arrow_drop_up arrow_drop_down

Via welke zoekwoorden kwamen de bezoekers op je website?

Met Google Analytics kon je vroeger zien op welke zoekwoorden (keywords) je bezoekers in Google hadden gezocht om vervolgens op je website uit te komen. Sinds de 'not provided' update is dit helaas niet meer zo waardevol als voorheen, omdat Google besloten heeft om deze data niet meer allemaal inzichtelijk te maken voor webmasters die niet adverteren met Google Adwords. Zonde, maar niet het einde van de wereld! 

Je kunt nog steeds een idee krijgen van de zoekwoorden die je het meeste zoekverkeer opleveren door vanuit je Google Analytics account naar 'Acquisitie' > 'Alle verkeer' > 'Organisch' te gaan. Je kunt dan zien welke bestemmingspagina's op je website de meeste bezoekers vanuit Google (SEO) hebben gekregen en dat geeft je al een beetje inzicht in waar je bezoekers zoals naar gezocht hebben.

Gebruik Google Search Console

Een ander methode om te controleren op welke zoekwoorden je bezoekers hebben gezocht is Google Search Console. Daar zie je op welke zoekwoorden jouw website is vertoond in de SERP en hoeveel kliks dat heeft opgeleverd.

Zoekwoorden achterhalen in Search Console

Ook tools zoals Ubersuggest en Semrush kunnen je inzicht geven in welke zoekwoorden er verantwoordelijk zijn voor je website verkeer.

Waarom moet je je website zoekwoorden bekijken?

Natuurlijk is het grappig om te zien waar je bezoekers op zochten maar het is ook leerzaam. Jouw website's zoekwoorden geven je namelijk inzicht in de gedachtegang van je doelgroep maar ook in de onderwerpen waar jij de meeste bezoekers mee binnen haalt. 

Je kunt de pagina's op je website die veel bezoekers trekken dan sterker gaan maken zodat ze nog hoger in de zoekmachines komen, bijvoorbeeld door er meer naartoe te linken (backlinks). Als je ergens goed mee scoort dan is het veel rendabeler om daar beter mee te gaan scoren dan om je aandacht te focussen op de pagina's op je website die nog niet zo goed scoren... 

Pagina's die helemaal geen (zoek)verkeer trekken kun je verwijderen en redirecten naar pagina's die het wel goed doen, zodat je de kwaliteit van je website hoog houdt. Ook kun je besluiten om deze artikelen opnieuw te schrijven of simpelweg veel waardevoller te maken. Vergeet ze daarna niet opnieuw te promoten, zodat Google deze pagina opnieuw indexeert en opnieuw kan gaan waarderen.

Nog één tip...

In de onderstaande video leer je meer over het plukken van 'laaghangend SEO fruit'.