparing als grootste voordeel. Natuurlijk moet je de content nog wel maken, dus waar zit die besparing dan in?
Tibbe van Dieren (LINK) vat het mooi samen: “De grootste besparing ontstaat doordat je de posts eenmalig en op één plek invoert. Je hoeft deze niet meer apart op elk socialmediakanaal te plaatsen”
Ed van der Meer (Apple Support Ed): “Het grootste voordeel is dat je er dan even geen tijd meer in hoeft te steken als je je posts eenmaal gepland hebt staan.”
Cheryl Bunskoek (Wirelab) heeft zelfs het gevoel dat ze door social media te automatiseren een stukje tijd terugkrijgt: “In plaats van 'on the spot' te bedenken wat er gemaakt en gepost moet worden, bedenk je tijdig wat er moet gebeuren.”
Ook raadt Cheryl Bunskoek (Wirelab) een contentkalender aan: “Dat kan echt heel handig zijn. Je maakt de content dan van tevoren, plant het in op de meest gunstige dagen en tijden van de week en hoeft er niet meer naar om te kijken. En natuurlijk hoef je de planning niet helemaal vol te stoppen. Integendeel, laat juist ruimte over voor 'spontane' postings. Zo hou je de vrijheid om te posten over relevante onderwerpen die onvoorzien naar boven komen."
André van Essen (Webleads) sluit zich bij de mening van Cheryl Bunskoek (Wirelab) aan: “Het automatiseren van de publicatie op basis van een kalender is stap 1 die je veel tijd bespaart.” Hij voegt daaraan toe: “Het zorgt er ook voor dat je een langetermijnstrategie kunt inzetten.”
Ook Maarten van der Molen (GMU Online) ervaart in de praktijk dat hij door social media te automatiseren meer tijd voor campagnestrategie vrijmaakt.
Voordeel #2: Meer discipline en structuur
Tom Spoor (Online Marketing Business): “Naast tijdsbesparing zorgt automatisering van je social media marketing ook voor discipline. Je regelt het één keer in en je hebt er behalve de reacties op de artikelen bijna geen omkijken meer naar. Ook kunnen meerdere mensen gestructureerd werken aan één of meerdere posts.’
Maarten van der Molen (GMU Online) waardeert dat je precies weet wanneer wat gepubliceerd wordt: “Social media automatiseren zorgt voor voorspelbaarheid en maakt het proces tegelijkertijd inzichtelijk.”
Voordeel #3: Meer efficiency en hogere kwaliteit
Edwin Vlems (edwinvlems.com) is er kort en duidelijk over: “Automatisering in het algemeen levert efficiency op, ook bij social media marketing.”
Celine Merkx (Fingerspitz) ziet twee grote voordelen van het automatiseren van social media: “Wanneer je social media automatiseert zorg je voor consistentie en waarborg je de kwaliteit. Ook kun je ervoor zorgen dat een campagne bijvoorbeeld automatisch gepauzeerd wordt bij een bepaalde frequentie of weinig interactie."
Om het maximale resultaat uit automatiseren te halen, is het belangrijk om te kijken naar wat je precies wilt automatiseren. Bas van Petten (Bambuu): “Zijn het de posts of advertenties? Bij ads is het al bewezen verstandig om deze automatisch te optimaliseren op basis van het resultaat. Ik verwacht dat dit in de toekomst alleen nog maar geavanceerder gaat worden. Kijk maar eens hoe ver het al gaat met Google Ads.”.
Hoewel Bas van Petten (Bambuu) op dit moment nog minder enthousiast is over het automatisch genereren van content in posts, is het wel te verwachten dat dit in de toekomst ook mogelijk zal worden.
Voordeel #4: Meer controle en inzicht
Cheryl Bunskoek (Wirelab) ziet grote meerwaarde in een extra stukje controle: “Door de verspreiding van social media posts deels te automatiseren, houd je de controle over je marketing- en contentstrategie. Het zorgt voor consistente, kwalitatieve en relevante content.
