AdWords Conversies met variabele conversiewaarde meten
Als je AdWords gebruikt, wil je weten wat het oplevert. Dit doe je door conversies te meten. Maar als de waarde van een conversie varieert, wil je dit ook meten. Denk hierbij aan een transactie. Het geeft je inzicht in de waarde die een klik oplevert. Wellicht dat een keyword weinig conversies genereert, maar zijn de conversies opvallend waardevol. Dan wil je hier het bod voor verhogen.
In dit artikel zal ik beschrijven hoe je in Google Tag Manager de waarde van een conversie kan opslaan als variabele en hoe je een AdWords conversie tag maakt, zodat de waarde van de conversie naar AdWords wordt gestuurd.
Conversiewaarde als Google Tag Manager variabele
De eerste stap is het aanmaken van een variabele die de waarde van de conversie bevat. De waarde kan geselecteerd worden middels de ‘CSS selector’ in een ‘DOM element variabele’. Om te weten wat bij ‘Elementkiezer’ ingevuld moet worden, ga je naar de bedankpagina. Klik hier met de rechtermuisklik op de prijs en kies ‘Inspecteren’.
Hier is de class te zien van ‘€19.95’. Deze class kan gebruikt worden voor de variabele.
De conversiewaarde is nu geselecteerd, maar kijkend naar de Preview mode laat zien dat deze variabele nog niet perfect is:
- Het euroteken staat in de variabele;
- Het decimaalteken is een komma. Afhankelijk van de interface instelingen moet dit een punt of komma zijn. AdWords staat bij mij ingesteld op Engels, waardoor het een punt moet zijn..
Het euroteken moet uit de variabele en (indien jouw AdWords account ook op Engels staat) de komma moet vervangen worden door een punt. Middels een ‘Aangepaste JavaScript-macro’ variabele kan dit gerealiseerd worden.
Oftewel deze code:
function() {
cw = {{Conversiewaarde}}.replace(‘,’,’.’);
return cw.replace(‘€’,”);
}
Door de ‘Preview mode’ te vernieuwen en weer naar de bedankpagina te gaan, kan je de variabele controleren:
AdWords conversie tag maken
De waarde wordt nu dynamisch als variabele geladen. De volgende stap is het aanmaken van de AdWords conversie tag. Dit is een ingebouwde tag voor AdWords conversies die het makkelijk maakt om AdWords conversies te meten. Deze tag vraagt om de ‘Conversie-ID’, ‘Conversielabel’ en de ‘Conversiewaarde’:
De ‘Conversie-ID’ en ‘Conversielabel’ kun je vinden in de conversiecode die AdWords geeft.
De ‘Conversiewaarde’ wordt ingeladen middels de eerder gemaakt variabele:
Voeg een trigger toe zodat de AdWords conversie tag alleen wordt getriggerd op de bedankpagina. Publiceer nu de aanpassingen die gemaakt zijn in Google Tag Manager en de conversies worden gemeten.