Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Via welke zoekwoorden kwamen de bezoekers op je website?

Via welke zoekwoorden kwamen de bezoekers op je website?

Update september 2014: Met Google Analytics kon je vroeger zien op welke woorden je bezoekers in Google hadden gezocht om vervolgens op je website uit te komen.

Sinds de ‘not provided‘ update is dit helaas niet meer zo waardevol als voorheen, omdat Google besloten heeft om deze data niet meer allemaal inzichtelijk te maken voor webmasters die niet adverteren met Google Adwords.

Zonde, maar niet het einde van de wereld!

Je kunt nog steeds een idee krijgen van de zoekwoorden die je het meeste zoekverkeer opleveren door vanuit je Google Analytics account naar ‘Acquisitie‘ > ‘Zoekwoorden‘ > ‘Organisch‘ te gaan.

Via ‘Acquisitie‘ > ‘Alle verkeer‘ zie vanuit welke bron de bezoekers op je website terecht komen. De meeste bezoekers zullen via Google komen als het goed is, maar misschien dat je daar ook enkele andere zoekmachines (zoals Bing) tussen ziet staan. Hieronder wat onze top 5 bronnen van verkeer zijn:

acquisitie alle verkeer statistieken

Waarom moet je je website zoekwoorden bekijken?

Natuurlijk is het grappig om te zien waar je bezoekers op zochten maar het is ook leerzaam. Jouw website’s zoekwoorden geven je namelijk inzicht in de gedachtegang van je doelgroep maar ook in de onderwerpen waar jij de meeste bezoekers mee binnen haalt.

Je kunt de pagina’s op je website die veel bezoekers trekken dan sterker gaan maken zodat ze nog hoger in de zoekmachines komen, bijvoorbeeld door er meer naartoe te linken (backlinks).

Als je ergens goed mee scoort dan is het veel rendabeler om daar beter mee te gaan scoren dan om je aandacht te focussen op de pagina’s op je website die nog niet zo goed scoren…

Pagina’s die helemaal geen (zoek)verkeer trekken kun je verwijderen en redirecten naar pagina’s die het wel goed doen, zodat je de kwaliteit van je website hoog houdt. Ook kun je besluiten om deze artikelen opnieuw te schrijven of simpelweg veel waardevoller te maken. Vergeet ze daarna niet opnieuw te promoten, zodat Google deze pagina opnieuw indexeert en opnieuw kan gaan waarderen.

Nog één tip…

In de onderstaande video leer je meer over het plukken van ‘laaghangend SEO fruit’.

    Comment Section

    3 reacties op “Via welke zoekwoorden kwamen de bezoekers op je website?


    Door James op 20 augustus 2011

    Ja, helemaal helder. Besteed aandacht aan de verkeersbronnen in Google Analytics. Via welke woorden komen de bezoekers op je site? Ook handig als je bijvoorbeeld bezig met zoekwoordonderzoek of SEO. De woorden die je ziet staan kan je direct meepakken in het zoekwoordonderzoek en wellicht via die woorden weer tot andere, nieuwe woorden komen. Voor SEO heeft het ook een voordeel. Je kan geheel nieuwe pagina’s aanmaken gericht op een bepaald zoekwoord als je merkt dat er veel verkeer op binnenkomt. Door er een hele pagina aan te wijden zal het verkeer merkbaar toenemen op dat woord. Tevens is de sectie “verkeersbronnen” > “zoekwoorden” prima geschikt voor het ontdekken van een nieuwe niche of zoekwoorden waar nog weinig concurrentie op zit. Zo vind je snel nieuwe ingangen voor je website.



    Door Robert op 1 augustus 2016

    Hallo,

    ‘Acquisitie’ > ‘Zoekwoorden’ > ‘Organisch’ is er uitgehaald door Google, helaas.

    Plaats een reactie