Website Check: zo doe je een ‘Content Audit’
Zonder periodiek onderhoud raakt alles in verval: Je auto. Je huis. Je relatie… En ook je website.
Pagina’s verouderen. Afbeeldingen zijn niet meer relevant. Linkjes raken gebroken. Zoekposities dalen. Je 404-pagina draait overuren. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Website check
De hoogste tijd dus voor een grondige website check. Een grote schoonmaak en verjongingskuur voor je steeds verder uitdijende website.
In het jargon van content professionals heet dit ook wel een ‘Content Audit’. Oftewel, een inventarisatie en kwalitatieve beoordeling van alle content op je website.
Het doel van een content audit is om problemen in je website te verhelpen, de inhoud te perfectioneren en zodoende je bezoekers (nieuw en terugkerend) nog beter te helpen. Bijkomend voordeel is dat je vernieuwde en opgeknapte content het beter zal doen in Google en je een goed beeld krijgt van welke content goed werkt en welke juist niet.
Een periodieke content audit is dan ook een goed onderbouwde, agile aanpak van de inhoud van je website, waardoor deze steeds beter wordt. Daarmee is een content audit een belangrijk aspect van een duurzame website.
Een uitgelezen moment voor een grondige content audit is wanneer je van plan bent een geheel nieuwe website te ontwikkelen.
Een uitgelezen moment voor een grondige content audit is wanneer je van plan bent een geheel nieuwe website te ontwikkelen. Door eerst de content van je bestaande website volledig in kaart te brengen en bij te werken, bespaar je veel tijd, geld en ellende bij de migratie naar de nieuwe website. Net als een verhuizing het perfecte moment is om je inventaris eens flink op te schonen.
Content audit veel werk?
Een content audit klinkt als veel werk, en bij een website met vele honderden of zelfs duizenden pagina’s is het ook een enorme klus. Daar komt bij dat de moeilijkheidsgraad van een content audit vrij hoog is. Zo moet je in staat zijn om de kwaliteit van de teksten te beoordelen en enig verstand hebben van SEO (zoekmachineoptimalisatie). Maar de voldoening die je na afloop voelt is hetzelfde als wanneer je in het voorjaar je huis weer helemaal aan kant hebt en lekker in je tuin geniet van een welverdiende borrel of pot thee.
Vind je het moeilijk om zelf je teksten te schrijven? CopyRobin helpt. In de video hieronder zie je hoe het werkt.
Aan de slag
Gelukkig bestaat er wel software waarmee je de saaiste taken prima kunt automatiseren. Ben je er klaar voor? Aan de slag!
Een content audit bestaat feitelijk uit twee hoofdonderdelen:
- De content inventarisatie.
Dit is letterlijk een inventarisatie van alle content in je website. Alle pagina’s, afbeeldingen, video’s, etcetera. - De content evaluatie.
Dit is de inhoudelijke en kwalitatieve beoordeling van de content in je website. Welke content is nog prima? Welke is bruikbaar, maar verouderd? Welke kan weg? En welke ontbreekt?
Content inventarisatie
In deze eerste stap van je content audit breng je door middel van een content inventarisatie de inhoud van de gehele website in kaart. Als je website niet zo groot is, of als je dol bent op kopieren en plakken, kun je dit handmatig doen.
Maak daarvoor een spreadsheet aan met tenminste de volgende kolommen:
- Titel (title tag)
- Locatie (URL)
- Niveau (in de navigatie)
- Type (html, afbeelding, video, presentatie, etc)
- Doel (Wat wil je met deze pagina bereiken? Wat moet de bezoeker doen?)
- Omschrijving (voor je opmerkingen over de inhoud)
- To-do (houden/updaten/verwijderen)
Als je jouw content audit ook wilt gebruiken voor SEO-doeleinden en om de conversie te verhogen, maak dan tevens de volgende kolommen aan:
- H1 tag (de titel op de pagina)
- Meta description tag (de omschrijving die kan worden getoond in zoekmachines).
- Trefwoorden (voor welke trefwoorden optimaliseren?)
- Inkomende links (hoeveel links wijzen naar deze pagina?)