Maarten van der Molen (GMU Online): “Wij werken voor verschillende klanten met social media automatiseringstools. Daarbij is het niet alleen handig om het plaatsen van content te automatiseren, we gebruiken de tools ook ter controle. Onze klanten kunnen binnen de tool bijvoorbeeld hun opmerkingen plaatsen bij de concept maandkalender. Dit scheelt ook een aantal mailtjes over en weer en bespaart daarmee weer extra tijd.
Voor klantenservice gebruiken wij trouwens wel meestal nog steeds het social media kanaal zelf, al kan er soms ook voor gekozen worden om dit in de automation tools te doen.”
Aaron Mirck (Presscloud.co) vat alle voordelen mooi samen: “Het scheelt veel tijd, en maakt het mogelijk om met meer structuur en focus met social media aan de slag te gaan. Dat is fijn, want dat verbetert het resultaat van je inspanningen om goede content te maken.”
André van Essen (Webleads) voegt daaraan toe: “Ook kun je werkzaamheden bundelen en vergeet je geen publicaties meer.”
Alle voordelen van social media automatisering op een rij:
- Tijdsbesparing
- Meer inzicht
- Meer discipline
- Meer structuur
- Hogere kwaliteit
- Meer controle
Wat zijn de nadelen of risico's waar je rekening mee moet houden wanneer je social media marketing automatiseert?
We vroegen de experts wat volgens hen de nadelen en risico’s zijn van het gebruik van automatiseringstools voor social media. Het is hierbij wel goed om duidelijk onderscheid te maken tussen het automatisch publiceren van content en automatisch gegenereerde content.
Gary Vaynerchuck heeft een uitgesproken mening over het automatiseren van social media:
De nadelen van het automatisch publiceren van content:
Nadeel #1: Risico niet meer actueel of relevant te zijn
Tom Spoor (Online Marketing Business): “Het is belangrijk om vooraf alles goed te checken en het nieuws of ontwikkelingen in de gaten te houden. De kans is namelijk aanwezig dat informatie niet meer up-to-date is als je het maanden van tevoren klaarzet voor publicatie”
Ook Cheryl Bunskoek (Wirelab) deelt die zorg: “Het risico van het inplannen en automatiseren van socialmediamarketing is naar mijn idee het achterlopen op dat wat relevant is. Het is altijd fijn om je contentkalender een maand van tevoren geregeld en ingepland te hebben, maar misschien komt er een evenement, onderwerp of situatie naar boven die veel interessanter of relevanter voor jouw doelgroepen zijn.”
Nadeel #2: Per ongeluk ongepaste posts publiceren
André van Essen (Webleads) vreest dat je door het automatiseren van publicaties de plank kunt misslaan op basis van het actuele sentiment: “Bij een schokkende gebeurtenis wil je niet per ongeluk een al geplande, maar op dat moment ongepaste, post publiceren. De kans is aanwezig dat je vergeet wat je exact op dat moment publiceert en daarmee niet voorbereid bent op reacties. Daarbij kan de publicatie gemaakt voelen omdat deze niet aansluit op de actualiteit."
Aaron Mirck (Presscloud.co) herkent het probleem en adviseert daarom regelmatig je posts te controleren, zodat je eventuele social media blunders voorkomt: “Door social media te automatiseren, kan het zo zijn dat je een boodschap deelt die op dat moment niet relevant is.”
Nadeel #3 Vergeten te controleren wat er gepubliceerd wordt
Tibbe van Dieren (LINK) adviseert een andere persoon een final check op de content te laten doen: “Tijdens de invoer van de social posts moet je altijd scherp zijn. Het komt weleens voor dat er niet meer naar de posts wordt gekeken en dan is een spellingsfoutje zo gemaakt. Controle is dus erg belangrijk wanneer je fouten wilt voorkomen.”
Nadeel #4: Het is geen wondermiddel: niet alles is te automatiseren
Tibbe van Dieren (LINK): “Een ander nadeel is dat je niet bij elke social tool (meerdere) foto's kunt uploaden bij je posts. Dit betekent dan dat je alsnog handmatig moet uploaden. Vooral bij Instagram en LinkedIn speelt dit.”
Maarten van der Molen (GMU Online) voegt daaraan toe: “Ook vereist het automatiseren van posts soms specialistische softwarekennis en nog meer additionele software tooling”.
