Starten met Mailchimp - Een lijst maken
Mailchimp is echt ideaal om nieuwsbrieven mee te versturen. Het grootste gedeelte van Mailchimp is tevens gratis. Erg handig als je bijvoorbeeld nog niet zeker weet of je baat zal hebben bij het versturen van een nieuwsbrief. Je kunt gratis een account aanmaken op mailchimp.com/signup/
Maar waar begin je nou bij het opzetten van Mailchimp? De eerste stap is het maken van een lijst. Op deze lijst zullen de e-mailadressen van jouw inschrijvers worden verzameld. Hieronder leg ik uit hoe je een lijst kunt opzetten.
01. Log in bij je Mailchimp account
Log in bij je Mailchimp account en klik in het menu op “Lists“. Normaal zou je dan een overzicht zien van de lijsten die door jou zijn gemaakt. Als je nog niet eerder een lijst hebt aangemaakt, is deze pagina uiteraard leeg. Klik op de grijze knop “Create list” om een (nieuwe) lijst te maken.
Er wordt vervolgens gevraagd of je een nieuwe lijst aan wil maken of een nieuwe groep. Dit artikel gaat over het maken van een lijst, dus we klikken natuurlijk op “Create list” 😉 Mocht je meer willen leren over het gebruiken van groepen; Mailchimp heeft daar een handig (Engels) artikel over geschreven.
02. De algemene gegevens van de lijst invullen
Zodra je hebt geklikt op “Create list” krijg je een pagina te zien waar je allerlei algemene gegevens dient in te vullen. Bij “List name” vul je, uiteraard, de naam van je lijst in. Tip: Gebruik een duidelijke titel voor jezelf. Ik weet uit ervaring dat het erg verwarrend kan zijn als je na een tijdje meerdere lijsten hebt gemaakt en je niet meer precies weet welke lijst je waardoor hebt gebruikt.. 😉
Bij “Default from email” vul je jouw e-mailadres is. Ontvangers van de nieuwsbrief krijgen jouw e-mailadres te zien wanneer ze een nieuwsbrief ontvangen. Let op: Volgens de Nederlandse wet is het verboden om een “no-reply” e-mailadres te gebruiken. Eigenlijk is dat ook niet slim, het is toch juist alleen maar goed als men contact met je wil opnemen?
Bij “Default from name” vul je jouw naam in of de naam van jouw bedrijf. De ontvangers van je nieuwsbrief zullen die naam zien als afzender van de mail.
In het vak daaronder vul je in hoe mensen op jouw lijst terecht zijn gekomen. Mailchimp verplicht jou om dat in te vullen. Ik vul zelf meestal in: Je ontvangt deze mail, omdat je je hebt ingeschreven via mijn website. Mocht je geen mails meer willen ontvangen, dan kun je op elk gewenst moment jezelf uitschrijven.
Daar weer onder staan de contactgegevens die eerder al door jou zijn ingevuld. Kloppen deze gegevens niet? Pas ze dan aan.
Bij “Notifications” kun je instellen hoe je op de hoogte wilt worden gehouden van nieuwe inschrijvers (en uitschrijvers).
Heb je alle gegevens ingevuld? Klik dan op de grijze button “Save” om je lijst op te slaan.
03. Overige standaard instellingen voor je lijst instellen
Zodra je bovenstaande stappen hebt voltooid, heb je officieel een lijst aangemaakt. Joepie! Helaas zijn we er nog niet helemaal 😉
Bovenaan zie je de titel van de lijst die je net hebt aangemaakt. Daaronder zie je een klein menu, met verschillende opties. Klik op “Settings” en vervolgens op “List name and defaults“. Hier zie je een aantal van de instellingen die we zonet hebben ingevuld, maar we zien ook een paar nieuwe instellingen. Aan de rechterkant van je scherm staat een instelling die wellicht belangrijk is voor jou; Send a final welcome mail. Ben je van plan om een weggever in te stellen via Mailchimp? Vink deze optie dan aan.
Tevens vind je bij “Settings” de pagina List fields and *|MERGE|* tags. Hier kun je instellen welke velden men moet invullen om zich in te schrijven. Ook kun je instellen welke velden er verplicht zijn en welke niet. Tip: Hoe minder invulvelden, hoe groter de kans dat men zich inschrijft. Ik raad zelf aan om nooit meer dan twee invulvelden te gebruiken.
04. De standaardteksten aanpassen in Mailchimp.
Mailchimp gebruikt standaardteksten in o.a. de mails die men ontvangt. Deze kun je echter wel zelf aanpassen. Ga in het kleine menu naar “Signup forms” en klik vervolgens op “General forms“.
In het grijze uitklapmenuutje kun je switchen tussen de verschillende mails waarvan je de inhoud kunt bewerken;
- Signup forms.
- Signup thank you page.
- Opt-in confirmation mail.
- Final welcome mail.
- Etc.
De opt-in mails zijn de mails waarin men zich dient te bevestigen dat ze op jouw lijst willen staan. Volgens de Nederlandse wet is een dubbele opt-in verplicht (eerst zichzelf inschrijven via een signup formulier en vervolgens via mail bevestigen). Via de final welcome mail zou je eventueel een weggever kunnen instellen.
05. Klaar om je lijst op te bouwen!
En voila, je lijst is klaar 🙂 Het is op zich niet zoveel werk, als je maar weet wát je moet doen en wáár.