- Uitgaande links (hoeveel links staan er op deze pagina?)
- Paginaweergaven (uit Google Analytics)
- Uitstappercentage (uit Google Analytics)
- Bouncepercentage (uit Google Analytics)
- Unieke paginaweergaven (uit Google Analytics)
- Gemiddelde tijd op pagina (uit Google Analytics)
- Instappunten (uit Google Analytics)
Tenslotte kun je naar eigen inzicht nog andere kolommen toevoegen om een nog gedetailleerder beeld te krijgen van de inhoud van je website. Denk daarbij aan zaken als:
- Datum (van laatste update).
- Laadtijd (hoe snel is de pagina?)
- Percentage terugkerende bezoekers.
- Referrers (waarvandaan komen de bezoekers op deze pagina?)
- Aantal woorden op pagina.
- Beoordeling. (Cijfer 1 tot 5.)
Leestip: 33 Prachtige Webdesign Inspiratie Sites
Google Analytics
Zodra je de spreadsheet hebt ingericht, ga je naar Google Analytics. Kies een periode, bijvoorbeeld de laatste zes maanden, en ga naar gedrag → Alle pagina’s en zet de rijen weergave op zo groot mogelijk. Je hebt nu een overzicht van alle pagina’s die google heeft geïndexeerd. De meest bezochte pagina’s bovenaan en de minst bezochte pagina’s onderaan.
In het screenshot hieronder zie je in het overzicht van pagina's welke het meest zijn bezocht, welke het langst en het kortst zijn bekeken en welke het beste en slechtste bouncepercentage hebben.
Vervolgens roep je elke pagina van je website op in je browser en copy/paste de titel, de URL, en de omschrijving in een regel van de spreadsheet. De overige gegevens vul je met de hand in door te kijken op de pagina zelf en in Google Analytics.
Klink dit als monnikenwerk? Reken maar! Daarom raad ik je aan om deze klus te automatiseren.
Automatiseer
Als je website meer dan, pak hem beet, 50 pagina’s omvat, loont het al snel de moeite om het in kaart brengen van alle content te automatiseren. Daarvoor zijn diverse tools beschikbaar. Hieronder behandel ik er een paar, maar er zijn er veel meer. Heb je zelf ervaring met andere tools? Deel ze in de reacties hieronder.
Google Search Console
Als je Google Search Console hebt ingericht, kun je de sitemap.xml downloaden en importeren in je spreadsheet. Je hebt dan in ieder geval de kolom URL gevuld. Maar de meeste kolommen moet je toch nog handmatig vullen.
Content Insight
Een tool dat speciaal voor content audits is ontwikkeld is Content Insight. Het mooie aan deze spider is dat je hem kunt koppelen aan Google Analytics. Content Insight toont dan bij elke URL naast een zee aan informatie die de software heeft gespiderd, ook nuttige statistieken. Namelijk: het aantal paginaweergaven, uitstappercentage, bouncepercentage, unieke paginaweergaven, gemiddelde tijd op pagina en instappunten.
Screaming frog
Ik benoem deze tool, ondanks dat ik het zelf niet gebruik, omdat veel andere bloggers zich vol lof over Screaming frog uitlaten. Het is desktop software beschikbaar voor Windows, Mac en Linux. Screaming frong spidert je website met een grote nadruk op SEO.
SEMrush
Dit is een zeer uitgebreide SEO tool die veel meer kan dan het spideren van je website. Maar ik noem SEMrush in dit verband, omdat een technische SEO audit ingebakken is. Ideaal om gebroken links, duplicate content, te lange of te korte titels en meta descriptions en tal van andere problemen te vinden.
Open Site Explorer
Spider die backlinks traceert, zodat je kunt zien welke externe pagina's allemaal naar een pagina op jouw website linken.
Majestic SEO
SEO tool voor uitgebreide backlink analyses.