Nadeel #5: Mogelijk extra kosten
Maarten van der Molen (GMU Online) geeft aan dat het gebruik van automatiseringstools ook extra kosten met zich mee kan brengen. Kijk dus altijd of je met de gratis versie van automatiseringssoftware uit de voeten kan. Heb je vanwege het aantal posts of rapportagemogelijkheden een betaalde versie nodig? Kijk dan of de kosten opwegen tegen de (tijds)winst die je ermee behaalt.
De nadelen van het automatisch genereren van content
Nadeel #1: Minder authentieke content
Edwin Vlems (edwinvlems.com) ziet ‘social' en 'automatisering' als tegenstellingen: “Er is niets sociaals aan geautomatiseerde boodschappen. Mensen hebben bovendien een zesde zintuig voor niet-authentieke communicatie. Dat is trouwens niet nieuw. In het sprookje van de Chinese nachtegaal wordt al beschreven hoe de keizer weer tot leven komt door de niet-perfecte maar authentieke zang van het (echte) nachtegaaltje. En dat terwijl hij dacht dat hij met het geautomatiseerde nachtegaaltje veel gelukkiger zou worden, net als veel marketeers nu…”
Nadeel #2: Minder engagement door ontbreken van de persoonlijke touch
Celine Merkx (Fingerspitz): “Wanneer je kijkt naar reputatiemanagement op social media, kan je tot een zekere hoogte automatiseren. Het risico bestaat dat mensen doorhebben dat ze met een bot praten (wat op zich in eerste instantie niet erg is), maar hij niet op het juiste moment door een mens wordt overgenomen, waardoor frustraties ontstaan.”
Caroline Merkx vervolgt: "Ik denk dat het vrij lastig is om social media marketing altijd te automatiseren omdat je met visuele content zit waar de gebruiker niet direct naar op zoek is. Je moet de gebruiker triggeren, prikkelen en inspelen op behoeftes. Deze veranderen gedurende de tijd en heeft naar mijn mening voor nu nog echt een menselijke touch nodig.”
Ook Bas van Petten (Bambuu) denkt dat juist de persoonlijke touch het verschil maakt: “Automatiseren van social posts geloof ik zelf niet zo in. Misschien wel voor e-commercepartijen die de dagaanbieding automatisch doorplaatsen, maar ook dan denk ik dat de persoonlijke touch net het verschil maakt.”
Celine Merkx (Fingerspitz) herkent het punt van Bas van Petten (Bambuu): “Engagement en merkbeleving zijn belangrijke doelen wanneer je inzet op social media, en daar heb je toch echt een human touch of persoonlijke reacties voor nodig."
Bas van Petten (Bambuu) denkt bovendien dat social media slimmer gaat worden en gegenereerde content minder waarde geeft: “Het zou weleens kunnen dat de automatisch gegenereerde posts door Facebook, LinkedIn, etc. herkend gaan worden en daardoor weer minder bereik gaan krijgen door toedoen van het algoritme."
Nadeel #3: Mogelijk weerstand van consumenten of overheden
Bas van Petten (Bambuu): “Wanneer je de content van advertenties automatiseert, dan staat of valt dat succes met de informatie die ze van adverteerders en gebruikers hebben. Daar zal dus meer en meer focus op komen. Ik weet niet zeker of dit door consumenten of overheden gepikt gaat worden.”
Welke socials worden door onze experts geautomatiseerd en welke niet?
De resultaten van onze vragenlijst in een tabel:
Tabel: Welke social media kanalen automatiseer je?
Posts op Pinterest worden door drie van de tien experts geautomatiseerd. André van Essen (Webleads): “Deze content blijft lang leven, en mensen blijven zoeken. Vooral voor inspiratie. Ook hier is de autopublicatie heel handig, vooral als je veel content te delen hebt.”
In tegenstelling tot André van Essen (Webleads) vind Celine Merkx (Fingerspitz) dat Pinterest juist niet zo goed te automatiseren is: “Pinterest is niet te automatiseren omdat je wilt inspireren. Je moet continu kijken of je doelgroep getriggerd wordt door je pins en of je deze moet aanpassen.”
Maar liefst acht van de tien experts gebruiken een tool om Facebook-berichten te automatiseren. Maarten van der Molen (GMU Online): “Je bereikt op deze manier kopers die verder in de koopfunnel zitten.”
