Wat is een downsell?

Downsell toevoegen

Een downsell is een vorm van upsell waarbij je als verkoper een goedkoper geprijsd of aantrekkelijker alternatief bied zodra je klant een eerdere aanbieding heeft afgewezen.

De positieve upsell

Wij hanteren de regel dat we bij onze online verkoop altijd een upsell willen gebruiken. Er is namelijk altijd een conversie en je laat dus erg veel winstmarge liggen wanneer je dit weglaat.

Wij hanteren vaak het principe van de ‘positieve upsell’. Zo lang als een klant een upsell afneemt, ervaren wij dat als dankbaarheid van de klant en willen wij een volgende upsell aanbieden. Zodra het voor een klant mooi genoeg is, kan hij altijd besluiten om de upsell over te slaan of zijn bestelling volledig af te ronden.

Geen upsell? Downsell!

Wanneer een koper geen gebruik wil maken van een upsell, dan betekent dit niet per se dat we dan ook direct stoppen met het aanbieden van extra producten. Zo hebben we als tegenhanger van de upsell ook nog een mogelijke downsell als conversiewapen in huis. 

Voorbeeld van een downsell

Stel dat wij een onlinemarketingcursus van €250,- verkopen. Op de bedankpagina na betaling bieden we een upsell aan in de vorm van een entreeticket voor een onlinemarketingseminar van €750,-. Wanneer de koper van deze cursus deze upsell niet afneemt, dan kan dat betekenen dat hij geen interesse heeft om deel te nemen aan het seminar.

Het kan ook betekenen dat hij wel interesse heeft, maar de prijs te hoog vindt. We kunnen onder de bestelknop van de upsell dan bijvoorbeeld een linkje plaatsen met de tekst ‘nee dankje’ en hem doorverwijzen naar een downsell-pagina.

Op deze pagina kunnen wij dan de opnames van dat (of een vergelijkbaar) seminar voor een lagere prijs aanbieden. We kunnen dat bijvoorbeeld voor €350,- doen, omdat we voor de digitale variant niet te maken hebben met zaalhuur, voedsel, schrijfgerei, uurtarieven van personeel en het inhuren van de sprekers.

Wanneer werkt een downsell?

Zo’n downsell werkt goed als je dit binnen je bestelproces opneemt, omdat je klant na betaling nog in de buying mood zit. Je kunt dit ook via een retargeting campagne aanbieden aan iedereen die je betaalpagina bezocht heeft, maar je product niet heeft aangeschaft.

Probeer er altijd voor te zorgen dat de producten die je aanbiedt als upsell of downsell een logische toevoeging zijn aan het product dat je klant zojuist gekocht heeft. We noemen deze manier van verkopen ook wel cross-selling.