Leestip: Zoekwoorden onderzoek: Zo vind je de 'winnaars'
Content Evaluatie
Zodra je de content inventarisatie hebt afgerond, heb je als het goed is een spreadsheet met voor elke stuk content (html, afbeelding, video, presentatie, etc) in je website een regel. Op elke regel staan achter elkaar de ingevulde kolommen zoals je ze hebt aangemaakt. Een paar kolommen zijn nog leeg. In ieder geval zijn dat de kolommen waarin je zelf een kwalitatieve beoordeling gaat geven voor elk stuk content. Denk aan:
- Doel (Wat wil je met deze pagina bereiken? Wat moet de bezoeker doen?)
- Trefwoorden (voor welke trefwoorden optimaliseren?)
- Omschrijving (voor je opmerkingen over de inhoud)
- To-do (houden/updaten/verwijderen)
- Beoordeling. (Cijfer 1 tot 5.)
Nu komt dus het zware werk: handmatig elke pagina openen in je browser en de nog lege velden zo goed mogelijk invullen.
Bestudeer elke pagina en stel jezelf deze 10 vragen:
1) Wat voor soort pagina of andere vorm van content is het?
Waar gaat de pagina over? Is het een informatieve pagina? Een productpagina? Een blogpost?
2) Welke trefwoorden horen bij deze pagina?
Op welke trefwoorden zou deze pagina het beste vindbaar moeten zijn in de zoekmachines? Zijn die trefwoorden goed in de pagina verwerkt? Staan ze in de titel, URL, H1, H2 en body tekst?
3) Hoe is de vindbaarheid van deze pagina?
Hoe scoort de pagina nu in Google? Hoe kan hij hoger scoren? Zijn er pagina’s met een hoge domain authority en pagerank waarop een link naar deze pagina niet zou misstaan?
4) Klopt de hiërarchie van de pagina?
Staat de pagina op een logische plek in de navigatiestructuur?
5) Wat is het doel van deze pagina?
Wat wil je dat de bezoeker op deze pagina doet? Alleen maar informatie opnemen? Doorklikken naar een volgende pagina? Op een call-to-action klikken? Zich inschrijven voor je mailing list? Contact opnemen? Een product in het winkelwagentje doen? Afrekenen? Delen via sociale media? Etcetera.
6) Is de inhoud nog actueel?
Klopt de inhoud nog? En zo niet, is die inhoud te updaten, of volkomen verouderd? Zijn er nieuwere bronnen om te citeren en/of naar te linken? Zijn afbeeldingen, zoals bijvoorbeeld screenshots, nog wel actueel? Zijn (embedded) video’s nog wel actueel?
7) Is de inhoud nog correct?
Staan er spel- en/of grammaticafouten in? Klopt de schrijfstijl nog wel? Heeft de inhoud nog de juiste voice & tone? Zijn de afbeeldingen nog in orde? Hebben alle afbeeldingen goede ALT-tags met de juiste trefwoorden? Werken alle linkjes nog? Werkt de inhoud goed op een smartphone?
8) Welke score geef ik de pagina?
Hoe scoort deze pagina op een schaal van 1 tot 5?
9) Wat moet er met deze pagina gebeuren?
Houden, updaten of verwijderen?
10) Ontbreekt er content?
Tot nu toe hebben we ons geconcentreerd op het evalueren van bestaande content. Maar een belangrijk onderdeel van een content audit is ook om te bepalen of er content ontbreekt. Zijn er zwakke plekken en/of gaten in de aangeboden content? Misschien bevat je site meer dan genoeg productinformatie, maar is de informatie over klachtenafhandeling te beperkt. Misschien gaat je zeilblog veel over scherpe jachten, terwijl je lezers ook graag lezen over catamarans. Zoek daarom de lacunes in je content.
Conclusie
Een content audit is een klus die veel mensen liever niet doen. Het vergt doorzettingsvermogen, nieuwsgierigheid en aandacht voor detail. Maar met de aanpak hierboven kom je echt een heel eind. Bovendien levert een goed uitgevoerde content audit veel op. Denk daarbij aan een betere vindbaarheid in de zoekmachines en een hogere conversie van bezoekers naar klanten.
Maak er daarom een gewoonte van om tenminste één keer per jaar een content audit te doen. En sowieso wanneer je van plan bent een nieuwe website te laten maken. Het is niet voor niets een essentieel onderdeel van een duurzame website.