Ed van der Meer (Apple Support Ed) vindt het ideaal en erg gemakkelijk: “Op deze manier breng ik producten of tips & tricks onder de aandacht.”
Zowel Cheryl Bunskoek (Wirelab), Tom Spoor (Online Marketing Business) en Aaron Mirck (Presscloud.co) noemen Facebook handig om te automatiseren. Cheryl Bunskoek (Wirelab): “Facebook is met behulp van diverse stukken software eenvoudig te automatiseren, monitoren en optimaliseren.”
André van Essen (Webleads): “Facebook gaat goed om met veel posts, dus dit kun je goed inplannen en automatiseren. Let op: kijk wel uit met bots en autoresponders.”
Ook Tibbe van Dieren (LINK) is erg enthousiast: “Facebook heeft een API die vrij uitgebreid is, zodat na (uiteraard correcte) invoer alles automatisch wordt geplaatst.”
De helft van de experts gebruikt een tool om nieuwe tweets op Twitter in te plannen.
Cheryl Bunskoek (Wirelab): “Een ingeplande post hier en daar is altijd goed voor een consistente zichtbaarheid. Twitter is een medium dat vrijwel altijd inspeelt op dat wat relevant is. Hier adviseer ik de contentkalender wat vrijer te houden, te monitoren wat interessant is en in te spelen op wat voor jouw volgers/doelgroepen relevant of interessant is.”
Aaron Mirck (Presscloud.co) vindt Twitter prima om te automatiseren: “Maar wel pas nadat je relevant bereik hebt.”
Tibbe van Dieren (LINK) vindt het handig om posts op Twitter in te plannen: “Bij Twitter kun je bij de meeste tools dezelfde handelingen automatiseren als bij een handmatige post.”
Celine Merkx (Fingerspitz) gebruikt het juist niet, want: “Twitter is juist het platform dat meteen moet inspelen op de huidige situatie in de markt en in de wereld. Automatiseren is dan niet zinvol.”
Ook André van Essen (Webleads) sluit zich hierbij aan: “Voor een verwijzing naar een blog is Twitter prima te automatiseren. Maar tweets met een mening zijn zeer kortstondig actueel en juist het (gewenste) gesprek wil je persoonlijk voeren.”
LInkedIn verbiedt in de gebruiksvoorwaarden het gebruik van automatiseringstools. Zelf vind ik dat jammer, want door geautomatiseerd gepersonaliseerde connectieverzoeken en follow up berichtjes te sturen aan een specifieke doelgroep, kun je jouw netwerk snel laten groeien. Zorg er wel voor dat je paraat bent om reacties snel persoonlijk te beantwoorden.
Maarten van der Molen (GMU Online): “Verschil met Facebook zijn de gebruikers op dit platform. Gebruikers die Linkedin strikt zakelijk gebruiken zullen ook anders aangesproken moeten worden op een consistente manier en met de juiste targeting. Marketing automation kan hierbij helpen.”
Net zoals bij Twitter vindt Celine Merkx (Fingerspitz) het automatiseren van LinkedIn-posts geen meerwaarde bieden: “Ook op LinkedIn speel je heel erg in op huidige situatie/markt en is daarom niet te automatiseren.”
Cheryl Bunskoek (Wirelab): “Absoluut doen. Genoeg te automatiseren als het gaat om het verspreiden van bijvoorbeeld blogs, whitepapers, webinars, updates en meer.”
André van Essen (Webleads): “Wat betreft blog- en artikelplaatsingen kan dit op LinkedIn erg goed geautomatiseerd. Daarbij zijn er mooie tools die vooral in het salestraject mooie dingen kunnen doen. Automatisch profielen ontdekken, persoonlijke berichten sturen. Hier is veel mogelijk waar ik nog meer van moet leren.”
Aaron Mirck (Presscloud.co): ”LinkedIn is goed te automatiseren, maar alleen als je een relevant bereik hebt en reacties monitort”.
Tibbe van Dieren (LINK) ziet het wel zitten, maar plaatst wel een kleine kanttekening: “Bij het plaatsen van een post met meerdere foto's is het niet altijd mogelijk om deze automatisch te plaatsen. Maar wanneer het mogelijk is om te automatiseren zou ik dat zeker niet nalaten.”
Zeven van de tien experts gebruiken een tool om Instagram in ieder geval deels te automatiseren.
Celine Merkx (Fingerspitz): “Automatiseren werkt goed voor het inplannen van posts en een stukje reputatiemanagement, maar niet voor het volledige marketinggedeelte.”
Tom Spoor (Online Marketing Business) merkt op: “Je kunt geen url gebruiken, maar desondanks is Instagram toch goed te automatiseren.”
Aaron Mirck (Presscloud.co) heeft een goede tip: “Instagram is goed te automatiseren. Vooral met de juiste hashtags kan je goed opvallen.”
Cheryl Bunskoek (Wirelab) ziet voordelen, maar ook een aantal nadelen: “Net als ieder ander socialmediakanaal valt er ook bij Instagram voldoende te automatiseren. Vooral als het gaat om het opbouwen van een consistente en visueel aantrekkelijke feed raad ik het aan. Vergeet alleen absoluut je stories niet. Sinds de komst van deze feature klikken gebruikers eerst deze verhalen door voor ze überhaupt aan de feed beginnen: pak hier - helaas nog wel handmatig - je voordeel mee en wees zichtbaar.”
André van Essen (Webleads): “Ook hier is een post prima te plannen en te automatiseren, maar de actualiteit van de stories is juist wat het spannend houdt. Ik heb daar nog geen goede oplossing voor gevonden.”
Tibbe van Dieren (LINK): “Door Instagram te automatiseren maak je qua planning nooit een fout. Alleen moet je bij veel social tools de post nog steeds handmatig op Instagram plaatsen. Je krijgt dan een seintje op je telefoon. Ook zijn tools prettig in gebruik voor het geven van reacties en chats, al gebruiken wij daar ook nog vaak de app van Instagram zelf voor.”
YouTube
YouTube wordt door slechts drie van de tien experts (deels) geautomatiseerd en dan blijft het vooral bij het inplannen van nieuwe video’s.
Celine Merkx (Fingerspitz): “Je kunt de YouTube-video’s inplannen, maar het maken van content vereist tijd en creativiteit. Daarnaast wil je ook hier inspelen op de actualiteiten, wat het automatiseren minder voor de hand liggend maakt.”
André van Essen (Webleads): “Alleen als je heel veel YouTube-content creëert, wordt het mogelijk relevant om te automatiseren. Maar het maken van deze content is dusdanig intensief, dat ik graag zelf bepaal wanneer wat wordt geplaatst.”
Tibbe van Dieren (LINK): “Video's op YouTube plaatsen wij altijd rechtstreeks op het kanaal van de klant zelf. Dit doen we omdat er veel variaties mogelijk zijn en dit per klant of video verschillend is.”
Snapchat en TikTok
Op dit moment is alleen Bas van Petten (Bambuu) actief met het automatiseren van posts of ads op Snapchat en TikTok.
Favoriete tools voor het automatiseren van socialmediamarketing
We hebben gezien welke socialmediakanalen door de experts graag worden geautomatiseerd, maar welke tools gebruiken zij daarbij?
Buffer
Zowel Maarten van der Molen (GMU Online) als Celine Merkx (Fingerspitz) noemen Buffer als een van hun favoriete tools. André van Essen (Webleads) is vooral tevreden over de handige WordPress-koppeling van Buffer.
Agorapulse
AgoraPulse is een platform voor social media management. Je beheert er al je berichten op social media mee, plant content in en meer. Via een overzichtelijk dashboard. Met AgoraPulse kun je zowel op Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en LinkedIn content inplannen. Naast Buffer is Agorapulse een van de favoriete tools van Celine Merkx (Fingerspitz).
HubSpot social media
Zowel Tom Spoor (Online Marketing Business) als Cheryl Bunskoek (Wirelab) noemen HubSpot als hun favoriete tool.
Cheryl Bunskoek (Wirelab): “Als partner werken we veel met HubSpot. Dat geeft ons niet alleen de mogelijkheid om posts te plannen, maar ook andere marketing automation efforts af te stemmen op wat een gebruiker interessant vindt.”
https://www.hubspot.com/products/marketing/social-inbox
Hootsuite
Ed van der Meer (Apple Support Ed): “Ik gebruik Hootsuite en kan op alle kanalen automatisch posten, zoals Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter en LinkedIn.”
Ook André van Essen (Webleads) noemt Hootsuite, maar ziet wel een nadeel: “HootSuite is een mooie tool, maar al snel vrij kostbaar.
Aaron Mirck (Presscloud.co) voegt daaraan toe: “Hootsuite kan geen stories plaatsen voor Instagram. Daarom doen we dat nog handmatig. Voor Facebook en LinkedIn is het wel heel goed te gebruiken. Het plannen werkt veel beter dan op de platforms zelf, wat het een fijne tool maakt.”
TrajectSocial
Daarnaast gebruikt André van Essen (Webleads) ook TrajectSocial: “Voorheen heette deze software ‘Social Report’. Tegenwoordig is het bekend onder de naam TrajectSocial. De software biedt mooie features tegen goede tarieven.”
https://bytraject.com/software/social/
Sprout Social
Tibbe van Dieren (LINK) noemt Sprout Social als favoriete tool: “Sprout Social is redelijk aan de prijs, maar de mogelijkheden zijn enorm en je hebt veel analysetools beschikbaar.
Instagram posts plaatst Sprout Social automatisch. Je ziet ook wat de ideale tijd is voor het plaatsen van je posts, op basis van online activiteit van de volgers.
Coosto
Tibbe van Dieren (LINK): “Voor een tweetal klanten zijn we genoodzaakt om met andere social tools te werken: Coosto en SpredFast (Khoros). Waarbij mijn ervaring is dat Coosto op gebied van branding erg interessante functies heeft maar wat betreft platte cijfers weer wat lastiger is in gebruik. Ook moet je posts op Instagram altijd handmatig plaatsen (je krijgt wel een seintje via de mobile app).”
SpredFast
Tibbe van Dieren (LINK): “SpredFast van Khoros heeft vooral het laatste jaar wat issues gehad met de beveiliging, wat de gebruikerservaring niet ten goede kwam. Toch heeft de software wel een groot voordeel: het is namelijk mogelijk om posts rechtstreeks op Instagram te plaatsen. Iets dat veel andere tools niet kunnen. Los van de security is Khoros prima als je het handmatig posten van content op Instagram niet ziet zitten.”
Google My Business
André van Essen (Webleads) adviseert Google My Business: “Als je al gebruikt maakt van automatisering van de publicatie, dan is deze vaak eenvoudig toe te voegen en als dual post van bijvoorbeeld een LinkedIn of Facebook post goed in te zetten."
https://www.google.com/intl/nl_nl/business/
Expandi
Het automatiseren connectieverzoeken en berichten op LinkedIn is niet zonder risico. LinkedIn treedt namelijk op wanneer ze vermoeden dat je gebruik maakt van automatiseringstools. Je account kan tijdelijk worden geblokkeerd en bij herhaalde overtredingen kun je zelfs helemaal van LinkedIn worden verwijderd.
Toch kun je op een veilige manier aardig wat tijd besparen door te werken met Expandi. De tool draait helemaal in de cloud en je kunt het zodanig inregelen dat jouw connectieverzoeken en berichten heel natuurlijk overkomen. De crux is om de aanbevolen veiligheidsmarges te respecteren. Het is wel essentieel dat je een ijzersterk LinkedIn profiel hebt, je zeer gericht selecteert wie je uitnodigt zodat je de uitnodiging verder kunt personaliseren dan alleen de voornaam en dat je berichten echt goed zijn geschreven.
Conclusie
Wanneer je veel post op verschillende social media kanalen, dan kost het handmatig plaatsen van content vaak veel tijd. Je bent er al snel meerdere uren per week of zelfs dagelijks mee bezig. Het automatiseren van je uitingen op social media is dan vaak een goede oplossing. Er zijn veel tools die dat mogelijk maken, zo blijkt uit de praktijkervaring van de experts.
Vooral voor het posten van evergreen content, die minder gevoelig is voor actuele ontwikkelingen, is automatiseren een prima plan.